Permalänk
Medlem

Varför inte köpa AMD?

Haj!
jag har kollat runt lite och såklart upptäckt alldeles själv att AMD är billigare och (iaf vad specikationerna säger) bättre. Om vi tar ett exempel:

- Jag ska bygga en filmredigeringsdator med
En fyra kärnig processor
8gb minne
Och allt annat trams

Jag vet att det är billigare att köpa ett AMD moderkort och köra AMD processor än att köra allt intel - men är det sämre med AMD? Vad gör intel så mycket bättre? (Nu snackar vi filmredigering och gaming)
Min fråga är:

Varför inte köra AMD?

MVH grisapa1

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk

Finns 1000 trådar om detta ämne, lika många benchmarks mellan intel och amd på google. Kolla där.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

jag skulle vilja börja med att tillägga att AMD byggde Phenomerna för att konkurrera mot socket 775 processorerna, inte för att konkurrera mot 1156 och 1357. så ja, i7or och i5or är bättre än Phenomerna.
dock är jag en amd-fantast xD

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ~ Asus M4A78-E ~ Powercolor HD5850 1Gb ~ AMD Phenom II 965 ~ Thermalright True Black ~ Corsair XMS2 @ 1066mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fixz92
jag skulle vilja börja med att tillägga att AMD byggde Phenomerna för att konkurrera mot socket 775 processorerna, inte för att konkurrera mot 1156 och 1357. så ja, i7or och i5or är bättre än Phenomerna.
dock är jag en amd-fantast xD

nja, phenom 1 konkurerade med s775, phenom 2 var mot i7 och i5 nu när det har kommit.
fast nu ska nog intel få rapp:-) thuban är på väg...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fixz92
jag skulle vilja börja med att tillägga att AMD byggde Phenomerna för att konkurrera mot socket 775 processorerna, inte för att konkurrera mot 1156 och 1357. så ja, i7or och i5or är bättre än Phenomerna.
dock är jag en amd-fantast xD

Det var mer över 775-sockel processorerna jag undrade. En fyra kärnig Intel kostar mycket mer än en fyra kärnig AMD. varför?

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grisapa1
Det var mer över 775-sockel processorerna jag undrade. En fyra kärnig Intel kostar mycket mer än en fyra kärnig AMD. varför?

Goggle?

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fixz92
jag skulle vilja börja med att tillägga att AMD byggde Phenomerna för att konkurrera mot socket 775 processorerna, inte för att konkurrera mot 1156 och 1357. så ja, i7or och i5or är bättre än Phenomerna.
dock är jag en amd-fantast xD

Förstår att du är AMD-Fantast,du vet ju knappast vad intels nya socket heter..
Det är 1366,inte 1357 o.o...

Svar på din fråga,läsa vad Alban72 sa

Permalänk
Medlem

Se det så här,

Amd = volvo
Intel = porsche

Ska du bara surfa, mp3 och spela lite ( åka till affären, skidsemester i polen, hämta ny tv på OnOff ) så duger den billigare och mer prisvärda Volvon

Ska du spela mycket, kanske lite avancerad programering, visa upp e-penis ( glida på stan på fredagskvällarna, åka på banträffar eller slå hastighetsrekord ) så köper man en Porsche.

Många kommer gnälla nu men det är vad jag tycker!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Se det så här,

Amd = volvo
Intel = porsche

Ska du bara surfa, mp3 och spela lite ( åka till affären, skidsemester i polen, hämta ny tv på OnOff ) så duger den billigare och mer prisvärda Volvon

Ska du spela mycket, kanske lite avancerad programering, visa upp e-penis ( glida på stan på fredagskvällarna, åka på banträffar eller slå hastighetsrekord ) så köper man en Porsche.

Många kommer gnälla nu men det är vad jag tycker!

Skidsemester i Polen?
Sälen vore mer Svensson - kass skidåkning, men lugnt och nära...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Se det så här,

Amd = volvo
Intel = porsche

Ska du bara surfa, mp3 och spela lite ( åka till affären, skidsemester i polen, hämta ny tv på OnOff ) så duger den billigare och mer prisvärda Volvon

Ska du spela mycket, kanske lite avancerad programering, visa upp e-penis ( glida på stan på fredagskvällarna, åka på banträffar eller slå hastighetsrekord ) så köper man en Porsche.

Många kommer gnälla nu men det är vad jag tycker!

Vet du ens hur bra AMD är i spel jämfört med Intel?

