Ny version av XFX 5870 - sämre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eyeleks123
Det är bara att titta på bilden på produktbeskrivningen, svårare än så är det inte.

men är det bekräftat att överklockningsförmågan kommer tillbaka om man skulle byta kylare till t.ex en från den första generationen?
Det jag vill få fram är om det är några fler skillnader t.ex. annat bios som förhindrar överklockning eller annat fuffens på dessa

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bumpar med lite mer info
Fler och fler tillverkare verkar köra med den nya fläkten, verkar bara vara ASUS, MSI och XFX som har någon modell med den äldre fläkten

Visa signatur
Permalänk

Jaa....nog är det märkligt att man hittar sådana här trådar
några timmar efter att man beställt kortet från Komplett.

Det positiva verkar ju vara lägre ljudnivå, vilket är ganska
viktigt för mig. Bara graffet som fattas till nya bygget, och
jag var så nöjd över att äntligen bestämt mig. Så detta...

Nåja...är man inte nöjd, är det ju bara att returnera kortet

=/

Visa signatur

/Televinken

Gigabyte P55A-UD3 / Core I7 860 med Scythe Ninja / 8gig Crucial Ballistix 1333/CL7 / XFX HD5870 / PSU 780W 65Ah / AOC e2752Vq

Permalänk

Verkar inte vara så mycket sämre än att det finns inget som direkt ligger på och kyler VRMen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är de bekräftat att kortet klockar sämre och inte går att öka volt i mjukvara?

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Televinken:

Jaa....nog är det märkligt att man hittar sådana här trådar
några timmar efter att man beställt kortet från Komplett.

Det positiva verkar ju vara lägre ljudnivå, vilket är ganska
viktigt för mig. Bara graffet som fattas till nya bygget, och
jag var så nöjd över att äntligen bestämt mig. Så detta...

Nåja...är man inte nöjd, är det ju bara att returnera kortet

=/

Högre ljudnivå skulle jag vilja säga. Jag skickade tillbaks kortet till Komplett. Sen kan man inte höja volten heller för att överklocka. I och med att kylaren är som den är - så åker värmen inte ut ur chassit - så har du inte ett chassi som är jävligt väl-ventilerat så kommer fläkten automatiskt få köras i högre hastigheter..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mobne:

Är de bekräftat att kortet klockar sämre och inte går att öka volt i mjukvara?

Volten är bekräftat, ja. Det har ju som följd att det är sämre att överklocka..

Permalänk
Medlem

För CF måste jag dock rekommendera original-lösningen. Jag har kört 2st XFX 4890 med om inte identisk så iaf snarlik kylning som dessa nya 5870, och då det övre kortet ständigt matades med varm luft från det undre så höll det ca. 10% högre temp med dubbelt så hög fanspeed - innan fläkten till slut gav upp.

edit: totalt felaktig post ang. volt-reglering, ber om ursäkt.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Skrivet av h82lose:

har detta kort... får svartskärm eller gråskärm i spel.... allt låser sig och går tillbaka till skrivbordet någon sekund sedan är man tillbaka i spelet...

vet inte hur jag ska få till det här... är inte så haj på datorer...har ccc 10,2
stod i windows att "grafikkortets drivrutin slutade svara"---

jaha...tänkte jag...

men om jag rekommenderar andra att köpa kortet?!

nej.... 3695:- för något som mitt ati4650 klarade bättre som kostade 695:-

har provat... AVP -----
Companyofheroes....
Modern warfare2 -----

samtliga har krashat... har tom sänkt inställningar och upplösning... trodde detta kort kunde maxa...men nej...

Har exakt likadant med mitt 4850

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av facedark:

Högre ljudnivå skulle jag vilja säga. Jag skickade tillbaks kortet till Komplett. Sen kan man inte höja volten heller för att överklocka. I och med att kylaren är som den är - så åker värmen inte ut ur chassit - så har du inte ett chassi som är jävligt väl-ventilerat så kommer fläkten automatiskt få köras i högre hastigheter..

Kan bara säga att jag blev glatt överraskad av kortet, & tänker behålla det.
Fläkthastigheten går att ställa i t.ex 35% varpå ljudnivån blir behagligt låg.
I den fläkthastigheten ligger graffetempen aldrig på mera än cirka 30-40°.
Vid spelande, låter jag fläkten vifta bäst den vill. Då låter det dammsugare
men det får man väl stå ut med. Tempen har aldrig överstigit 70° vid spel.
Kortet verkar inte gå att klocka mer än knappt 10%, men det räcker gott.
Spelar det mesta med maxad inställning, & har aldrig varit under 25 fps.
ATI:s drivare är väl möjligtvis enda anledningen till gnäll...

