Permalänk
Medlem

Ubuntu 10.04 Beta 1

Någon som har testat den och kan kommentera? Har sett att knapparna för minimera/maximera/stäng har flyttats till vänster sida som Mac OSX samt att ikoner och bakgrundsbild är mer som OSX. Bra/dåligt? Annat som är bra/dåligt att nämna?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

har inte lyckats få tag på den en tyvärr men ska testa...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Jag har själv laddat ner det och lagt på usb minne, men inte hunnit testa än. Får väl se om jag hinner testa innan någon annan kommenterar.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Att ändra placeringen av knaparna kan man ju göra själv i vilket fall?

Nä, UI-mässigt så är 10.04 rätt skabbigt, forfarande inget mer slimmat tema vilket är skamligt :c

Permalänk
Medlem

Ja jag såg att man kunde ändra knapparna enkelt, frågan är om man ändå inte bör försöka vänja sig om det här kommer att bli en standard framöver.

Sen hoppas jag att dom fixar alla problem med pulse audio. Väldigt många som har haft problem med det. Själv har jag ännu inte lyckats få digitalt ljud på min ICH8 krets. Tydligen har andra samma problem. På min laptop får jag ljud (analogt), men ljud genom wine och flash fungerar riktigt dåligt. T.ex. i wine så fungerar det om jag spelar en låt, nästa låt fungerar inte förrän jag har startar om programmet, t.ex. spotify.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

dom har iaf lagat vpn klienten så man inte måste försöka 20 gånger innan den ansluter!

Permalänk

Jag har kört Lucid (förvisso Kubuntu)alpha 1 sen mitten av decemeber och måste säga att jag är sjukt nöjd. Jag hade lite xorg krångel strax innan alpha2 men sen dess har det bara varit smärre DE-krasher. kan inte uttala mig om Gnome, men KDE 4.4 är ett enormt lyft med mycket nya småfinesser. Verkar f.ö som att många Gnome fantaster fått upp ögonen för KDE och gillar vad dom ser.
Boot-tiden är galet kort, vet inte om det är endast pga HAL är mer eller mindre borta, men målet om 10 sek borde inte vara svårt på de flesta burkar när RCn kommer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pat Benson
Jag har kört Lucid (förvisso Kubuntu)alpha 1 sen mitten av decemeber och måste säga att jag är sjukt nöjd. Jag hade lite xorg krångel strax innan alpha2 men sen dess har det bara varit smärre DE-krasher. kan inte uttala mig om Gnome, men KDE 4.4 är ett enormt lyft med mycket nya småfinesser. Verkar f.ö som att många Gnome fantaster fått upp ögonen för KDE och gillar vad dom ser.
Boot-tiden är galet kort, vet inte om det är endast pga HAL är mer eller mindre borta, men målet om 10 sek borde inte vara svårt på de flesta burkar när RCn kommer.

Jag gillar utseendet på KDE, men har aldrig kunnat använda det på min hårdvara eftersom det ser fördjävligt ut. Jag hade förr ett Nvidia 8800gts kopplat med DVI till en 32" LCD med 1360x768 uplösning.

Varenda kubuntu version som jag har testat har haft extremt liten text (teckensnitt) samt väldigt suddig och otydlig text. Så illa att det nästan har varit omöjligt att byta upplösning eller göra något. Detta är normala fall ett fenomen som kan uppstår om man kör en upplösning som inte är standard för skärmen eller om uppdateringsfrekvensen inte är inställt rätt, men det är den.

Skärmen har varit inställd på 1360x768@60Hz, men ändå ser det så illa ut. Har testat olika drivrutiner, men samma problem.

Så fort jag använder mig av Gnome istället så har det alltid sett bra ut.
Vet inte varför jag har drabbats av det här problemet, men det har fått mig att köra med gnome istället. LXDE med flera fungerar också bra. Endast KDE beter sig så här.

Nu har jag nyligen bytt till ett ATI HD5770 istället, så kanske det skulle fungera bättre nu, men jag har inte orkat testa.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Angående ljudstrulet i Lucid med Wine/Spotify/Spel etc. så verkar bästa sättet att få det att fungera att inte bråka med Pulse osv, för utvecklarna verkar ha bestämt att det SKA vara Pulse - det kommer bara tillbaka när man uppdaterar om man är oförsiktig - så tyvärr bör man låta Pulse vara kvar, MEN däremot kan man installera OSS4-paketet från nonfree-repositories, vilket gör att Pulse även kan använda sig av OSS förutom ALSA. Detta gör att Spotify och spelljud börjar fungera tämligen problemfritt, liksom allt annat ljud också. Samma sak är svår att uppnå om man försöker installera OSS själv, Pulse + Ubuntus eget OSS4-paket är det som verkar fungera bäst av alla varianter

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Jag har kört med knapparna på vänster sida i flera år nu, helt klart skönare. Stänger alltid program med dubbelklick på ikonen längst till vänster i Windows också

Detta är den första ubuntuversionen på fyra år jag har missat alphastadiet av, nästan så man borde dra igång en virtuell maskin och känna lite på det.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
har inte lyckats få tag på den en tyvärr men ska testa...

Här är den svenska spegeln för de som vill testa

http://se.releases.ubuntu.com/lucid/

Sen bör den noggranne läsa release notes oxå....
http://www.ubuntu.com/testing/lucid/beta1

"Known issues" under punkt 6

--------------------------------------------------------------
Kör Lucid på 2 burkar utan några egentliga problem....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Jag startade precis uppgradering från Karmic till Lucid.

