Permalänk
Medlem

Custom Dator vs Värsting Dator

Hejsan Sweclockers! Jag är inte så tech på datorer så jag tänkte att jag kunde vända mig till er.

Okej min polare har nyss fått en monster data från HP, denna data kostade 13.700kr. Jag ska bygga min egen dator för cirka 9-10k och jag undrar vilken utav våra dator som skulle prestera bäst i GAMING och då menar jag GAMING ONLY, absolut inget annat!

Min polares specs:

Intel Core i7 860
NVIDIA GeForce GTX 260
8GB RAM
2 TB hårddisk
Windows 7

Jag kan inte visa så mycket mer ingående eftersom att datorn är färdigbyggd i affären men iaf denna dator är inte och kommer inte bli överklockade överhuvudtaget.

Mina specs:

AMD Phenom II X4 965 BE
PowerColor Radeon HD 5850 1GB
Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB
Corsair H50 Hydro Series CPU Kylare

Min dator kommer bli så överklockad som det går med hjälp av vattenkylningen men iaf vilken dator skulle prestera bäst i spel?

Permalänk

Aldrig märkes datorer enligt mig

Permalänk
Medlem

Ditt grafikkort äger ju upp hans. Hans cpu är bättre än din, men eftersom du ska spela så är det grafikkortet som är viktigt(gta iv är ett undantag). Kan inte svara på om din cpu kommer slå hans efter överklockning.

Permalänk
Medlem

Jadu processorn gör ju knappt något i gaming (Om man inte ställer grafikinställningarna på absolut lägsta på ett monsterkort)

Hans processor är inte mycket bättre i spel endå..

Sen är ju ett HD5850 ganska mycket bättre än ett gtx260 så klart att din är betydligt bättre.

OEM-tillverkare kan inte bygga gamingdatorer / Försöker lura kunderna oftast. Ofta genom att ta det sämsta grafikkortet på marknaden med mycket minne, då många endast kollar på minnet. Trycker i 12gb ram av det absolut segaste minnet och sätter i en monster processor (som inte gör ngn skillnad i spel) / alternativt försöker lura kunden genom att sätta i en "4-kärning monsterprocessor" (athlon x4)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Haha, 13700 för den HP datorn, snacka om att han blev lurad.

Permalänk

Din är bättre och kompisen är lurad.

Permalänk
Medlem

Hehe "monsterdator från HP", något känns snett där känns det som^^,

Din dator kommer vara bättre än hans svar Ja.. Men förvänta dig inte att h50 är lika bra som riktig vattenkylning. Men bra är den!

Ska du hålla på o klocka så ta ett bra moderkort.

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk

tycker fan synd om polaren måste jag säga :S kommer ihåg för några år sedan då jag köpte ''monstermegadundergaming dell9200 dimension'' för 12k och sedan när man blev intresserad av datorer och fick veta vad den innehöll kände man sig grundlurad >.> och svara på din fråga så ja din dator kommer att vara bättre i gaming.

Visa signatur

520 watt Ace rawdeal... geforce GTS 250... asus M4A78 pro... 1tb budget hdd.. AMD phenom 945 @ 3458 Mhz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timpO
Hehe "monsterdyrdator från HP", något känns snett där känns det som^^,

Din dator kommer vara bättre än hans svar Ja.. Men förvänta dig inte att h50 är lika bra som riktig vattenkylning. Men bra är den!

Ska du hålla på o klocka så ta ett bra moderkort.

Läser man lite i köprådstrådarna här så har man ett fint paket inom din budget.

Permalänk
Medlem

Tack ska kolla igenom dom då!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Haha, 13700 för den HP datorn, snacka om att han blev lurad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av danielinterius
Din är bättre och kompisen är lurad.

Enda gången jag köpt en märkesdator var när jag inhandlade min laptop och valde Apple, ska man köpa en stationär dator är man totalt blåst ifall man väljer t ex Compaq/hp/osv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
[B]Jadu processorn gör ju knappt något i gaming (Om man inte ställer grafikinställningarna på absolut lägsta på ett mosterkort)

En processor gör jävligt mycket i gaming. Däremot så är skillnaden inte så stor i detta fallet. Sen så finns det inget som heter mosterkort

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
En processor gör jävligt mycket i gaming. Däremot så är skillnaden inte så stor i detta fallet. Sen så finns det inget som heter mosterkort

Jo det är ett systerkort till moderkortet

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Jo det är ett systerkort till moderkortet

HAHA!:P Jaja "monsterkort" då

Men klart cpun är viktig. Dock flaskar ju oftast grafikkortet (om man inte kör en intel celeron + 5870 quadcrossfire). Det finns ju en prestandagräns som cpun måste upp till för att hålla samma takt som grafikkortet. Allt över den gränsen kommer ju inte göra någon skillnad.

Säg att en phenom II 2.8ghz funkar utan att flaska ett spel. DU får ju inte bättre fps genom att byta till en I7@ 6ghz, eftersom det ändå är grafikkortet som flaskar

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Så sjukt onödigt.. stackars kille som köpte HP datorn.. dom har lagt pengar på 8gb ram och 2tb hd utrymme.. men inget vettigare gkort?

du kommer smiska hans dator i spel!
ANvänder själv den processorn och den fixar alltid minst 3.8ghz.. själv kör jag 4.0ghz..

Och de är inte alls svårt att klocka! inte med den cpun, bara att höja CPU-MULTIPLIER och CPU Voltage!

Däremot rekommenderar jag en annan cpu kylare.. oavsett om de ska klockas eller inte.. har inte testat min medföljande kylare, men hört att den ska vara ganska högljudd!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

HP är ju byggd på förra generationens grafikkort. Men om någon orkar räkna ut vad den kostar om man köper en custom från komplett så kan vi ju se om det är ett överpirs för jag tror inte själva priset är så extremt högt med tanke på att man får licens för windows mm. Dock har man ju stora nackdelar med att man antagligen inte kan ändra cpu frekvens, svå¨r uppgraderad mm.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
HP är ju byggd på förra generationens grafikkort. Men om någon orkar räkna ut vad den kostar om man köper en custom från komplett så kan vi ju se om det är ett överpirs för jag tror inte själva priset är så extremt högt med tanke på att man får licens för windows mm. Dock har man ju stora nackdelar med att man antagligen inte kan ändra cpu frekvens, svå¨r uppgraderad mm.

kostar ca 12k på komplett men komponent valet är uselt för en så pass dyr dator.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9