Webbläsarväljare får Internet Explorer att tappa

Permalänk
Medlem

Jag har alltid använt IE men i och med Microsofts uppdatering (som också gjorde att man kunde avinstallera IE mer eller mindre) så valde jag att titta på andra alternativ. Jag googlade och läste på om de bästa alternativen.

Var rätt svårt att bestämma sig så jag valde att gå efter
http://www.idg.se/2.1085/1.301554/har-ar-vinnaren-av-webblasa...

Opera 10.5 fick det därför bli och jag är mycket nöjd!

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Själv använder jag Internet Explorer. Funkar hur bra som helst för mina behov. Dessutom verkar det alltid reta någon. Heja Microsoft!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk

Jag kör med Windows Vista och jag minns att Windows Update fick nys för någon vecka sedan om att det fanns en uppdatering som påminde mig om just detta. Det vet jag eftersom jag har valt att själv godkänna varje uppdatering Vista hämtar.

1. Vilka Windows versioner får den här nya funktionen?

2. Hur kommer man åt den nya funktionen?

3. Är det byggt som en ny funktion i Windows eller som ett separat program?

Det pratades om att det skulle dyka upp automatiskt så fort Microsoft släppte det. Men jag har då inte sett något sånt vad jag kan minnas.

Citat:

Efter att EU beslutat att Microsoft måste öppna upp för konkurrenter införde mjukvarujätten en webbläsarväljare i Windows som gör det möjligt att installera alternativa applikationer med en enkel knapptryckning. Enligt analysfirman Statcounter är resultatet att Internet Explorer tappar användare.

"Med en enkel knapptryckning" var det, ja. Men vilken knapp är det? Jag sitter här med Vista och försöker få upp den här grejen men inte fan vet jag hur jag får fram den.

Citat:

Organisationerna bakom de sju webbläsarna som inte syns på webbläsarväljarens förstasida har nu vänt sig till EU för att försöka få programmets design ändrad. Microsoft hävdar dock att de redan följt alla krav som EU ställt.

Helt rätt! Se till att ändra designen! Nej Microsoft, det har ni inte gjort, inte riktigt ännu.

Det första jag tänkte på när jag dels läst om det här för första gången och dels såg de första bilderna av den här funktionen var i princip "Firefox, Chrome, Opera, Safarai, Internet Explorer". De andra webbläsarna tänkte jag inte ens på. På bilderna av den nya funktionen ser man dem inte heller. Inte förrän man inser att det finns horisontell rullningslist längst ner som gör att man kan komma åt och se de andra, mindre kända webbläsarna.

1. En viktig fråga för mig är: varför har Microsoft valt att designa fönstret på det sättet med längre bredd än höjd?

För mig känns det som att Microsoft medvetet har valt att göra så för att framhäva de stora och kända webbläsarna på första sidan. Det har ingenting med t.ex. anpassning till låga skärmupplösningar att göra. Den vanligaste låga skärmupplösningen idag är XGA och den har ju 768 bildpunkter på höjden till förfogande så om Microsoft hade designat programfönstret i den nya funktionen så att den får en högre höjd än den har nu så att alla webbläsare syns samtidigt så skulle den få plats i en XGA upplöst bildskärm. Om inget annat så kunde de göra så att man själv kan ändra storleken på fönstret. Så därför anser jag det vara ett medvetet val av Microsoft att göra på det här sättet.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Har använt Firefox väldigt länge nu och sa länge att nä chrome verkar inte vara så mycket bättre. Jag vet inte varför jag ladda ner det eller när men när jag börjat använda det lite är jag väldigt nöjd. Flyter mycket bättre än FF för mig. Däremot finns det lite störande småsaker i det som gör att jag för tillfället använder FF och chrome lika mycket.

Permalänk

Glömde säga att jag själv använder idag Firefox. Jag har använt Opera 8.x eller 7.x tidigare (minns inte vilken). Sedan bytte jag till Firefox, version 1.5 tror jag var den första jag körde. Det var ungefär när den lanserades som jag bytte från Opera till Firefox.

Främsta anledningen till bytet var att Opera vid den tiden fanns som en betalversion och en gratisversion med reklambanners, så jag ville komma bort från brannarna. Något år senare kom Opera ASA ut med nyheten att de släpper Opera fritt. Men jag var fast vid Firefox då och jag har inte några direkta planer på att byta tillbaka till Opera. Om jag byter från Firefox så byter jag nog till Chrome, om någon annan webbläsare än Firefox.

Jag ser fram emot Firefox 3.7 under Vista.

Jag har använt de mindre kända webbläsarna också för bra länge sedan, då projekt som Mozilla Firefox knappt var kända. Jag minns att jag använde en liten webbläsare som baserar sig på Internet Explorer och den tyckte jag om (minns inte vad den hette).

