HD 5970 grafikfel och problem

Permalänk
Medlem

HD 5970 grafikfel och problem

Hej!

Jag har just skaffat en u2410 som jag inte är helt nöjd med, tinting. Sen blev jag ännu mer missnöjd, fick horisontella linjer över hela skärmen oregelbundet i bad company 2. Det var med 10.3b drivarna så jag installerade 10.3 drivarna (ej beta) men problemet visar sig där med. På min samsung 226bw testade jag därefter och där fick jag linjerna max 2 ggr på 10 minuter, jag bytte tillbaka till u2410. Jag testade heaven benchmark, inga problem. Sen testade jag 3d mark vantage, inga problem. Men när första scenen var klar och nästa scen skulle köras så blev hela skärmen underlig. Hela skärmen var täckt med ränder i olika färger, jag kunde inte se något alls. Tog escape på programmet och kom tillbaka till w7.

Jag antar att jag med dessa fel måste kontakta återförsäljaren för en rma eller så. Det vore dock intressant att veta om fler har haft dessa problem eller vet något om det.

Ett annat problem hittade jag också. När jag kör bad company 2 och har 2 skärmar i datorn och den ena som primär men i cataclyst så identifieras den som nummer 2. När jag kör igång bad company 2, inga problem, men när jag skall gå in på en server så får jag blue screen direkt. Det problemet avhjälpte jag med att bara ha den primära skärmen inkopplad men det känns som ett riktigt störande problem.

Info och tipps uppskattas!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Testa att nedgradera till 10.2. Och/eller slå av crossfire. 10.3 är pinsamt buggiga, även med crossfire-profiler installerade.

Visa signatur

i7 975@3.33, Asus P6X58D, Corsair 6x2GB@2000, 2x Asus HD5970, Corsair HX1000, 2x X25-E, Lian Li PC-P80, 2x Samsung 305+, Dell 3008WFP, Win7/64

Permalänk

När du installerar nya drivers. Använder du Driver Sweeper? http://www.guru3d.com/category/driversweeper/

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Jag hade för mig att Driver Sweeper var onödigt nu för tiden men jag avinstallerade, startade om, sweepade, startade om, installerade 10.2. Nu har jag dock de buggar som finns i 10.2, dvs ibland i bc2 så blinkar vissa texturer och då måste man gå in i settings i spelet och leka med AA och sen tillbaka till bc2 och då är allt som det skall. Störande. Men nu har jag inga linjer, i alla fall inte i de 15 min jag testade. Förut dök de upp oregelbundet men ofta tidigt.

Så ATI har inte lärt sig att skriva drivare ännu, det är ju tråkigt. Förut har jag varit rätt nöjd med deras drivare.

Något udda var att jag fick 4 st lysande vita pixlar längst ned till höger, 5mm från kanten eller så. De är dock inte där nu.. men var det under hela kartan jag körde.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Tack för tipsen. Jag hade för mig att Driver Sweeper var onödigt nu för tiden men jag avinstallerade, startade om, sweepade, startade om, installerade 10.2. Nu har jag dock de buggar som finns i 10.2, dvs ibland i bc2 så blinkar vissa texturer och då måste man gå in i settings i spelet och leka med AA och sen tillbaka till bc2 och då är allt som det skall. Störande. Men nu har jag inga linjer, i alla fall inte i de 15 min jag testade. Förut dök de upp oregelbundet men ofta tidigt.

Så ATI har inte lärt sig att skriva drivare ännu, det är ju tråkigt. Förut har jag varit rätt nöjd med deras drivare.

Något udda var att jag fick 4 st lysande vita pixlar längst ned till höger, 5mm från kanten eller så. De är dock inte där nu.. men var det under hela kartan jag körde.

Angående de vita pixlarna så kan du klaga på EA/Dice som släppte spelet med så många buggar att det borde vara Alpha.

Sedan när du pratar om vertikala linjerna man fick så hade jag det också fick det en gång samt blue screen of freeze. Allt löstes med 10.2 eller uppåt. 10.3b mars 25 är finaste drivisarna. Alla problem borta samt fin boost på FPS.

När du installerar nya drivisar avinstallera först i normalt läge sedan kör driver sweeper i safe mode och sedan installera i normalt läge de nya drivisarna. Funkar perfekt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Tack för tipsen. Jag hade för mig att Driver Sweeper var onödigt nu för tiden men jag avinstallerade, startade om, sweepade, startade om, installerade 10.2. Nu har jag dock de buggar som finns i 10.2, dvs ibland i bc2 så blinkar vissa texturer och då måste man gå in i settings i spelet och leka med AA och sen tillbaka till bc2 och då är allt som det skall. Störande. Men nu har jag inga linjer, i alla fall inte i de 15 min jag testade. Förut dök de upp oregelbundet men ofta tidigt.

