Byte till svalare grafikkort

Permalänk
Medlem

Byte till svalare grafikkort

Tänkte att jag skulle byta ner mig från mina 4890 Zalman till 2st andra svalare kort.

Prestanda mässigt så presterar dom strax över ett 5870 men saknar DX11.

Så tänkte jag att man kanske skulle köpa sig 2st 5770 kort. För dom presterar ungefär (enligt tester) som ett 5870 sen har man totalt 2Gb videominne istället för 1GB + DX11.

Jag har tittat på MSI Radeon R5770 Hawk 1GB för dom har dubbla fläcktar som kyler kortet. Men annars vet jag inte. Priset är sådär. Hade ett 5850 innan men det var bara att sälja igen. Presterade inte i närheten av min 4890.
Sen ett 5870 är lite väl dyrt. ca 3700kr.
2st 5770 ca 3000kr.

Någon som har erfarenhet av 5770 CF? Värme & dyligt.

Permalänk
Medlem

Du får inte alls 2gb minne, trots att du har 2 st 1gb kort så blir det ändå bara 1gb.

förövrigt så är det ju extremt onödigt att köpa nytt på grund av att kortet blir varmt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jointenn
Du får inte alls 2gb minne, trots att du har 2 st 1gb kort så blir det ändå bara 1gb.

förövrigt så är det ju extremt onödigt att köpa nytt på grund av att kortet blir varmt.

Så du menar att korten inte använder 1gb var & delar på uppgiften när dom jobbar utan att man totalt får 1gb att jobba med?

jahapp, kasst ju om så är fallet.

Det med värmen är väldigt jobbigt. Är tvungen att köra fläcktarna på 80% för att slippa att spelen kraschar. Så därför.
Fattar inte hur i helvete det kan bli så varmt i mitt chasse.

EDIT: vill ha DX11 oxå

Permalänk
Hedersmedlem

Varför löser du inte ditt problem istället? Det är ju helt uppenbart att något är riktigt fel om du måste köra fläkten på 80% för att inte korten ska överhetta, vilket bör innebära 90+ grader.

Antingen så har du för litet/dåligt ventilerat chassi eller också är kylarna felmonterade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Varför löser du inte ditt problem istället? Det är ju helt uppenbart att något är riktigt fel om du måste köra fläkten på 80% för att inte korten ska överhetta, vilket bör innebära 90+ grader.

Antingen så har du för litet/dåligt ventilerat chassi eller också är kylarna felmonterade.

Han har ju klockat dom...

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Varför löser du inte ditt problem istället? Det är ju helt uppenbart att något är riktigt fel om du måste köra fläkten på 80% för att inte korten ska överhetta, vilket bör innebära 90+ grader.

Antingen så har du för litet/dåligt ventilerat chassi eller också är kylarna felmonterade.

I BC2 kraschar spelet vid 80+ grader.

Antec 1200 chassie.
Chassit är väl ventilerat med 3st 120mm som tar in luft i fronten. 2st 120mm bak. 1st 200mm i topp.
Problemet har uppståt sen jag köpte mitt andra 4890. Det översta blir ca 10+ grader varmare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErsdaHL06
Han har ju klockat dom...

Nix. Klockat ner dom från 870mhz till 850mhz. Är OC kort från XFX.

Permalänk
Medlem

retunera imo

Permalänk
Medlem

Hmm, låter som något fel, kör själv Crossfire 5870 på knappt 40C i load, testa att ta bort chassi samt att dra på 100% på Fläktarna. Se om det blir skillnad annars är det väl tack o hej och skicka tillbaka rappakaljan:up:

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem

Fan vad kasst om fallet är så.
Nu i Idel så ligger dom på ca 50-53 grader.
Testade 100% på fläcktarna. Med stängt chassie då. Efter 30sec så gick dom ner på 42 grader.
1min 39 grader. Verkar inte att få dom svalare.
Så frågan är om det är kortet. Är inte 48xx korten rätt varma av sig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Duveke
Fan vad kasst om fallet är så.
Nu i Idel så ligger dom på ca 50-53 grader.
Testade 100% på fläcktarna. Med stängt chassie då. Efter 30sec så gick dom ner på 42 grader.
1min 39 grader. Verkar inte att få dom svalare.
Så frågan är om det är kortet. Är inte 48xx korten rätt varma av sig?

Mitt 4850 blev ruskigt varmt med Sapphires tönt kylning på.. "MEMIO" fick inte luft på sina flänsar och det fanns ingen kylning för ram.. Bara en högljudd dålig kylare för kärnan..

Så jag bytte till Accelero och istället för att ligga runt 80c ocklockat ligger den istället runt 55 klockat

Kan du inte bara hitta bättre kylare istället för att köpa två nya kort ?

Permalänk
Medlem

Rekommenderar dig att köpa ett 5870 istället, eventuellt med eftermarknadskylare om temperatur och ljudnivå är viktigt för dig.

Mycket bekvämare med singel kort och du slipper allt vad värmeproblem heter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomnsterjohn
Rekommenderar dig att köpa ett 5870 istället, eventuellt med eftermarknadskylare om temperatur och ljudnivå är viktigt för dig.

Mycket bekvämare med singel kort och du slipper allt vad värmeproblem heter!

Får göra det istället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dumsnuten
Hmm, låter som något fel, kör själv Crossfire 5870 på knappt 40C i load, testa att ta bort chassi samt att dra på 100% på Fläktarna.

40C i load? Hur mäter du dina temperaturer människa?

Annars så lär ju ett HD 5870 bli en perfekt ersättare för dina grafikkort, som skrivet ovan

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
40C i load? Hur mäter du dina temperaturer människa?

Det lär ju inte precis vara furmark, kanske menar han att ha en bildskärm inkopplad.

Men håller med om att singel-kort ofta har mindre problem än SLI/crossfire, speciellt angående värme men också ofta i nyare spel innan drivarna optimerats!

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FrooK
Mitt 4850 blev ruskigt varmt med Sapphires tönt kylning på.. "MEMIO" fick inte luft på sina flänsar och det fanns ingen kylning för ram.. Bara en högljudd dålig kylare för kärnan..

Så jag bytte till Accelero och istället för att ligga runt 80c ocklockat ligger den istället runt 55 klockat

Kan du inte bara hitta bättre kylare istället för att köpa två nya kort ?

Jag kör min hd4850 med originalkylare, fläkten går på 37% och jag idlar 45.

Maxtemp blir inte såå mycket mer än det.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rinosaur
Jag kör min hd4850 med originalkylare, fläkten går på 37% och jag idlar 45.

Maxtemp blir inte såå mycket mer än det.

Load-temperaturen är när grafiska processorn ligger på 100% load, testa furmark till exempel. Kort går VÄLDIGT mycket varmare där än de mest krävande spelen så det är långt från alltid ett bra riktmärke, men iallfall.

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
40C i load? Hur mäter du dina temperaturer människa?

Annars så lär ju ett HD 5870 bli en perfekt ersättare för dina grafikkort, som skrivet ovan

Kör med ett antec twelve hundred som har ungefär runt 7-10 Fläktar alla på 100% Öppet chassi båda fläktarna på 40%
Mäter Genom CCC

Kan också tillägga att den KAN gå upp i 50C

Mvh Dumsnut

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rinosaur
Jag kör min hd4850 med originalkylare, fläkten går på 37% och jag idlar 45.

Maxtemp blir inte såå mycket mer än det.

Jag idlar runt 30c vilket är helt ointressant!

Med sapphires kylare blev MEMIO över 100c med en överklock.. Är det sapphires kylare du har? Och hur mycket har du klockat?