Visa signatur

/Televinken

Gigabyte P55A-UD3 / Core I7 860 med Scythe Ninja / 8gig Crucial Ballistix 1333/CL7 / XFX HD5870 / PSU 780W 65Ah / AOC e2752Vq

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Ingenting står på varken XFX eller Kompletts hemsida. Kan man begära att dom tar tillbaks skiten med vilseledande information, även som företag?

http://www.xfxforce.com/en-gb/products/graphiccards/hd%205000...

De fyra korten längst ner (HD-587x) har det utförandet. Dock vet jag inget om klockmöjligheterna)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muddiz:

http://www.xfxforce.com/en-gb/products/graphiccards/hd%205000...

De fyra korten längst ner (HD-587x) har det utförandet. Dock vet jag inget om klockmöjligheterna)

Mycket sant, men ingenstans ser man att lösning av kylning pumpar ut värme i chassit - och att strömkontakterna har flyttats.. Jag gillar inte sättet dom smög in med dessa kort som om ingenting var annorlunda.. Jag har beställt ett PowerColor 5870 Referenskylare nu.

Permalänk
Skrivet av WolfOfVengeance:

Har jag fattat detta rätt så har:

587X - Bättre kylning gpu / sämre kylning minne

587A - Bättre kylning minne / Sämre kylning gpu

Rätt så?

Ja, så har jag också förstått det. Eller jag skulle inte säga minnena, utan alla komponenter på kortet förutom själva GPU:n. Särskilt VRM.

Det som är viktigt för dessa kort är kylning av de övriga komponenterna! Jag har ett 5850 med referensdesignen där jag bytte ut kylaren till Scythe Musashi och även till deras kyllösning av minnena. Temperaturen på GPUn var ju mkt bättre med Musashi, men ändå kunde jag inte klocka kortet. Jag fattade först ingenting, men lyckades läsa mig till hur man kollar upp temperaturerna på VRM. De låg långt över 100 grader!

Jag bytte ut kylningen så jag kör med orginalkylplattan och Musashin bara på GPU:n. Så nu går den finfint

Alltså: Stirra er inte blinda på bara GPU-temp, ofta kan det vara andra delar som blir för varma, särskilt med kylare som skiljer sig från referensdesignen (som TS har).

Med GPU-Z kan du även läsa av temperaturerna på de andra komponenterna. Exempel:

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mackansson:

Med GPU-Z kan du även läsa av temperaturerna på de andra komponenterna. Exempel:
*bild*

Det är inte alla kort som stödjer det nej.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Ja, så har jag också förstått det. Eller jag skulle inte säga minnena, utan alla komponenter på kortet förutom själva GPU:n. Särskilt VRM.
...klipp....
Med GPU-Z kan du även läsa av temperaturerna på de andra komponenterna. Exempel:
http://gpuz.techpowerup.com/09/12/29/5ge.png

Lite off-topic, men hur bra är Sapphires 5870 med Vapor-X i det här hänseendet? Det är en egen lösning och har kollat lite recensioner, men de jag sett har enbart mätt GPU-temp i temperaturtesterna.

Har ett 4870 med orginalkylare som jag behöll för att många 3:e parts kylare var väldigt dåliga på att kyla VRM (vilket först uppmärksammades på xbitlabs har jag för mig). Är lite intresserad med tanke på framtida uppgradering.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är inte alla kort som stödjer det nej.

Vilket paranoida delen i min hjärna säger att det är för att de inte vill att vi ska se de temperaturerna och bli oroliga.

Permalänk
Medlem

Tjena, lånar tråden lite. Hjälpte polaren sätta ihop en ny dator. Delarna består av XFX ATI Radeon HD 5870 1GB (HD-587A-ZNFA) , i7 920, Asus - Socket 1366 - ATX Intel X58 (P6X58D PREMIUM), Corsair XMS 6GB, Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS, Intel 80GB SSD G2, Samsung 1TB 7200rpm.

