Grafikinställningar i spel för prestanda

Permalänk
Medlem

Grafikinställningar i spel för prestanda

Jag är ganska dålig på vad vilka grafikinställningar som suger mest kraft av grafikkortet och skulle behöva hjälp.

Jag vill kunna spela spel med så mycket snygga effekter som möjligt, men samtidigt ska det inte gå segt. Min skärm/TV klarar Max 1360x768, så det är den upplösningen eller 1280x720 som jag kör i.

Så inställningar som jag tänker på är:

AA
Bilinear, Trilinear filtering och Anisotropic filtering
View distance
med mera

Finns säkert massa mer inställningar som jag inte kommer på namnet på just nu, men jag vill alltså veta vad man bör ha enablat för att det inte ska se för styggt ut, men också vad man bör stänga av först om det är så att spelet gå segt.

Har relativt klen burk, men vill utnyttja den så mycket det går.

Intel Core 2 DUO E6600
4GB DDR2
ATI HD5770 1GB

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

AA(inkl SuperSampling, MSAA etc), Anistropisk Filtrering, Dynamiska Ljuseffekter, Dynamiska Skyggor. Är väl de största bovarna jag kan komma på just nu.
Men med tanke på den låga upplösning du kör borde du inte ha problem i många spel.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

du har ju bättre dator än vad jag har, och jag spelar de flesta spelen i high på 1650x1050 upplösning, på 1280. borde du inte ha problem alls. MEN, finns vissa spel som är dåligt optimerade eller så är det en dålig konsol överföring till pc,

En sak du kan göra är att stänga av motion blur, i de spel som finns, brukar hjälpa mycket. Sedan har du shadows, som du kan ta ner tiill medium eller high. Sedan så kan du plocka runt lite på smådetaljer, tex ska du spela på land så kan du ta ner "water effects" om det finns i spelet tex, ta ner lightning. Vad gäller AA, så brukar jag hålla mig till 4 eller 8x, mestadels 4. Med de nya grafikkorten så spelar inte AA så jättestor roll.

happy gaming!

Permalänk
Medlem

Det är ju inte så att jag har dålig prestanda för närvarande i de flesta spel, men i vissa spel måste man ha bättre prestanda än andra. Kan ju vara så att man sitter och lirar ett bilspel och spelet kan se ut att flyta bra för den som tittar på, men den som spelar och styr bilen känner att det inte reagerar så bra som det borde.

Förstår ni vad jag menar. Det ser ut att flyta bra, men gör inte det om man håller i ratten

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580