Kan grafikkort ta skada av bench-program?

Permalänk

Kan grafikkort ta skada av bench-program?

Jag hade tankarna att testa FurMark med mitt HD 5850, när jag starta upp programmet så kunde man bocka i en inställning som heter Xtreme Burning Mode.. det lät brutalt, så jag blev lite tveksam och Googla på det, då jag hitta lite random-sidor där folk säger att grafikorten blir väldigt varma av den inställningen och en del påstår även att det kan vara farligt för grafikkortet.

Nu undrar jag bara, kan sånna här program skada grafikkortet? Eller är det säkert att köra dem?

Permalänk
Medlem

Det beror på som alla andra delar i datorn, blir det för varmt är det skadligt men annars ser jag ingen anledning till att låta bli att testa. Håll koll på temperaturen bara.

Grafikkortet slits ju som allt annat det är ingen stor skillnad på om du kör ett krävande spel eller benchmark.

Visa signatur

i7 3770K, 8Gb Corsair Vengeance, Asus Sabertooth Z77, Asus GTX 680 DirectCU II OC, OCZ Agility 3 120Gb,
Corsair Force 60Gb, Samsung F3 Spinpoint 1Tb.

Permalänk
Medlem

Klarar ditt grafikkort inte att kyla under furmark så kan jämföra det med att din kylning till processorn inte räcker till under linpack, inte svårare än så.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem

I alla benchmark kan hårdvara skadas/inte palla trycket så det är på egen risk att köra dessa.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Okej, jag gör väl som Robhead sa bara, att jag håller koll på temperaturen medan jag kör.