Så ATI har inte lärt sig att skriva drivare ännu, det är ju tråkigt. Förut har jag varit rätt nöjd med deras drivare.

Något udda var att jag fick 4 st lysande vita pixlar längst ned till höger, 5mm från kanten eller så. De är dock inte där nu.. men var det under hela kartan jag körde.

jag fick också fyra vita pixlar i nedre högra hörnet! Då måste det vara ett universellt problem så att säga.

Jag har 5870 och pixlarna i nedre högra hörnet kom efter 10.3 men nu är de borta. Jag tycker att 10.3 äger för nu får jag 19.200 poäng i 3d mark (jag snackar grafikpoäng såklart) Innan 10.3 fick jag 18.200 poäng i 3d mark. Så 1000 poäng boost är inte fel!
Jag kör med lite överklock på mitt 5870 (900/1300) under testet går temps upp till 75 celsiusgrad vilket jag tycker är bra.

Det konstiga är att sweclockers egna testkillar skrev i sitt test att de fick 91 grader under 3dmark vantage och de hade inte ens klockat sitt 5870? Kan någon Einstein förklara detta fenomen?

Permalänk
Medlem

Bra att jag inte är ensam med dessa problem, större chans att det är drivarna än kortet som har någon komponent som inte mår så bra.

Jag tog bort allt, startade om, sweepade och startade om och installerade 10.3 och startade om igår. När jag färser på med minigun i helikopter på sidan så fick jag några tunna linjer över skärmen. Någon av er som fått det?

När jag går från win 7 inloggningsbild till w7 desktop så får jag några svarta linjer en kort stund. Får jag med både 10.2 och 10.3.

När ni kör 3d mark vantage, får ni i någon microsekund skumma linjer mellan de olika scenerna? Eller har det att göra med dell u2410 på något vänster?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Bra att jag inte är ensam med dessa problem, större chans att det är drivarna än kortet som har någon komponent som inte mår så bra.

Jag tog bort allt, startade om, sweepade och startade om och installerade 10.3 och startade om igår. När jag färser på med minigun i helikopter på sidan så fick jag några tunna linjer över skärmen. Någon av er som fått det?

När jag går från win 7 inloggningsbild till w7 desktop så får jag några svarta linjer en kort stund. Får jag med både 10.2 och 10.3.

När ni kör 3d mark vantage, får ni i någon microsekund skumma linjer mellan de olika scenerna? Eller har det att göra med dell u2410 på något vänster?

Du hade inte uppdaterat bios än va? Jag har samma moderkort som dig och jag har själv uppdaterar moderkortet. Många funktioner får fel och fungerar ibland inte om man inte uppdaterar bios på moderkortet.

Med ett värstingkort som du har kan det vara en mycket bra idé att uppdatera bios.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av furuliden
Du hade inte uppdaterat bios än va? Jag har samma moderkort som dig och jag har själv uppdaterar moderkortet. Många funktioner får fel och fungerar ibland inte om man inte uppdaterar bios på moderkortet.

Med ett värstingkort som du har kan det vara en mycket bra idé att uppdatera bios.

Hej, nej jag har inte uppdaterat bios. Köpte ju moderkortet i januari så tänkte inte på det. Får kolla vilken version av bioset jag har. Känns dock underligt om bios skulle skapa dessa grafiska problem.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

En kompis hade skumma bildfel med sitt HD5770 så jag tipsade honom om att uppdatera BIOS till moderkortet och det löste hans problem så prova det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Hej, nej jag har inte uppdaterat bios. Köpte ju moderkortet i januari så tänkte inte på det. Får kolla vilken version av bioset jag har. Känns dock underligt om bios skulle skapa dessa grafiska problem.

Jag köpte mitt p6t deluxe för en vecka sedan, hade bios som var från början av 2009.

Spelar nästan ingen roll när du köpte ditt moderkort, bios:en kan vara flera år gammal ändå.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade bios, tog bort gamla ati drivare + sweepade och in med senaste men ränder igen i bc2. Mycket annat fungerade bra dock. Så det ser ut som jag kommer skicka in kortet :/ Första ATI kort som jag skickar in men det måste väll hända någon gång... Så fick ta fram mitt gamla 4870 som jag turligt nog hade kvar och där får jag inga ränder, testat i en halvtimme nu och de borde dykt upp snabbt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!