Liten snabb fråga om grafik och flaskhalsar.

Permalänk
Medlem

Liten snabb fråga om grafik och flaskhalsar.

Hej!

Jag har suttit och funderat lite på att köpa ett nytt grafikkort, men ställer då mig frågan hur mycket man ska dunka in i burken.

För närvarande har jag bara en C2D 1.86ghz (klockad -> 3.0ghz), Asus P5B-E PLUS, 2gb ram . Om jag t.ex skulle köpa ett GeForce GTX 4xx eller liknande, skulle då resten av burken bli en enorm flaskhals? Och skulle man förlora mycket av kraften (för jag är nöjd med allt förutom spelandet där allt börjar sega nu.) Är det bättre att köpa en helt ny dator och ett nytt grafikkort.

MvH

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

köper du fermi så ja då kommer resten av datorn att flaska, skulle satsat på ati 5770 ist och köpt lite mer ram till datorn

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Vad har du för ett gfxkort nu idag? Upplösning på skärmen?
Som Joel säger ett 5770 eller snäppet bättre 5850 kanske kan gå utan större flaskning.

Permalänk

Skulle satsa på 5850 och mera ram. Viktigt att du har 64-bit operativsystem isf.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Just nu har jag ett ATI Radeon HD 2600 XT ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337343) Skärmupplösning: 1024*768

Det var detta jag misstänkte, men ram är alltså en viktig del för grafikkortet.
Tack för svar.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maysay
Just nu har jag ett ATI Radeon HD 2600 XT ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337343) Skärmupplösning: 1024*768

Det var detta jag misstänkte, men ram är alltså en viktig del för grafikkortet.
Tack för svar.

Njae, altså ett 5770 räcker nog för din upplösning, satsa på det du.

Sen vad gäller Ram minnet, du har 2gb ram i burken idag, mer är inte fel (dubbelt upp helst), men då bör du köra på ett 64bitars OS för att utnyttja det fullt ut. Detta har inget med gfxkortet att göra, utan mer en svaghet i ditt system som sådant. Detta var vad Joel samt Klasvonklas syftade på.

Permalänk
Medlem

Det där med 6bits OS visste jag om, det var bara det att jag undrade lite om jag hade missat något angående ram, att det används av grafikkortet på något speciellt sätt.

Men annars är väll grafikkortet en ganska fristående del av själva systemet?

Tack så mycket för den snabba hjälpen: Mercy1, klasvonklas och Joelgbg
tror nästan att jag satsar på att spara pengar för ett helt nytt system. (man klarar ju sig några månader på detta jag har nu faktiskt)

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Fristående & fristående, så kan man nog inte uttrycka det. Datorn måste ha någon form av grafikchip för att tända skärmen, utan är skärmen död.

Finns minne även på grafikkorten men det har inget med Ram-minnet att göra. Sen kan man välja olika grafikkort givetvis, beroende på behov.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är ju att du köper ett grafikkort och uppgraderar resten av datorn senare. Har du ingen brådska så kan du ju hålla ögonen öppna efter att nåt begagnat dyker upp i Gbg. Visst, ditt nya fina grafikkort kommer flaskas av resten av datorn tills dess.
Jag tror inte du vill uppgradera resten av din dator och behålla ditt gamla grafikkort. Då lär du ha samma problem sen i ditt spelande.

Permalänk
Medlem

@fanten Jo det är klart att om jag ska köpa helt nytt så blir det även ett nytt grafikkort

@Mercy1 Du har rätt, jag tänkte lite konstigt. hehe!

Det som är lite störande är att busshastigheten på modekortet bara är 1066 MHz. Så jag kan inte smälla in vilken processor som helst. Denna finns då som verkar lite intressant: https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=431992

Men då blir det nog hellre helt nytt..

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

köp en ny dator ._.

offtopic: jag har en 4770 tillsammans med ett intel pentium 3,40ghz
jag brukar få runt 20-30fps i tf2 när det är mycket saker som pågår, 20-30 i bad company2 också, är det flaskhals?