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Men det var då "#¤#¤%&¤#%/"¤ vad det tjatas om det här. Inte ens min farsa, 70 år, är så världsfrånvänd att han aldrig hört talas om t.ex. Firefox.

Hur många har INGEN aning om att det finns alternativ till IE, och har inte en enda person i bekantskapskretsen som kör något annat?

Att några procent av marknaden byter plats för att folk testar annat har väl en tämligen sanslöst liten betydelse för världshistorien?

Kunde inte hålla mig. Argh.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Vad är fördelen med ie6?

snabare, och får färre reklam/ popups osv

anars finns det väll ingen fördel igentligen att använda ie 6, snarare nackdelar iallafall om man ska tro idioterna som gör allt skit på internet

dom lite vettigare kanske tycker det med

vet inte hur det är med virus, tycker ju det borde vara färe som riktar sig till gamalt jox, har inget virus program/brandväg så vet inte riktigt, har iallafall inte haft nåt som segat ner datorn elr som märkts på annat vis

nu har jag ju w7 och ie8 antar jag, elr 7 kanske det är

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Måste bara fråga egentligen. Vad ger dig rätten att avgöra vad som är en puckad kommentar? Man får aldrig vara ironisk i en diskussion och allt ska vara seriöst till 100 %? Känns inte som Sweclockers är det rätta stället att vara 100 % seriöst på.

Jag syftade på delen som enbart var där för att förlöjliga mej och inget annat.

Permalänk

Inte helt oväntat att IE's andel minskas några procent, när mängder med människor plötsligt får ett enkelt sätt att prova på en annan webbläsare (för de flesta datoranvändare har varken haft kunskap om, eller ork att leta upp en konkurrerande webbläsare att prova, eftersom IE redan finns där). men frågan är hur länge de siffrorna håller i sig. Många tar nog en nyfiken titt och återgår sedan till IE, eftersom det är den webbläsaren de är vana vid.

När det sedan gäller varför Microsoft fick en lite näsknäpp av EU, misstänker jag att det var pga att Microsoft är ett amerikanskt bolag och att flera av de övriga webbläsarna finns inom EU-sfären. Dessutom var det väl mer en markering, så att inte fler och fler program läggs in default, och som på sikt konkurrerar ut de europeiska alternativ som finns på marknaden. Detta då EU skall främja europeisk industri, samt då Micosoft utnyttjar sin monopolliknande position på operativsystemsmarknaden för att främja sina egna program, enligt EU's konkurrenslagstiftning.

När det sedan gäller om även Apple och andra OS tillverkare inte borde ha samma valruta, så är svaret. Ja, när de innehar samma monopolliknande ställning på operativsystemsmarknaden som Microsoft har nu och då därmed inkräktar på EU's konkurrenslagstiftning. (vilket inte är fallet nu eller inom överskådlig framtid)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag har kört med Firefox som default sedan 1.0.x tiden, 2005. Visst har jag sporadiskt testat både Opera, Chrome och Safari, bara för att återkomma till FF.

IE har man ju inte kommit ifrån helt och det var en av anledningarna till att jag ivrigt väntade på att Microsoft skulle "låsa upp" webbläsaren.
När jag väl hade installerat uppdatering blev jag lite besviken när jag inte fick någon ikon på skrivbordet för val av webbläsare. Det hela berodde på att den skapas enbart ifall IE är default. Nåja, jag skapade min egen ikon på skrivbordet "C:\Windows\System32\browserchoice.exe /launch", men IE är ju kvar trots allt.

Jag har ännu inte vågat inaktivera Internet Explorer 8 i Windows 7, det kommer ju stygga varningstexter om att det ena och det andra påverkas i OS:et.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Men om nu volvo gjort så att man bara kan köra med orginalfälgar och inte kan byta ut dem?

...men så var inte fallet med Microsoft Windows och urvalet av webbläsare, eller hur? www.mozilla.com, vippps!!! Ny läsare! (eller vad man nu ska ha).

Ska ALLA program integreras i Windows? WinRAR vill jag ha, likaså VLC Player eftersom Windows Media Player är värdelöst i mina ögon. Jag kräver även att MSN Messenger, Mozilla Thunderbird, Steam (och mina spel ska vara förinstallerade på Windows) och så gärna Raiden fixat och klart.

....varför finns inte detta som val?

Permalänk
Medlem

Finns ju många väldigt dåliga webbläsare som nästan är sämre än IE så inte så konstigt att bara de bästa får vara med på framsidan.

Alla verkar ju dock har sina favoriter.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Jag tolkar det som att EU tycker användarna är idioter och inte klarar av att leta upp alternativen själva.