Tydligen inte

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

AMD är mer prisvärt än Intel idag - speciellt om du tänkte köpa nu burk från grunden och inte satsa på de dyrare segmenten där Intel dominerar. En i5 står sig jämnt mot AMD:s PhenomII-serie. Nu kommer AMD:s sexkärniga också till ett lågt pris - köp en sådan vet jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Vet du ens hur bra AMD är i spel jämfört med Intel?

Tydligen inte

Jo det vet jag, kan inte påstå att jag lägger hela mitt liv på att läsa grafer och liknande för varje cpu men tar man intels 3 bästa i spel gentemot amds 3 bästa så ligger nog amd lite efter men till en mindre peng.

Använder själv amd och rekommenderar nästan alltid det till kompisar när jag ska sätta ihop paket till dom.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

amd phenom2 x4 965= Corvette C5
Intel i5 750 = Nissan Skyline r34

lite bättre gämförelse än brallor men inte bra precis.

Varför köper man i5 750? Jo för att den är så förbannat lätt och klocka till 4ghz utan några minsta problem. Men ska man inte klocka så varför köpa en 750 när 965 är billigare och har samma prestanda oklockat?

Permalänk
Medlem

Ja jag hoppas alla förstod att mitt inlägg var överdrivet förenklat för att förklara hur jag tänker, givetvis är det inte så stor skillnad.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Enkelt gillar man underdogs och pris/prestanda - AMD
Gillar man lägre strömförbrukning och aningen bättre prestanda- Intel

Själv rekommenderar jag gärna AMD för att att skillnaden mellan Intel I5 och AMD 965 inte är märkbar förutom i benchmarkprogram och det faktumet att jag gillar underdogs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Se det så här,

Amd = volvo
Intel = porsche

Ska du bara surfa, mp3 och spela lite ( åka till affären, skidsemester i polen, hämta ny tv på OnOff ) så duger den billigare och mer prisvärda Volvon

Ska du spela mycket, kanske lite avancerad programering, visa upp e-penis ( glida på stan på fredagskvällarna, åka på banträffar eller slå hastighetsrekord ) så köper man en Porsche.

Många kommer gnälla nu men det är vad jag tycker!

Jag har aldrig sett en värre jämflrelse i mitt liv.
Det hela handlar ju hurvida företagens prissättning skiljer sig radikalt åt. Intel har alltid varit snäppet dyrare, medans AMD för det mesta hela tiden lagt sig strax under Intel - vad gäller prissättning.

Förstås inte riktigt hur du tänker när du skriver "lite avancerad programmering", varför skulle inte AMD duga lika bra som en Intel?
Det är rent jävla bullshit det du skriver och jämför just nu.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

du köper intel för att vara först med det senaste. du köper amd för att få samma prestanda (i spel) något år efter åt.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Denna fråga har ett simpelt svar:

AMD är mer prisvärda. Men bara under (lite grov gissning) ca 1300 spänn. Varför? intel har endast två processorer under denna gräns för 1156 och 1366 socklarna. över denna har vi tex 965 BE som ska konkurrera med intels lägre entusiatssegment. T.o.m den har inget ätt sätta emot i5 750, när man dessutom tar hänsyn till klockningspotentialen så har 965:an inte en suck.

Så visst kan man köpa en AMD i "budgetklassen" och säga att den är prisvärd (därför det är den), men lägg på några hundringar på en intelprolle och AMD:n blir massakrerad. Det beror helt enkelt på hur mycket man vill spendera, smakar det så kostar det.

Orkar inte ta fram benchmarks för att bevisa detta GOOGLA!!!

Visa signatur

I5 750@3.8|8GB XMS3@1600MHz|Gigabyte GA-P55A-UD6|GTX460 1GB@900MHz/1,087V|Intel 320series 80GB|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rullekorn82
Enkelt gillar man underdogs och pris/prestanda - AMD
Gillar man lägre strömförbrukning och aningen bättre prestanda- Intel

Själv rekommenderar jag gärna AMD för att att skillnaden mellan Intel I5 och AMD 965 inte är märkbar förutom i benchmarkprogram och det faktumet att jag gillar underdogs.

Sen när drar AMD mer ström än gentemot Intel?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Självklart är det inte så stor prisskillnad mellan bara processorerna, men om du kollar kostnad på moderkort också så blir det en del mer (Iaf mot i7 serien) Dock kan jag medge att för redigering osv så är det helt enkelt i7 som gäller, inget snack om saken.

