OCZ fokuserar på kärnverksamheten

Permalänk
Melding Plague

OCZ fokuserar på kärnverksamheten

Minnesjätten OCZ lägger ned alla satsningar på kringutrustning, stationära datorer och gamingtillbehör. Företaget väljer istället att gå tillbaka till rötterna med fokus på lagring och minnen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Intressant, de kanske kokar ihop nått riktigt bra nu när de lägger mer krut på lagringen?

Visa signatur

Awaken Mustakrakish the Lake Troll
5950x, 3090 FE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derivator
Intressant, de kanske kokar ihop nått riktigt bra nu när de lägger mer krut på lagringen?

Får man hoppas på, Intel har dominerat alltför länge nu.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem

Annars blir det väl lätt så att de bara märker om produkter från andra tillverkare. T.ex. köper in nätaggregat från seasonic, SSD från samsung o.s.v. och säljer under eget märke.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maltek
Får man hoppas på, Intel har dominerat alltför länge nu.

De är inte snabbast på markaden, dock
Har man råd så är Crucials RealSSD C300 bättre i alla tester jag sett. Den är inte fullt lika imponerande under SATA 3Gbps, eftersom gränssnittet begränsar både skriv men framförallt läshastigheten.
http://www.hexus.net/content/item.php?item=22231

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

ocz har grymma SSD:s, längtar tills Vertex2 !

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Aj, jag som hade hoppats på ett socket 1156 kit till min Vendetta2.. Aja, är nog bättre köpa nytt när jag väl hoppar över till ny CPU och socket.

Hoppas dom kan uppgradera sina nätagg till PCP&C kvalitetsnivå nu sen dom köpte upp PCP&C.. Inte många OCZ nätagg som är mkt å ha..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Den långa lågkonjunkturen med stor inverkan på ekonomin får olika följdverkan för många olika företag (och privatpersoner) runt i världen - så även OCZ som nu "skippar" kringutrustningarna och återgår till sina grunder, som är minnen och lagringsteknik.

Det blir intressant att följa med fortsättningen på OCZ:s verksamhet och få se vad de har för nya produkter på gång framöver.

/Saint25

Permalänk
Medlem

blev först lite rädd att de skulle sluta tillverka nätagg, men när jag läste lite närmare så blev jag lugn igen

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Skummade rubrikerna och läste "OCZ fokuserar på kärnvapen". Beror förmodligen på Bill Gates och Toshibas satsning på kärnkraftsreaktor.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Skummade rubrikerna och läste "OCZ fokuserar på kärnvapen". Beror förmodligen på Bill Gates och Toshibas satsning på kärnkraftsreaktor.

Hahah då är vi två...

- blabla.. OCZ fokuserar.. kärnvapen... "
- Vaaa?! Aha, kärnverksamhet... vad mainstream!

Synd faktiskt. Dom hade ju fått massor av kunder i Nordkorea och Iran.

Permalänk
Medlem

Är inte OCZ mest en mellanstor rebrander för entusiastmarknaden?

Eller har dom verkligen egen utveckling och tillverkning?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
De är inte snabbast på markaden, dock
Har man råd så är Crucials RealSSD C300 bättre i alla tester jag sett. Den är inte fullt lika imponerande under SATA 3Gbps, eftersom gränssnittet begränsar både skriv men framförallt läshastigheten.
http://www.hexus.net/content/item.php?item=22231

Även om prestandan är bra verkar det vara ett osäkert val. http://anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3779

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är gött att de satsar på SSD då det verkar som om Intel behöver lite konkurrens. Men jag förstår inte, vart är WD och Seagate när det gäller SSD? Känns som om det är mest minnestillverkare som tar hand om SSD utvecklingen. Som Corsair tex.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimicro
Jag tycker det är gött att de satsar på SSD då det verkar som om Intel behöver lite konkurrens. Men jag förstår inte, vart är WD och Seagate när det gäller SSD? Känns som om det är mest minnestillverkare som tar hand om SSD utvecklingen. Som Corsair tex.

WD släppte alldeles nyligen en SSD baserad kring jmicrons senaste JF612-kontroller... http://www.sweclockers.com/nyhet/10688-western_digital_antrar... .

Seagate har en server-inriktad SSD sedan dec 2009... http://www.theregister.co.uk/2009/12/08/seagate_pulsar_ssd/ (okänd kontroller från LSI). Seagate har sagt att de kommer släppa konsumentdiskar först när priset går ned (och volymerna går upp).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior
Är inte OCZ mest en mellanstor rebrander för entusiastmarknaden?

Eller har dom verkligen egen utveckling och tillverkning?

Kringutrusningen var det en del rebranding på skulle jag tro, dom hade en kylare som var näst intill identisk med Scythes Ninja.

Utöver kylare och kanske något mer så hade jag ingen aning om att dom höll på med möss, musmattor och dittan men det känns bra att dom går tillbaka till det dom är bra på dvs minnen sen kan vi alltid hoppas att dom inte kastar ur sig hafsiga nätagg då OCZ blandat och gett med olika OEMs osv dom senaste åren.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att de får ut fina SSDs under året, marknaden behöver fler. De behöver inte nödvändigtvis vara bättre, det behövs bara fler enheter på marknaden.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Jag hoppas att de får ut fina SSDs under året, marknaden behöver fler. De behöver inte nödvändigtvis vara bättre, det behövs bara fler enheter på marknaden.

Så synd att OCZ inte producerar några SSDer då, de är inget halvledarföretag, inte ens fabrikslöst sådant, de köper bara in från OEMer.