Nu till problemet. Installerade WIN 7 64-bit utan problem inga drivrutins konflikter eller liknade. Generellt sett känns det helt stabilt. Sen när man installerar Catalyst (har provat 10.4 preview, 10.3 och de som följde med grafikkortet tror det va 9.XX) Alla resulterar i samma problem. När man bootar upp i windows så bli skärmen blank och fläkten på graffakortet spinner upp som ett jetplan. Sen står den så och låter och skärmen är blank tills man stänger av bootar upp i felsäkert läge avinstallerar drivisarna och senare catalyst, de kan man boota upp och jobba i datorn surfa runt etc. Har ni hört sett nått liknade?? Va någon som påstod att det är ett WIN 7 problem (i kombi med catalyst) och att jag skulle prova med Vista men det tror jag inte alls på eftersom jag kör med datorn i sign (på ett corsair 450W ska sägas). Är det knas med graffakortet eller vad tror ni?? Väldigt tacksam för hjälp med detta.

/K

Visa signatur

"Det svåraste när man haft framgång är att hitta någon som glädjer sig på ens vägnar"

i7 920 2,66GHz | 6GB OCZ DDR3 | ASUS EAH5870 1GD5 1GB | Asus P6T | Intel X-25M G2 160 GB SSD & Samsung Spinpoint F1 1TB | Corsair 450W VX | Antec 300 | Win7 Ultimate 64-Bit

Permalänk
Skrivet av Buio:

Lite off-topic, men hur bra är Sapphires 5870 med Vapor-X i det här hänseendet? Det är en egen lösning och har kollat lite recensioner, men de jag sett har enbart mätt GPU-temp i temperaturtesterna.

Har ett 4870 med orginalkylare som jag behöll för att många 3:e parts kylare var väldigt dåliga på att kyla VRM (vilket först uppmärksammades på xbitlabs har jag för mig). Är lite intresserad med tanke på framtida uppgradering.

Bra fråga

Jag har tidigare haft uppfattningen att Vapor-X och PCS+ har varit en bättre kyllösning än referensdesignen, men man blir ju lite orolig när man inser att den är lik XFX:s variant som TS har. För den har jag läst om problem tidigare (inte bara i denna tråden). Någon som har kollat närmare på VRM-kylning på Vapor-X och PCS+?

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är inte alla kort som stödjer det nej.

Vilka kort i 5800-serien stöder inte detta? För jag antar att det är kort i 5800-serien du pratar om...

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Skrivet av h82lose:

har detta kort... får svartskärm eller gråskärm i spel.... allt låser sig och går tillbaka till skrivbordet någon sekund sedan är man tillbaka i spelet...

vet inte hur jag ska få till det här... är inte så haj på datorer...har ccc 10,2
stod i windows att "grafikkortets drivrutin slutade svara"---

jaha...tänkte jag...

men om jag rekommenderar andra att köpa kortet?!

nej.... 3695:- för något som mitt ati4650 klarade bättre som kostade 695:-

har provat... AVP -----
Companyofheroes....
Modern warfare2 -----
samtliga har krashat... har tom sänkt inställningar och upplösning... trodde detta kort kunde maxa...men nej...

Har du provat med nyare drivrutiner (nedladdade från AMD/ATI)?

Vad har du för nätaggregat? Ditt gamla HD4650 drar ju bara en bråkdel så mycket effekt under last som HD5870 gör under last (dock är HD5870 effektsnålt när det inte belastas). Om du sitter med ett klent nätaggregat så kanske det inte orkar med riktigt när kortet belastas och effektåtgången skjuter i höjden.

Bara två snabba tankar.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Aja. Eftersom ingen verkar svara så ska jag prova att flasha om BIOS på graffakortet och se om det hjälper... Kom lite längre igår, kunde påbörja installation av BFBC2 innan den knasade ur (blank skärm och fläkten på högvarv)..

Visa signatur

"Det svåraste när man haft framgång är att hitta någon som glädjer sig på ens vägnar"

i7 920 2,66GHz | 6GB OCZ DDR3 | ASUS EAH5870 1GD5 1GB | Asus P6T | Intel X-25M G2 160 GB SSD & Samsung Spinpoint F1 1TB | Corsair 450W VX | Antec 300 | Win7 Ultimate 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Case:

Aja. Eftersom ingen verkar svara så ska jag prova att flasha om BIOS på graffakortet och se om det hjälper... Kom lite längre igår, kunde påbörja installation av BFBC2 innan den knasade ur (blank skärm och fläkten på högvarv)..

