Permalänk
Medlem

ClearOS installation kraschar

Hej!

Håller på att konvertera en gammal avställd dell (8300 nånting) till NAS samt half-life server.

Har valt operativsystemet ClearOS (ny version av ClarkConnect?)
Problemet är att installationen crashar direkt.

Detta är hela händelseförloppet:

1. Startar från skivan
2. Installationen startar
3. Laddar något som heter vmlinuz
4. Börjar ladda initrd.img men stannar på femte pricken
5. Installationen crashar, får upp följande meddelande: isolinux: Disc error 01, Ax = 4200, drive 82

Har bränt skivan med flera olika program och testat två olika cd-enheter och två olika datorer.

Jag har bränt ISO-filer många gånger innan och det har aldrig varit något problem.

Kan inte heller hitta några tips på google som hjälper mig.

Om någon vet vad som kan vara fel så får ni gärna svara.
Tack på förhand!

Permalänk

Prova typ debian eller ubuntu server?

Permalänk
Medlem

Re: ClearOS-installation kraschar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0ozker
Hej!

Håller på att konvertera en gammal avställd dell (8300 nånting) till NAS samt half-life server.

Har valt operativsystemet ClearOS (ny version av ClarkConnect?)
Problemet är att installationen crashar direkt.

Detta är hela händelseförloppet:

1. Startar från skivan
2. Installationen startar
3. Laddar något som heter vmlinuz
4. Börjar ladda initrd.img men stannar på femte pricken
5. Installationen crashar, får upp följande meddelande: isolinux: Disc error 01, Ax = 4200, drive 82

Har bränt skivan med flera olika program och testat två olika cd-enheter och två olika datorer.

Jag har bränt ISO-filer många gånger innan och det har aldrig varit något problem.

Kan inte heller hitta några tips på google som hjälper mig.

Om någon vet vad som kan vara fel så får ni gärna svara.
Tack på förhand!

Jag har kört CC innan och kör 2 burkar ClearOS nu.. jag har haft lite problem med installation när ja haft en dålig cdläsare?

har du kollat den?

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Safesurf-Gösta
Prova typ debian eller ubuntu server?

Bra svar, informativt och hjälpande. Du håller dig till det han frågade om, jag är säker på att han tycker ditt bidrag var till stor nytta...:down:

Jag har själv en ClearOS installation här på jobbet. Vi kör 5 st. ADSL+ linjer in med 2Mbit in och 5Kbit ut (Java, Indonesien) . Det funkar hur bra som helst och gör att företaget kan kommunicera med omvärlden på ett någorlunda modernt vis. Ett helt suveränt OS/Gateway/FW, som dessutom i n uvarande tappning har Multi-WAN inkluderat gratis.

Till frågan: Jag har också sprungit på pumpen vid installation, då var det faktiskt en kombination av skräpig läsare och en kass minnesmodul.

Hoppas att mitt svar var iallafall i närheten av det du sökte.

Permalänk
Medlem

Japp, det var läsaren. Körde med lägsta hastighet på en annan dator och då funkade det. Tack så mycket!