Tyvärr är det ju så :<

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Säger samma som i en annan tråd för ett tag sedan:
Undrar när EU kommer att tvinga apple att införa webbläsar-väljare.
För än så länge har jag inte hört en enda protest mot att OS X kommer med safari förinstallerat...

Fast nu har ju Windows minst 10 ggr fler användare än Mac OS...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Fast nu har ju Windows minst 10 ggr fler användare än Mac OS...

Som om det spelar roll, egentligen?
Mac är ju dominanta på sin marknad, dvs Mac-datorer (liten konkurrens av div. linux distar)?
För att inte tala om OS till mobiler och låsta webbläsare, ut och jobba EU!
Sen har vi ju Google, som har dominans på sökningar, kartor, snart väl också mail. Borde man inte när man söker på google också få ett par till sökmotorer (bing, yahoo, m.fl) att hoppa upp när man kör Windows så man får se alternativen?

(svår ironi förutom mobil-biten, den stämmer tyvärr). Personligen tycker jag det är skrämmande att "vanliga användare" ska behöva få hjälp att inse att det finns alternativa webbläsare och hur man installerar dem, är folk så otekniska/osmarta?

Själv kör man firefox, med lite personas, extra fasterfox, adblock, ordlistor och annat mumsigt. Självklart också installerat separata programmet Firefox preloader som gör att FF startar lika snabbt/snabbare än chrome

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grumbledock
programmet Firefox preloader som gör att FF startar lika snabbt/snabbare än chrome

Tar inte firefox preloader väldigt mycket av RAM ? Är det märkbart o.s.v. Känns onödigt om den applikationen gör så att firefox slukar ännu mer minne

Permalänk
Medlem

Installerade om XP åt en i veckan och fick upp webväljarvalet, blev lite förvånad eftersom jag trodde det bara skulle komma till Windows 7. Äntligen får alla datoranalfabeter välja vilken fin ikon de vill surfa med, för det är nog så lång intresset kommer sträcka sig för den tänkta målgruppen. Folk ser "Opera" och känner sig med en gång lite mer sofistikerade under installationen, lol.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moses666
Tar inte firefox preloader väldigt mycket av RAM ? Är det märkbart o.s.v. Känns onödigt om den applikationen gör så att firefox slukar ännu mer minne

RAM är till för att användas. Tror knappast att någon har brist på RAM-minne idag.

Aldrig riktigt förstått mig på varför folk är så rädda för att program använder RAM... innebär ju egentligen bara mindre läsningar från hårddisken=tystare+snabbare+effektivare

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman

En liten tankelek, jag har Gmail, jag har Chrome. Google vet vilka jag mejlar och vad jag surfar på. Jag har en Androidtelefon, Google vet inte bara vilka jag pratar med på telefon och sms:ar, man får anta att dom vet vad jag pratar och vad jag skriver. Dom vet även var jag befinner mej på meternivå, mina rörelsemönster. Dom har koll på alla mina sociala medier och allt jag företar mej där.
Hur dom kan använda Google Docs mot mej kommer jag inte pånu riktigt.

heHe
Om du tar en bit aluminiumfolie och viker till en hjälmliknande hatt som du kan ha när du surfar runt så kanske det hjälper

Permalänk
Medlem

Jag noterade att Windows drog hem uppdateringen "webbläsarval" men den har aldrig poppat upp och jag kan inte hitta den genom att skriva någon lämplig fras i sökfältet så jag vet inte vart den tagit vägen. Iom att FF alltid varit installerat kanske den inte brydde sig. Märkligt att den dyker upp för andra, som man får förmoda också har FF installerat.

Nåväl.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thes
Tycker också det hela är lite löjligt. Som att sälja en bil, då det måste finnas alternativ av däck, avgasrör, bilstereo, stjärtvärmare, vindrutetorkare, golvmatta, växelspak samt klocka från alla stora tillverkare.

Visst är det stenlöjligt, men man får väl se det som Operas enda bedrift här i världen (för att marknadsföra sin webbläsare har man inte lyckats med) att man lyckades få EU till detta. EU skall sägas har en törn i sidan till Microsoft från första början, så det var nog inte särdeles svårt. Biltillverkning å andra sidan är en mycket viktig europeisk industri så att man skulle gå in och pilla på den är helt otänkbart, även om det inte där heller finns någon bra anledning att peta på den.

En intressant jämförelse med bilbranschen är, likt datorkomponentsbranschen, att oavsett vilket märke du köper tillverkas komponenterna till din bil av ett fåtal megaföretag, som BOSCH.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Jag noterade att Windows drog hem uppdateringen "webbläsarval" men den har aldrig poppat upp och jag kan inte hitta den genom att skriva någon lämplig fras i sökfältet så jag vet inte vart den tagit vägen. Iom att FF alltid varit installerat kanske den inte brydde sig. Märkligt att den dyker upp för andra, som man får förmoda också har FF installerat.