Permalänk
Medlem

HTPCn kör fortfarande 9.04.. digitalt ut funkar felfritt där,
Får nog installera på nån lös disk här och se om XBMC funkar som det ska innan jag byter på den för gott.. :S

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Jag startade precis uppgradering från Karmic till Lucid.

Såja, nu var man uppgraderad.

Första intrycket är att det nya temat kommer att bli kortlivat.

Permalänk
Medlem

Networkmanager fungerar inte för WPAnätverk (samma som 9.10), i 9.04 fungerade det bra. Detta gäller självfallet bara viss hårdvara, har dock problemet på mer än en dator.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Angående ljudstrulet i Lucid med Wine/Spotify/Spel etc. så verkar bästa sättet att få det att fungera att inte bråka med Pulse osv, för utvecklarna verkar ha bestämt att det SKA vara Pulse - det kommer bara tillbaka när man uppdaterar om man är oförsiktig - så tyvärr bör man låta Pulse vara kvar, MEN däremot kan man installera OSS4-paketet från nonfree-repositories, vilket gör att Pulse även kan använda sig av OSS förutom ALSA. Detta gör att Spotify och spelljud börjar fungera tämligen problemfritt, liksom allt annat ljud också. Samma sak är svår att uppnå om man försöker installera OSS själv, Pulse + Ubuntus eget OSS4-paket är det som verkar fungera bäst av alla varianter

Jag gjorde exakt samma workaround i Karmic. Det fungerar utmärkt.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Jag gjorde exakt samma workaround i Karmic. Det fungerar utmärkt.

Trist bara att de förstör något som har fungerat tidigare. I Ubuntu 9.04 och tidigare så fungerade mitt ljud perfekt out of the box via SPDIF. Nåja, jag var givetvis tvungen att aktivera ljuder för SPDIF, men det är ju snabbt gjort.

Från version 9.10 så fungerar inte längre SPDIF tyvärr, trots att det är aktiverat både i pulse mixern och i alsa mixern.

Samma sak har hänt med annan hårdvara förr. Något fungerar under flera versioner, men sedan tas stödet bort eller försämras av någon outgrundlig anledning

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
...
Från version 9.10 så fungerar inte längre SPDIF tyvärr, trots att det är aktiverat både i pulse mixern och i alsa mixern.
...

Då kanske jag inte ens bryr mig om att uppgradera från 9.04. Trist.. :/

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp
Då kanske jag inte ens bryr mig om att uppgradera från 9.04. Trist.. :/

Du behöver ju inte uppgradera rakt av. Kör en live-skiva och testa först. Lär ju vara många chip som funkar, men om man kör med ICH8 som jag gör så är det kört.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Själv så sitter jag oxå i betan och har suttit sedan 3:e alphan.

Håller med om att KDE 4.4 är gudomlig, däremot är jag inte så mycket för KDE-apparna då jag tycker dom känns lite överkomplicerade i många fall så jag kör gnome-appar istället fast med plasma och kwin, bästa från båda världarna

Permalänk
Medlem

hur är det med trådlösa nätverk? jag har inte lyckats få in mina netgear usb donglar sedan 8.04...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Testade precis 10.04 på min netbook. Installerade inte utan bootade bara Live från USB minne. Ser riktigt trevligt ut, men fungerade riktigt illa. Så fort jag ansluter till ett trådlöst nätverk så slutar USB portar att fungera. Även touchpaden lägger av, gissar att den är ansluten internt via USB.

Skiter jag att ansluta till trådlöst nätverk så fungerar allt som det ska (förutom att jag inte har någon internetanslutning då =/ )

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Testade snabbt bara OS X look a like är verkligen fult och är att betrakta som rena M$ fasoner.

Permalänk
Medlem

skriver detta på min zepto 3215w med 10.04. nyinstallerad. saknar bra iställnigar för batteri och den känns lite slö men hittils verkar det fint. installerade dock för 10 min sedan. känns rätt skönt att koppla av från XP och win7 måste jag erkänna även om jag inte riktigt har häng med i ubuntus utveckling den senaste tiden.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Testade snabbt bara OS X look a like är verkligen fult och är att betrakta som rena M$ fasoner.

Byt tema.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Testade snabbt bara OS X look a like är verkligen fult och är att betrakta som rena M$ fasoner.

Fult? det är ju det jag kör på 9.10 nu och inte är det fult inte, men smaken är ju olika. Har lite svårt med att knapparna på fönstren sitter uppe på vänstra sidan nu

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Fult? det är ju det jag kör på 9.10 nu och inte är det fult inte, men smaken är ju olika. Har lite svårt med att knapparna på fönstren sitter uppe på vänstra sidan nu

Lätt att fixa med ubuntu-tweak! ..Dock är window-managerdelen trasig vad jag vet, men du kan ju testa

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razoz
Lätt att fixa med ubuntu-tweak! ..Dock är window-managerdelen trasig vad jag vet, men du kan ju testa

Har den senaste versionen av Ubuntu Tweak och flytta knapparna funkade bra

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Har den senaste versionen av Ubuntu Tweak och flytta knapparna funkade bra

Najs, mitt gör inte det

Permalänk
Medlem

Är det Ubuntu-utvecklarna som har bestämt att Pulse ska användas så mycket? Kollade nämligen på mina Debian-burkar, de har varken OSS eller Pulseaudio installerats och ljudet fungerar klockrent. (mycket bättre än det gjorde i Ubuntu)

Visa signatur