Ang. AMD processorer för surfning osv, vad har man fått det ifrån? Dessa processorer kan hantera spel lika bra som en intel core "i" processor, det ända som den totalt får spö i gäller precis redigering och rendering osv.

Jag vet också att intel's "i" processorer är lite snabbare i spel men merkostnaden på allt annat tycker jag gör AMD (tom 965BE) prisvärd, för en speldator.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Sen när drar AMD mer ström än gentemot Intel?

Sovit senaste åren ? Har hört talas om en ny grej kallad google som kan ge dig svar och i det här fallet bekräfta att intel har passerat amd när det gäller att bygga strömsnåla processorer.
Det hände hyfsat länge sen med.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
nja, phenom 1 konkurerade med s775, phenom 2 var mot i7 och i5 nu när det har kommit.
fast nu ska nog intel få rapp:-) thuban är på väg...

Phenom2 konkurrerar med Core2Quad på 775, i5/i7 ligger steget före, och Thuban kommer att konkurrera med i5/i7(4kärniga).

Phenom1 va bara, dåligt.

Svårt att spekulera hur Thuban presterar, men i7 980X kommer absolut inte få konkurrens.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Rekordmedlem

Jag håller på amd för att intel inte ska få monopol, amd är tillräckligt snabba i verkligheten och har mycket bättre moderkortslösningar och grafik, ska man ha en kontorsmaskin är det amd som gäller, och för bra grafik för oss som oftast kör film o kontor, men spelar ibland så är det viktigt med totala energiförbrukningen.
Välj delar så att konkurensen hålls igång, utan amd skulle även intel stoppa upp å bara höja sina priser, och tänk var grafiken skulle befunnit sig om inte nvidia och amd slogs.
Själv väljer jag efter "gynna konkurensen" filosofin, om det inte är omöjligt att tekniskt sett göra så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Sovit senaste åren ? Har hört talas om en ny grej kallad google som kan ge dig svar och i det här fallet bekräfta att intel har passerat amd när det gäller att bygga strömsnåla processorer.
Det hände hyfsat länge sen med.

Vilken ilska.

Permalänk
Medlem

http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2010/03/01/intel-core-i... Angåenge processorerna's strömsnålhet, baserat på detta tycker jag inte att Intel direkt har gjort sina strömsnålare förutom i5 750 och även då med en väldigt liten marginal

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

amd är enligt mig det bättre valet då det är billigare, sen så är inte så mkt sämre som de flesta säger att det är. phenom II 965 klår det mesta, i5 750, i7920 o även i7965 i spel iaf. multitasking är core i7 bättre pga HT.

http://www.trustedreviews.com/cpu-memory/review/2009/08/25/AM...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fixz92
jag skulle vilja börja med att tillägga att AMD byggde Phenomerna för att konkurrera mot socket 775 processorerna, inte för att konkurrera mot 1156 och 1357. så ja, i7or och i5or är bättre än Phenomerna.
dock är jag en amd-fantast xD

Nej, Phenom 1 var för att HP skulle kunna sälja en dator för 4000 kr med en "jättebra, superkraftig 4kärning processor för spel", Phenom 2 konkurrerar endast mot i5 med sitt låga pris, i tunga program stockar väl i5 Phenom 2?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forze
Phenom2 konkurrerar med Core2Quad på 775, i5/i7 ligger steget före, och Thuban kommer att konkurrera med i5/i7(4kärniga).

Phenom1 va bara, dåligt.

Svårt att spekulera hur Thuban presterar, men i7 980X kommer absolut inte få konkurrens.

Precis ja.

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forze
Svårt att spekulera hur Thuban presterar, men i7 980X kommer absolut inte få konkurrens.

Nej, inte hastighetsmässigt men så kostar den bara en femtedel jämfört med Intels

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quickzor
amd phenom2 x4 965= Corvette C5
Intel i5 750 = Nissan Skyline r34

lite bättre gämförelse än brallor men inte bra precis.

Varför köper man i5 750? Jo för att den är så förbannat lätt och klocka till 4ghz utan några minsta problem. Men ska man inte klocka så varför köpa en 750 när 965 är billigare och har samma prestanda oklockat?

Om det är så "förbannat lätt" att klocka till 4 GHz, varför har du då "bara" 3.8?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Lite IRL-resultat istället.
Maskinen i sign drar runt Bad Company 2 mellan 75-150 fps.
Får ca 18.200p i 3dMark06
Vantage kommer jag ej ihåg.

965:an är löjligt lätt att få upp i 3.8, 4 är lite jobbigare. (200*19 med enbart +25mV)

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]