Har samma här faktiskt, har IE avinstallerat, men ändå tycker man ju att den där lilla rutan där man kan välja webläsare ska ha dykt upp.

Aja fuck it hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
...man får väl se det som Operas enda bedrift här i världen (för att marknadsföra sin webbläsare har man inte lyckats med)...

Det är mycket sant att de inte lyckats marknadsföra sin produkt, och det är sjukt tråkigt! Opera är en väldigt ungdomsinriktad-, samt "high end user"-inriktad webbläsare, och jag tror att om de bara kunde anställa någon som hade något form av hum om hur man marknadsför produkter så skulle de se ett rejält uppsving.

Det är så tråkigt att så få vågar prova Opera, för det är (i mitt tycke) överlägset den bästa webbläsaren. Men det "mogna" namnet och hela "underground"-känslan gör nog att få vågar.

Jag gick själv IE --> Firefox --> Opera, och det ska nog mycket till för att jag ska byta från Opera. Upplever firefox som segt, buggigt och crashar ofta.

Så damer och herrar:

PROVA OPERA!
Ni kommer inte ångra er om ni verkligen testar funktionerna (t ex musgester)!

Direktlänk till nerladdning av senaste versionen

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk

har provat opera, jag hade det några v, o polaren några månader

jag gick tilbax till ie o polaren till ff

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Jag noterade att Windows drog hem uppdateringen "webbläsarval" men den har aldrig poppat upp och jag kan inte hitta den genom att skriva någon lämplig fras i sökfältet så jag vet inte vart den tagit vägen. Iom att FF alltid varit installerat kanske den inte brydde sig. Märkligt att den dyker upp för andra, som man får förmoda också har FF installerat.

Samma här? Fula knep bakom?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk

den kommer nog bara fram om ie är sat som default
då har man ju redan valt läsare, är väll det sketna eu krävde ms att göra
att man enkelt skulle kuna välja bort ie

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
En liten tankelek, jag har Gmail, jag har Chrome. Google vet vilka jag mejlar och vad jag surfar på. Jag har en Androidtelefon, Google vet inte bara vilka jag pratar med på telefon och sms:ar, man får anta att dom vet vad jag pratar och vad jag skriver. Dom vet även var jag befinner mej på meternivå, mina rörelsemönster. Dom har koll på alla mina sociala medier och allt jag företar mej där.
Hur dom kan använda Google Docs mot mej kommer jag inte pånu riktigt.

Dom vet hur din budget ser ut och dessutom vem du skriver hat- och kärleksbrev till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXizoR
Skall MS ha detta så skall Apple också ha de. Även chrome os när de kommer!

Grattis till misslyckandet i ditt inlägg. Du kanske har läst att chrome OS i stort sett är en avancerad webbläsare, då är det lite konstigt om man skulle installera en annan webbläsare i webbläsaren...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Använde Firefox i ett par år tills för någon vecka sedan, oerhört seg vid start och kräver alldeles för mycket minne... bytte tillbaka till IE, saknar tilläggen men men...

Visa signatur

We're such an abominable, sick society, that we wont make the history books, they will just say that large nations took land from smaller nations, used force and violence.
- Jaque Fresco

Permalänk
Medlem

Använder Ie och ser ingen orsak till att byta heller, fungerar som den skall och minimalt med problem som jag stött på.

Har testat alla webbläsare som jag vet om och alla har sina starka och negativa sidor.

Virus och sådant har jag inte haft heller på över 1,år, om inte 2,år nu
Folk som skyller sådant på webbläsaren borde kanske ta en rejäl funderare om hur dom själva är som.

Precis suttit och fixat 3,st datorer sen igår och har 2,st till som står på tur.
Och snacka om vilka förklaringar man får av kunderna om varför dom lämnar in datorn, vad som har hänt, och vad dom vill ändra.

Oftast får jag sitta och förklara för folk att det inte är datorns fel att det blir såhär utan det är dom själva, men det har dom väldigt svårt att förstå.

Det är bra att det finns ett utbud på webbläsare så det finns någon som passar alla. Smaken är som baken helt enkelt och tänk vilken tråkig värld vi skulle leva i annars.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk

+1^

Virus förstår jag mig inte på... drar ner nån trial version av kaspersky/norton/olika då och då och kör igenom en search, aldrig haft nåt. Nån fjuttig liten trojan som försöker hitta vilken bönsort jag gillar mest. I övrigt har jag inte det minsta skydd installerat, inte ens windef.

Och jag använder ändå en webläsare som inte vart riktigt uppdaterad sen... ja... 2008?

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E