Behöver nytt billigt grafikkort till gammal dator

Permalänk
Medlem

Behöver nytt billigt grafikkort till gammal dator

Hade ingen tur med min gamla dator som man nyss gjorde i ordning för föräldrarna att använda.

Fick först köpa mig själv en ny hårddisk så man kunde migrera den gamla hdd:n till den gamla datorn samt ett nytt nätaggregat till gamla datorn.

Den var glad i två veckor men idag så pajade grafikkortet jag hade till det.

var ett ATi HiS X850Xt Ice-Q.

Behöver ny fixa till ett billigt nytt grafikkort. Billigare = bättre. Grafikkortet behövs endast för att få till bild och video.

Har mina ögon på ATi grafik. Budget jag har är en 500kr sedel man fick av farsan att köpa med.

tittat hos Inet och DustinHome och ett HD4350 verkar bästa valet för ca 350kr. Skilljer några tior beroende på tillverkare och kyllning. Asus 4350 passiv med 3års garanti verkar saftig för 360kr.

men sedan märkte jag att det fanns ett HD5450 på inet för 394kr, Powercolor & passiv men endast 1års garanti.

Frågan är ska man ta det nyare 5450 och läga 400kr eller ska man helt enkelt ta det billigaste som är en 4350 för 329-334kr? billigare ar fläkt dyrare har passiv.

Vill ha lite råd om det är bättre med 5450 när det ändå skiljer sig så lite? HD5000 serien har ju lite extra features som skulle vara roliga mera om datorn bytts ut i framtiden eller grafikkortet tas ut och används annanstans.

Eller det kanske finns någon som kan ge något gammalt PCI-E kort billigare och slipper köpa nytt?

Permalänk

Eftersom det är så lite skillnad i pris, så skulle jag nog gå på HD5450. Om det går sönder (mot förmodan), så kostar det ju ändå inte så mycket att köpa nytt

Permalänk
Medlem

Köp 5 serien så vet du att drivrutinerna kommer att uppdateras flera år framåt.
tror även att Dx11 kort kommer att bli rekomenderade av webbläsare inom något år.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Re: Behöver nytt billigt grafikkort till gammal dator

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
Hade ingen tur med min gamla dator som man nyss gjorde i ordning för föräldrarna att använda.

Fick först köpa mig själv en ny hårddisk så man kunde migrera den gamla hdd:n till den gamla datorn samt ett nytt nätaggregat till gamla datorn.

Den var glad i två veckor men idag så pajade grafikkortet jag hade till det.

var ett ATi HiS X850Xt Ice-Q.

Behöver ny fixa till ett billigt nytt grafikkort. Billigare = bättre. Grafikkortet behövs endast för att få till bild och video.

Har mina ögon på ATi grafik. Budget jag har är en 500kr sedel man fick av farsan att köpa med.

tittat hos Inet och DustinHome och ett HD4350 verkar bästa valet för ca 350kr. Skilljer några tior beroende på tillverkare och kyllning. Asus 4350 passiv med 3års garanti verkar saftig för 360kr.

men sedan märkte jag att det fanns ett HD5450 på inet för 394kr, Powercolor & passiv men endast 1års garanti.

Frågan är ska man ta det nyare 5450 och läga 400kr eller ska man helt enkelt ta det billigaste som är en 4350 för 329-334kr? billigare ar fläkt dyrare har passiv.

Vill ha lite råd om det är bättre med 5450 när det ändå skiljer sig så lite? HD5000 serien har ju lite extra features som skulle vara roliga mera om datorn bytts ut i framtiden eller grafikkortet tas ut och används annanstans.

Eller det kanske finns någon som kan ge något gammalt PCI-E kort billigare och slipper köpa nytt?

vad blev det för fel på det gamla kortet? du kan ju testa att "baka" kortet i ugnen och se om det funkar sen ( 200grader i ca 7-10 min)

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk

Kan du inte köpa ett begagnat 8800GT eller liknande? 3-400 max.

Permalänk
Medlem

jag behöver inget gaming kort till den datorn. Att det var ett X850Xt i den tidigare var för att det var enda alternativet jag hade löst liggande.

Blev helt enkelt så att POST inte går vidare och bara ger felmeddelandet för felaktigt grafikkort. Ingen bild eller så från kortet.

Hur det såg ut när kortet brakade sönder var att bilden helt plötsligt blev helt vitt med en massa vertikala färglada streck. Datorn surrade vidare men bilden var helt obrukbar. När jag startade om datorn så fick man endast grafik fel pipen i post utan någon bild.

Testade i annan nyare dator. Samma post felmeddelande genom ljud pipen.

har tänkt på det där ugns bakande korten och kan tänka mig testa men då får jag göra det när ingen annan är hemma. Kommer troligen aldrig annars kunna genomföras.

verkar luta mer och mer på det där billigare HD5450 på 400kr nu. De har lite andra produkter hos inet också som jag vill ha men de har dem inte på dustinhome.

Annars är det endast Win Xp som körs på burkarna här. DX10/DX11 bryr man sig inte om för tillfället.

Permalänk
Medlem

"Köp 5 serien så vet du att drivrutinerna kommer att uppdateras flera år framåt."

Detta. Det är ändå inte många hundra för ett nytt med lite garanti, enklare med.
Tänk på om det är passivt o ha lite lite luft in i lådan kanske, kolla tempsen.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Beställde ett PowerColor HD5450 512Mb DDR2 från Inet.se

Lade till lite diverse kablar jag kan ha användning av för att få över 500kr så kunde använda mig av sweclockers fri frakt.

Dröjer dock till tisdag nog då det är efter 16:00 idag och mycket händer inte på helger.

Permalänk
Medlem

All right fick hem det där PowerColor HD5450 512Mb DDR2 passivt kylda kortet.

Lade in den i gamla datorn och kört igång det. Verkar fungera problemfritt.

Känns annars lite ynket att man fick köpa ett nyare bättre grafik till ens gamla dator än vad man använder i ens egna nyare bättre dator. Gamla datorn är ju förpassad för användning av andra nu.

Får väll nöja mig med mitt integrerade HD3200. Har i alla fall högre clock på gpu:n
OC the way! 500->800Mhz (har kört i 900-950Mhz)
HD5450 verkade ha 650Mhz fast den är nyare och bättre etc.