Permalänk
Medlem

Raid i Installerad Ubuntu

Hej!
Jag har sökt men hittar bara info om hur man installerar TILL en raid men jag vill lägga till en Raid i min redan installerade Ubuntu 9.10. finns det någon Guide eller programvara med GUI i Synaptic?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Du laddar ner den alternativa installeringsskivan.

Sen så skapar du partitioner av typen linux-raid-något.

När du sedan skapat partitionerna så kommer "Raid Management" eller något -alternativ att ploppa upp överst i partitionslistan där du kan välja att skapa en partition utöver dina existerande linux-raid-partitioner.

Du kan göra det utan att behöva installera om givetvis, men det är betydligt mycket mer komplicerat då du inte har något grafiskt gränssnitt att göra det igenom men går givetvis att göra.

Du börjar med att partitionera partitionerna till typen "linux raid autodetect" i t.ex. cfdisk.

Sen så skapar du raid-volymen via mdadm:

Exempel för att skapa en raid1 över /dev/sda2 och /dev/sdb2:

sudo mdadm --create /dev/md0 --level=1 --raid-devices=2 /dev/sda2 /dev/sdb2

Nu har du partitionen fixad och klar, nu kan du partitionera den igenom att komma åt /dev/md0

Sist så vill du att den ska plocka ihop din raid-partition varje gång du startar och därför så låter vi mdadm scanna efter existerande raid-partitioner och lägger till dom i mdadm.conf

sudo mdadm --detail --scan >> /mnt/etc/mdadm.conf

Givetvis kan du istället lägga till manuellt men det är mer jobbigt

Tror inte jag glömde något av stegen

EDIT: P.S. om det är något steg som är otydligt hur det ska göras eller varför så är det bara att fråga, jag förtydligar gärna om det behövs. Annars så gör du ett bra val för att skaffa raid för raid är bra saker, själv kommer jag aldrig ha data som inte är speglat på raid1 längre nu när det är så enkelt att fixa.

Permalänk
Medlem

lite mer utförligt: http://bfish.xaedalus.net/2006/11/software-raid-5-in-ubuntu-w...

OllBoll: hur gör man när man skall bygga om en raid med mdadm(dvs en disk har pajat och jag vill byta ut den mot en ny disk (som har samma namn tex. /dev/sdb)

Permalänk
Medlem
Citat:

OllBoll: hur gör man när man skall bygga om en raid med mdadm(dvs en disk har pajat och jag vill byta ut den mot en ny disk (som har samma namn tex. /dev/sdb) [/B]

Via terminalen så borde du behöva ta reda först på vilken som är trasig, ta bort den, partitionera ny partition och sen synkronisera.

Vet däremot inte hur då Ubuntu numera har jättefina Disk Utility / Palimptest.

Det jag gjorde när en av mina raid-diskar började spotta ut sig kallsvettsorsakande felmeddelanden i Disk Utility så gick jag in där jag plockade fram min Raid-array. plockade bort partitionen (från arrayen i gränssnittet) som låg på den trasiga disken .

Sen så bara försvann den så hade jag en raid med på bara en partition, sen när ersättningsdisken kom så bara skapade jag en ny likadan partition av typ linux-raid-autodetect på den disken sen kunde jag via gränsnittet lägga till den nya partitionen i den existerande raid-arrayen och sen trycka igång synkronisering / reparering.

Sen var det typ fixat, kan inte komma ihåg att jag behövde pilla mer.

Tror inte jag behövde stoppa Raiden heller (men säkerhetskopierade på andra diskar) då det var hemkatalog-raiden som gick sönder och bytte aldrig användare.
a alternativ.

Permalänk
Medlem

om man vill kolla hur array mår så kan man ju kör
#watch cat /proc/mdstat
men finns det något sätt att få fram en log med det senaste som har hänt med ens array, förutom att kolla i /var/log/messages ?

hittade lite hur man ersätter diskar i raid: http://www.howtoforge.com/replacing_hard_disks_in_a_raid1_arr...

Permalänk
Medlem

Tack, ska testa!
Min nästa fundering är om man kan få diskarna till att snurra långsammare/Stängs av när dom inte används?
Det är framförallt min systemdisk som låter illa samt 2 st 7200 varvs diskar.
Jag har sett något som heter "HDD acustics" till windows, men finns det motsvarande till Linux?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det verkar fungera! Tack!
Nu så kommer vi till nästa när vi ändå är igång.. Jag får inte SMB att fungera, jag har delat ut mappar men dom dyker inte upp på någon dator.
Jag har ställt in samba på "utdelning" som autentiseringsläge samt att jag har workgroup som arbetsgrupp på alla datorer ink. smb'n.

Kan någon komma med fler idéer?

EDIT:
Jag ändrade workgroup till en annan på alla datorer och sedan så kickade det igång.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD