Ny dator - fläktar går 1 sekund, dör sen.

Permalänk
Medlem

Ny dator - fläktar går 1 sekund, dör sen.

Hejsan kära Swecare!

Köpte mig en dator i delar från Inet denna vecka och fick delarna idag och började att montera. Har monterat datorer ett flertal gånger så vet hur man gör.

Men iaf, det verkar som att något är välldigt fel.

Jag köpte dessa komponenter:
CPU: Inter i7 930
MOBO: ASUS P6T SE
Minne: Corsair XMS3 1600Mhz (3x2gb)
GFX: XFX ATi 5770 1gb
HDD: Samsung F3 1TB

Monterade ihopa allt i mitt chassie (Ett Antec med ett tillhörande nätagg) och testade att starta systemet. Men till min förvåning så snurrar fläktarna i en sekund (CPU samt GFX fläkt), sen dör allt, och man kan inte testa att starta den på nytt.

Så vad har jag testat?
Har testat följade:
1. Kopplat ur alla kablar och monterat om dem igen, samt ta ut och sätta in minnena. Kollade även distanserna.
2. Tog ut moderkortet ut lådan och testade att starta detta från moderkortskartongen.
3. Testade att starta endast moderkortet + minnena i kartongen.
4. Testade att starta endast moderkortet + GFX i kartongen.

För mer information så kände jag en bränd lukt i drygt 1 sekund, hann inte lukta mig till vart exakt den brända luften kom från. Detta hände när jag testat att ta ut alla kablar och montera dem igen samt kollat distanserna.

Följande information finns på mitt nätaggregat för 12v linan (om detta kan vara nytta):
+12V1 - MAX: 17A - MIN: 1A
+12V2 - MAX: 19A - MIN: 1A
-12V - MAX: 0.03A - MIN: 0A
Nätaggregatet är ett Antec SMART POWER 500W. Observera att detta aggregat fungerade cirka 1-2 timmar innan jag började att bygga datorn.

Så vad kan ha hänt? Är mitt nätagg för klent? Har jag smällt antingen moderkortet eller cpun? Har aldrig fått returnera varor tidigare så vet inte vad som kan gå på en garanti eller liknande. Snälla hjälp