Bästa ort/område att bo på för att arbetaspendla till Göteborg?

Permalänk

Bästa ort/område att bo på för att arbetaspendla till Göteborg?

Tja.
Jag funderar lite på att flytta mig närmare Göteborg, då praktisk taget alla arbeten i västra Götaland ligger i Göteborgs närhet.

Och jag funderar på vart man ska flytta till, självklart skulle jag vilja bo inne i Göteborg, men hyran är lite väl saftig. I vissa områden där hyran är lägre, så har man istället högre kriminallitet.
Så jag funderar på en ort lite utanför stan som Mölndal, Mölnlycke, Partille, Kungälv, Lerum etc. Och vad tycker ni om dessa?
Eller är det samma sak där som att bo där som att bo i Göteborgs utkant? Det jag syftar på är att t.ex. få ha en skrutit cykel i fred m.m. Likaså att det är lugnt på kvällarna.

Nå jag har ingen erfarenhet av att bo i Göteborg, så min ide kanske är helt idiotisk. Det är just därför som jag frågar innan.
Sedan kan jag i .o.f.s. bo kvar där jag bor nu också (ännu längre ifrån Göteborg), bara det att jag funderar på att byta lägenhet och varför inte samtidigt byta byhålla?

*edit*
I.o.f.s. hur mycket man vill betala påverkar ju valet, men jag är lite snål av mig och vill inte betala flera tusen extra i månaden för en marginellt kortare restid.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
text

Områden längs hela alingsås pendeln är bra skulle jag vilja säga dvs om du vill åka kollektivt och lita på att väst trafik håller sina tider.

Permalänk

Alingsåspendeln skulle jag nog avråda dig ifrån, är alltid fullknökad på rusningstiderna.
Jag bor i Sävedalen, Partille. Har mer bussalternativ att välja på, tar ca 20 minuter in till centralstationen.
Hyrorna är normala.....

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

Mölnlycke och Mölndal är trevliga ställen (bor själv i Mölnlycke). Tror det blir smidigare för dig att bo i Mölndal av de två dock, bättre med bussar och det går spårvagnar dit.

Kanske inte mycket konkret info men alltid något.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Längs med kungsbacka- och alingsåspendeln tar man sig snabbt till å från stan, men skulle som ovan rekommendera Mölnlycke. Rik kommun, inga ghettoområden, nära till natur osv.
Är själv från mölndal.

Permalänk
Entusiast

Jag bor utefter kungsbackapendeln och det är väldigt smidigt. Går en gång i kvarten i rusningstrafik och en gång i halvtimmen resten av tiden nästan.
Nackdelen är att det inte går att ta sig hem efter klockan tolv vardagar. Det gäller nog inte Mölndal då det går mer bussar dit men om man kollar i Kållered eller längre söderut kan det vara värt att tänka på om man gillar sena fester på vardagar. De kommer bygga ut pendeln om ett par år också så att tågen blir 200 meter långa istället för dagens 150. Det bör avhjälpa trycket vid högtrafik något.
Partille verkar också trevligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hur stor lägenhet hade du tänkt dig? För ute på Hisingen är hyrorna ganska låga om du vill bo "i" Göteborg.

Men som flera säger är de bästa områderna utanför göteborg helt klart dem som hänger ihop med både Kungsbacka och Alingsås pendleln.

Sedan finns ju områden längst väg 158 också till och med Snipen där bussarna går väldigt ofta och färden varierar från 15-25 minuter in till Marklandsgatan.
Dock ör völ dessa områden lite mer åt det exklusiva hållet och hyrorna kan både vara högre eller lägre än i centrum.

Kungsbacka är ju alltid en fin stad att bo i, väldigt lungt och ett hyfsat nattliv och en enrom valmöjlighet till shopping. Dock så är de flesta lägenheterna bostadsrätter, och de som inte är det är det längre väntetid på än i Göteborg.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk

Nå tackar för tipsen, jag ska fundera på detta. Jag kommer knappast flytta i panik, det måste först till ett jobb som kräver detta. Eller att jag har arbetat ett bra tag och sparat ihop stålar, så jag kan slänga ut all min dritt och skaffa nytt.

Angående storlek på lägenhet så 2a 60kvadrat eller något räcker.

Problemet med där jag bor nu är att det inte fungerar för skiftjobb till göteborg, där man vissa veckor börjar kl 06:00 och andra veckor slutar kl 00:00. (vilket innebär att ankomst och avgång från centralstationen vid dessa tider är för sent/tidigt för att det ska passa, man minst bör ha 30min marginal om man ska ta buss/spårvagn till jobbet)

Nu har jag i o.f.s. ett dagsjobb på gång(teknisk), men mycket kan gå fel. Även om jag får arbetet så kan jag bli av med det och tvingas söka skiftjobb igen. Och som arbetsmarknaden är idag, så är göteborg en väldigt bra utgångspunkt till de flesta jobben i västra götaland.
Visst finns det även fler arbetslösa där, men där jag bor, blir mailservar sänkta efter någon timme efter en ny annons om ett fabriksjobb/lagerjobb utannonseras.

Annars restiderna där jag bor är det inget fel på, om det skulle bli 20min mindre per dag kvittar(tur & retur).

Sedan kanske det är smart att fly hela västra götaland, men det gör jag inte utan först ha fått ett jobb på annan ort.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Skiftjobb fungerar inte i Mölnlycke om du skall åka kollektivt, du får en restid på ca. 5 timmar hem (3t väntan på Mölndals bro)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds