Permalänk
Medlem

PhysX ??

Hej, jag köpte precis ett HD 4350 (med andra ord inget märkvärdigt) tanken var då att jag skulle ha detta som fysikkort. Nu har jag bara en liten fråga...

Hur installerar jag kortet och hur vet jag att det fungerar korrekt?

tacksam för alla svar

Visa signatur

i5-4670K, GTX760, Cooler Master V8 GTS, Fractal Design Define R4.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är nVidias kort som PhysX fungerar med, om det är detta du undrar? Ditt är ju ett AMD/ATi-dito.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Funkar inte med PshyX.

Permalänk
Medlem

jag hade för mig att Ati skulle fixa ett eget fysikprogram till sina kort ? stog i en artikel för länge sedan...

eller så var det att man skullle kunna använda nvidias på ati's kort också?

Visa signatur

i5-4670K, GTX760, Cooler Master V8 GTS, Fractal Design Define R4.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeff92
jag hade för mig att Ati skulle fixa ett eget fysikprogram till sina kort ? stog i en artikel för länge sedan...

eller så var det att man skullle kunna använda nvidias på ati's kort också?

ATI har ingen egen PhysX variant för spel ännu. Som andra här skriver är de bara NVIDIA som har fysik via grafikkort.
Så för din del har du köpet ett grafikkort du inte kan utnyttja helt enkelt.
Angående PhysX med kort från både ATI och NVIDIA så funkar de. De finns hack som gör de möjligt. Men de är lite jobb, och de kan vara ganska bökigt att få igång de.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

hahahahahahahahahahaha... epic fail

Nä men skäm och sido..

Du kan köra ati som main kort och ett nvidia som dedikerat physx kort med crackade driv rutiner.

jag kör 5770 + 8600gt funkar jätte bra..

betalade 150kr för det <3

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig läst att ati har något fysikprogram eller att PhysX fungerar på ATI..

Permalänk
Medlem

respons

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeff92
jag hade för mig att Ati skulle fixa ett eget fysikprogram till sina kort ? stog i en artikel för länge sedan...

eller så var det att man skullle kunna använda nvidias på ati's kort också?

JA ATI ska skapa ett eget "fysikprogram", men de har inte gjort det än.
och även om de skapar ett fysikprogram så hjälper de inte i spel med physx då endast nVidias kort använder det.

artikeln som du tänker på är inte så gammal(max några veckor) en fysikmotor/fysikprogram är inget man skapar över en natt.

hoppas det hjälpte lite.

Permalänk
Medlem

är det någon som vet eller kan länka hur man gör för att "Cracka" ett Ati kort, så att man kan ha det som ett Nvidia fysikkort?

Visa signatur

i5-4670K, GTX760, Cooler Master V8 GTS, Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krippe91
Jag har aldrig läst att ati har något fysikprogram eller att PhysX fungerar på ATI..

Ett par länkar med lite info:
http://www.amd.com/us/press-releases/Pages/amd-announces-new-...
http://www.xbitlabs.com/news/multimedia/display/2009093009483...

För mer info, använd google ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeff92
är det någon som vet eller kan länka hur man gör för att "Cracka" ett Ati kort, så att man kan ha det som ett Nvidia fysikkort?

Det. Går. Ej.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darrefreak
hahahahahahahahahahaha... epic fail

Nä men skäm och sido..

Du kan köra ati som main kort och ett nvidia som dedikerat physx kort med crackade driv rutiner.

jag kör 5770 + 8600gt funkar jätte bra..

betalade 150kr för det <3

Funkar kanske bra för dig. Men personligen tycker jag att ett 8600GT är alldeles för klent att använda som ett dedikerat PhysX kort. Närmaste grafikkort i prestanda med ett Ageiea kort är 9600GT. Och i spel som nyttjar PhysX en hel del, till exempel Mirrors Edge eller Batman få ganska dålig prestanda om ett 8600GT används. För dom som sitter med ett GTX 260 till exempel (närmast i prestanda med ditt grafikkort) behöver iaf ett 8800GT / 9800GT för att få någon vinst att nyttja PhysX på ett dedikerat grafikkort. Ett GTX 200 kort med ett 8600GT som PhysX kort får sämre spelprestanda än att låta de primära grafikkortet driva PhysX. I ditt fall så är ett separat grafikkort ett måste för PhysX, men ett 8600GT är ett dåligt grafikkort för PhysX.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Draim
Det. Går. Ej.

Hacka ett ATI går väl inte, men Köra. Physx. På. Ett. ATI. Kort. Går. , det gjordes av en kille för ett tag sedan:
http://www.tomshardware.com/news/nvidia-physx-ati,5764.html

Citat:

After playing with Nvidia’s CUDA SDK and PhysX SDK, Eran apparently got the PhysX layer to play along with Radeon cards. He mentioned that enabling PhysX support on Radeon cards is not particularly difficult, leading us to believe that physics on graphics cards
may not so much be a technology problem but a game of politics.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JMicke
Hacka ett ATI går väl inte, men Köra. Physx. På. Ett. ATI. Kort. Går. , det gjordes av en kille för ett tag sedan:
http://www.tomshardware.com/news/nvidia-physx-ati,5764.html

Det var nytt för mig. Dock är det ju långt bortom den här killens tekniska kompetens. Min med för den delen.

Permalänk
Medlem

Vet inte om killen fortfarande lägger in PhysX stöd i ATI drivers, men enligt den länkade artikeln så är hans website http://www.ngohq.com
Lite sökande på siten så hittade jag denna länk med drivers:
http://www.ngohq.com/home.php?page=Files&go=cat&dwn_cat_id=9

Vet dock inte om de innehåller PhysX stöd, det står endast "Ngo ATI optimized driver"