Jag tycker att det låter som att kortet drar igång failsafe - varvar upp fläkten för att förhindra överhettning och sen stänger av = blank skärm. Det första jag skulle göra är att kontrollera temps på kortet.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0ck3n:

Jag tycker att det låter som att kortet drar igång failsafe - varvar upp fläkten för att förhindra överhettning och sen stänger av = blank skärm. Det första jag skulle göra är att kontrollera temps på kortet.

Det sjuka är att polaren tog kortet till webhallen och de testade den i ca 40 min och inte hittade nå fel :-(... Men jag håller med om att det känns som det också...

Hade ett liknade problem med mitt ASUS 5870 men då satte bara fläkten igång på högvarv när jag kom in i windows men jag kunde gå in i catalyst och sätta ner fläkthastigheten alt starta om burken... Sen så har poblemet försvunnit med senaste 10.4 P drivisarna..

Visa signatur

"Det svåraste när man haft framgång är att hitta någon som glädjer sig på ens vägnar"

i7 920 2,66GHz | 6GB OCZ DDR3 | ASUS EAH5870 1GD5 1GB | Asus P6T | Intel X-25M G2 160 GB SSD & Samsung Spinpoint F1 1TB | Corsair 450W VX | Antec 300 | Win7 Ultimate 64-Bit

Permalänk
Avstängd

Jag har nu ett PowerColor 5870 Referenskylare - MYCKET Tystare, överklockar utan några som helst problem. Med XFX kortet kunde jag inte ens få 900 på core, än mindre minne i 1300.

Permalänk
Medlem

Visade sig vara PSU:n. Tänk va mkt tid och huvudkliande man sparat om man valt ett Corsair PSU från början. Aldrig mera Fractal iaf...

Visa signatur

"Det svåraste när man haft framgång är att hitta någon som glädjer sig på ens vägnar"

i7 920 2,66GHz | 6GB OCZ DDR3 | ASUS EAH5870 1GD5 1GB | Asus P6T | Intel X-25M G2 160 GB SSD & Samsung Spinpoint F1 1TB | Corsair 450W VX | Antec 300 | Win7 Ultimate 64-Bit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WolfOfVengeance:

Har jag fattat detta rätt så har:

587X - Bättre kylning gpu / sämre kylning minne

587A - Bättre kylning minne / Sämre kylning gpu

Rätt så?

Skulle säga:

587X - Sämre kylning över lag (kåpan på) och något varmare i burken.

587A - Bättre kylning över lag och svalare i burken.

Kör ett 587A XXX och det är väldigt tyst och kyler bra. Har inga problem alls. Flyter stabilt och bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Case:

Aja. Eftersom ingen verkar svara så ska jag prova att flasha om BIOS på graffakortet och se om det hjälper... Kom lite längre igår, kunde påbörja installation av BFBC2 innan den knasade ur (blank skärm och fläkten på högvarv)..

Jag fick ett nytt kort från Komplett HD5870 XT. Det var också knas. Pratade med XFX och de skickade en ny BIOS. Nu går kortet i samma hastighet som ett XXX-kort. Har inte haft en krasch efter flashen. Allt fungerar über

Permalänk
Medlem

Kör mina med nya kylaren i 900/1300 CF fungerar utmärkt, temps ligger på 70/50 grader i full load.

Om man vill Clocka mer är det väl bara att flasha bios? Fick ett PM av en kille med samma kort som beskrev ur han gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadrex:

Kör mina med nya kylaren i 900/1300 CF fungerar utmärkt, temps ligger på 70/50 grader i full load.

Om man vill Clocka mer är det väl bara att flasha bios? Fick ett PM av en kille med samma kort som beskrev ur han gjort.

Med "överklocka mer" menar du en softmodd på spänningen?
För det går väll inte... ?

Permalänk
Avstängd

Köpte ett HD-587X-ZNFA igår (fick med Assassins Creed och kortet har nya kylningen(inte referens) samt ett bios från 2010-02-24). Klockade det gradvis upp till 900/1300 som det sen fick det stå och pressa i Furmark över natten.

När jag gick upp på morgonen så hade det kört på i 6½ timme utan problem och Furmarks graf visade en max temp på 72 grader celsius.

Så mina erfarenheter av den nya versionen är enbart goda!

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP