ubuntu box hänger sig och slår ut min router

Permalänk

ubuntu box hänger sig och slår ut min router

Kör ubuntu på en liten server box för hemsida o mumble server typ. Som topic säger så har den dock börjat hänga sig och slår då även ut min router så ingen trafik kan ta sig igenom. Vet inte vad som händer, men datorn reagerar inte på tangentbordet, och går inte koppla upp sig mot routern när det händer. Tacksam för hjälp angående vad det kan vara eller hur man kan finna vad det kan vara.

Visa signatur

Whenever I'm about to do something, I think, "Would an idiot do that?" And if they would, I do not do that thing.

Permalänk
Medlem

inte så att den har blivit hackad? hade du säkert lösenord på den? 8-15 random tecken?

du kan inte logga in på routern när de händer o se om du har några anslutningar till något skummt?

Permalänk

Första gångerna det hände var långt mellan, typ 3-4 månader, så orkade inte bry mig så mycket eftersom en reboot tog hand om saken. Nu har det dock hänt 2-3 ggr bara på några dagar. När det händer slår den ut routern så det inte går att connecta till den alls. Tittat lite i loggarna som routern har, men inte sett ngt speciellt (kanske bara inte vet vad jag ska titta efter).

Tycker jag har och haft hyffsat bra lösenord, men vad vet jag Inte omöjligt att jag blivit hackad antar jag, men tycker det är skumt mönster på det som hänt, 2 ggr med 3-4 månaders mellanrum, sen 2-3 ggr på ngra dagar.

Visa signatur

Whenever I'm about to do something, I think, "Would an idiot do that?" And if they would, I do not do that thing.

Permalänk
Medlem

det kan ju vara jag som är lite paranoid oxå... Kolla igenom ssh loggar o annat på servern o leta efter logins från konstiga ställen

Permalänk

Kollat igenom auth loggen och såg inget, men tycks ju bara kunna se misslyckade logins där? Inte så superhaj på linux etc vilket kanske framgår. Var en hel del misslyckade logins där, så nu la jag in denyhosts foo, så kanske blir bättre nu om det ngn som hackat sig in som ligger bakom?)

*edit* kollade på last också och såg inget konstigt.

Visa signatur

Whenever I'm about to do something, I think, "Would an idiot do that?" And if they would, I do not do that thing.

Permalänk
Medlem

installera iftop på servern

sedan nästa gång det händer så kan du se vart trafiken tar vägen.. om den nu överbelastar routern eller vad den gör...

Permalänk

Ser jag fel eller kollar iftop bara i realtid? Datorn är totalhängd när det händer, så kan inte kolla något då. Enda jag kan kolla är efter en omstart :\

Visa signatur

Whenever I'm about to do something, I think, "Would an idiot do that?" And if they would, I do not do that thing.

Permalänk
Medlem

jaha... jo du måste kolla realtid..

säger den inget på skärmen? kernel panic osv..? svarar på ping..? osv..

Permalänk

Senast det hände så kopplade jag in den datorn till TVn, men fick bara se "vilo bilden" ett 'r' uppe i vänstra hörnet. Nu när jag fingrar på tangentbordet så går den ur det och man ser att 'r'-et är en del av 'Starting up' etc. Då hände ingenting dock hur mycket jag än hammrade på tangentbordet Och så fort jag ansluter nätverkskabel mellan server burken och min router så tappar jag internet även på min "vanliga" dator. Den slår ut min router på något vänster.

Visa signatur

Whenever I'm about to do something, I think, "Would an idiot do that?" And if they would, I do not do that thing.

Permalänk
Medlem

Prova byta nätverkskort, dåliga kort kan orsaka märkliga fel.

Visa signatur

Ett lurvigt skägg döljer inte bristande
intelligens.

Permalänk

Efter byte av nätverkskort har allt flutit på bra. För tidigt o säga om det löste alla problem, men får hoppas. Tackar er för hjälpen iaf

Visa signatur

Whenever I'm about to do something, I think, "Would an idiot do that?" And if they would, I do not do that thing.

Permalänk

Upptäckt att problem kvarstår. Tidigare körde jag med inbyggt nätverkskort. Stängde av det i bios och kört med ett separat sen dess. Routern blir inte utslagen längre men ubuntuburken hänger sig fortfarande och efteråt så tappar den nätverket ett tag. Några tips på vad det kan vara eller vad jag kan göra?

Visa signatur

Whenever I'm about to do something, I think, "Would an idiot do that?" And if they would, I do not do that thing.

Permalänk

Hänt igen. Händer inte så ofta, men tillräckligt ofta för att vara irriterande, speciellt när man inte är i närheten av datorn så man kan starta om etc.
Ingen som kan hjälpa mig, som har något tips på vad jag kan göra?

Visa signatur

Whenever I'm about to do something, I think, "Would an idiot do that?" And if they would, I do not do that thing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av divinesnoop:

Hänt igen. Händer inte så ofta, men tillräckligt ofta för att vara irriterande, speciellt när man inte är i närheten av datorn så man kan starta om etc.
Ingen som kan hjälpa mig, som har något tips på vad jag kan göra?

Börja med att läsa loggarna.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Inaktiv

Kan du ssh'a in i den när den hängt sig?

Permalänk
Skrivet av Jilted82:

Börja med att läsa loggarna.

Tittat tidigare men då endast för att se in det varit någon som hackat. Vilka loggar ska jag titta på?

Skrivet av KlavKalashj:

Kan du ssh'a in i den när den hängt sig?

Kan inte göra något alls. Reagerar inte när jag använder tangentbordet kopplat till den heller. Måste använda resetknappen för att starta om den.

Visa signatur

Whenever I'm about to do something, I think, "Would an idiot do that?" And if they would, I do not do that thing.

Permalänk

Gjorde några uppdateringar nu och då bad den mig om omstart. Nu så hänger sig den redan vid moderkorts-loggan (asiat m2n slö deluxe). Betyder att det är något trasigt? Testade att reseta cmos tror jag (flytta bygeln) utan att det hjälpte. Om jag trycker del vid uppstart så står det "entering bios" men inget händer. Samma om jag trycker tab då visas processor och minne sen är det stop. Någon som kan hjälpa mig?

*edit* Kan tillägga ät jag körde memtest tidigare i runt 15 timmar utan några fel.

*edit2* Startade igen när jag testade starta den igen efter ett tag...är det så den börjat bli varm lr ngt? Står dock temp när jag loggar in varje gång via ssh, och tycker aldrig den varit speciellt hög. Eller kanske är så man måste vänta för att cmos resetten ska funka?

Gahh...kanske skulle skaffa sig en vps o leka med istället ... eller köpa en ny lek-server

*edit3* Hängde sig 3 ggr under veckan när jag var hemma. 2 ggr så hängde sig först firefox (blev grå) och sedan efter 10-20 sekunder så hängde sig hela datorn. En gång så var det när jag skulle gå in på den andra hårddisken via filhanteraren som den hängde sig, samma sak då, först hängde sig filhanteraren sedan efter 10-20 sekunder hela datorn.

Visa signatur

Whenever I'm about to do something, I think, "Would an idiot do that?" And if they would, I do not do that thing.