Permalänk
Medlem

GTX 470 CUDA/OpenCL?

Hej,

nån som vet vart man kan hitta prestandainfo om 470 i CUDA och OpenCL osv.

Är en stor faktor för mig om jag skall köpa 470 eller ej

hittar bara om 480
http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3783&p=6

Permalänk
Medlem

Enligt Wikipedia så ska GTX 470 klara av 1088.64 GFLOPS, att jämföra med GTX 480 på 1344.96 GFLOPS. GTX 470 har ju en multiprocessor mindre (32 skalärprocessorer), lite lägre klockfrekvenser samt en lite smalare minnesbuss. Så du kan nog räkna med att GTX 470 presterar ungefär 80% av vad GTX 480 presterar om man går efter de siffrorna.

Permalänk
Medlem

Okej, tack!

Kan någon ge en motivering på att köpa 470 över 5850/5870?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Kolla prestandatester på wolfeinstein.

http://www.anandtech.com/show/2977/nvidia-s-geforce-gtx-480-a...

Eller så är man smart och kollar på fler än ett test, på ett spel, på en sida.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gothxx
Okej, tack!

Kan någon ge en motivering på att köpa 470 över 5850/5870?

Om du är intresserad av CUDA och OpenCL så är ju 470 betydligt intressantare än 58X0. Om det inte är så viktigt så finns det väl ingen anledning till att välja 470, då 5850 presterar nästan likvärdigt men till ett lägre pris och strömförbrukning.

Permalänk
Visa signatur

Rampage II Gene. i7 920 @ 3.6GHz, Noctua, Dominator @ 1606, Asus GTX580

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Tack, men vanliga benchmarks har jag sett

Som jag ser det, 470 ligger bra till i nyare spel och dx11, och annars samma eller strax under, men det är väldigt mycket bättre på GPGPU.

Sen kan jag tänka mig att drivers inte är helt utvecklade ännu för 400-serien?

Så det blir nog till att vänta tills tillgängligheten ökat och man fått uppdaterad prestandainfo när nya drivare släpps...

Permalänk
Medlem

Inte lätt att ge en rekommendation när du inte talar om varför du ska ha CUDA och OpenCL.
Är det bara för att ha det så spelar det väl mindre roll. Ska du programera CUDA apps så är det ju en annan femma. Hur bra det presterar beror på flera facktorer. Självklart programet du skriver, Vad det använder Singel Precision eller Doubble Precision.
Sedan beror det på om kortet används som renderigskort med eller om du kör det utan skärm så det är dedikerat CUDA kort villket snabbar upp om den inte behöver byta läge hela tiden för att rendera både bild om än 2D för att sedan köra CUDA en stund. Det tar lite stund att byta och det kostar prestanda.

Inte sett några tester på hur mycket snabbare det är men dom räknar väl med 2x snabbare än dagens GTX285 tex i dom flesta CUDA apps MINST dom som sysslar med saker som BOINC, folding mm. Som sagt beror på programet, villken cuda version du kör, många program som BOINC har fått bättre prestandan i tiotals procent räknat med varje ny version av CUDA som släppts.

Men en sak kan man konstatera. Teoretiska siffror är rätt ointressant. Dom avspeglar inte verkligheten ett dugg. Tex GPUGRID jag kör nu ger GTX260 ca 100GFLOP IRL på Singel precision och teoretisk klarar det 800GFLOPS.
Kör 2st för totalt 200-220GFLOPS.
Å andra sidan ett HD4870 som har så hög teoretisk prestanda kryper fram som en snigel pga av att det emulerar shared memory mode som är slöt som bara den.

HD5XXX korten har inte det problemet men hur dom står sig mot GeFroce korten vet jag inte när det gäller OpenCL specielt inte GTX470 och 480. Går ju inte att köra Cuda på dom och Ja då är det OpenCL som gäller. Fungerar på båda.

Ska man ha koret i dag till GPGPU så varför inte ta nvidia. Du får CUDA och OpenCL så du får maximalt med möjligheter. Fermi anses lätt vara det vassaste inom GPGPU. HD5XXX korten är spelkort inte GPGPU kort primärt och då menar jag inte att dom inte är GPGPU kort också för dom som vore intresserade av att missuppfatta det argumentet. Fermi var designat med GPGU i åtanke primärt. Eller som nvidia sa vi tror spelen går den vägen så därför gör vi gör Fermi GPGPU inricktad istället.