AMD lanserar Opteron 6000

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar Opteron 6000

Processortillverkaren AMD inleder veckan med att släppa serverplattformen Opteron 600 tillsammans med processorer i Opteron 6100-serien – totalt tio nya modeller med åtta eller tolv kärnor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

6164 HE ser onekligen mysig ut. 65W men ändå 12 kärnor som snurrar på i 1.7ghz

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

jag skulle vilja se kylaren på dom

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

12 kärnor! ser ut som amd kommer ligga i topp när dom här har släppts, eller har jag missat något?

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elghinnarisa
jag skulle vilja se kylaren på dom

Om du kollar på den angivna TDP:n så ser man att kylaren inte behöver vara så annorlunda dagens vanliga kylare i servrar

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

true, men den ser lite biffigare ut än dom jag har sätt allafall

hur fort tror ni det gåt att göra superpi 1M med 12 kärnor lite fint klockade till typ 3.5-4Ghz

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elghinnarisa
true, men den ser lite biffigare ut än dom jag har sätt allafall

hur fort tror ni det gåt att göra superpi 1M med 12 kärnor lite fint klockade till typ 3.5-4Ghz

kör inte SuperPi enbart en kärna ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elghinnarisa
true, men den ser lite biffigare ut än dom jag har sätt allafall

hur fort tror ni det gåt att göra superpi 1M med 12 kärnor lite fint klockade till typ 3.5-4Ghz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FrooK
kör inte SuperPi enbart en kärna ?

Jo, får köra wprime

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk
Medlem

Någon chans att dessa läcker ut på konsumentmarknaden? Jag minns den gamla Opteron-tiden med billiga cpuer som klockade som bara den...

Ah, good times good times.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Någon chans att dessa läcker ut på konsumentmarknaden? Jag minns den gamla Opteron-tiden med billiga cpuer som klockade som bara den...

Ah, good times good times.

Fast de opteron processorerna som såldes till vanliga konsumenter var bara nedklockade FX processorer som inte klarade av att få fx märkning.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem

http://it.anandtech.com/IT/showdoc.aspx?i=3784

När det är scenarion där alla kärnor kan nyttjas presterar den inte helt oväntat riktigt riktigt bra.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Läste testet på Anandtech innan idag. Tyckte den stod sig bra mot 6 kärniga Xeon speciellt i program som nyttjar alla kärnorna som Typhonos säger.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

intels 6 kränor med hyper threading på 130 w tdp kan ju gå och dra något gammalt över sig, 4 kanaleer minne liksom, helt sjukt imba

Permalänk
Medlem

Så jäkla mycket bättre än Intels 6 kärniga modeller var den inte... alibababert`s kommentarer kan ju dra något gammalt över sig...

Citat:

Final Words

The beancounters will probably point out that AMD’s strategy of bolting two CPU dies at 346 mm² together is quite costly. But this is the server CPU market, margins are quite a bit higher. Let AMD worry about the issue of margins. If AMD is willing to sell us - IT professionals - two CPUs for the price of one, we will not complain. It means that the fierce competitive market is favoring the customer. The bottom line is: is this twelve-core Opteron a good deal? For users waiting to use it in a workstation we have our doubts. You’ll benefit from the extra cores when rendering complex scenes, but in all other scenarios (quick simple rendering, modeling) the higher clocked and higher IPC Xeon X5600 series is simply the better choice.

Applications based on transactional databases (OLTP and ERP) are also better off with new Xeon. The SAP and our own Oracle Calling Circle benchmark all point in the same direction. Intel has a tangible performance advantage in both benchmarks.

Data mining applications clearly benefit from having “real” instead of “logical” cores. For datamining, we believe the 12-core Opteron is the clear winner. It offers 20% better performance at 20% lower prices, a good deal if you ask us. Intel’s relatively high prices for its six-core are challenged. The increased competition turns this into a buyers market again.

And then there is the most important segment: the virtualization market. We estimate that the new Opteron 6174 is about 20% slower than the Xeon 5670 in virtualized servers with very high VM counts. The difference is a lot smaller in the opposite scenario: a virtualized server with a few very heavy VMs. Here the choice is less clear. At this point, we believe both server CPUs consume about the same power, so that does not help either to make up our minds. It will depend on how the OEMs price their servers. The Opteron 6100 series offers up to 24 DIMMs slots, the Xeon is “limited” to 18. In many cases this allows the server buyer to achieve higher amount of memory with lower costs. You can go for 96 GB of memory with affordable 4 GB DIMMs, while the Intel server is limited to 72 GB there. That is a small bonus for the AMD server.

Sen så ska man inte glömma att intels 8 kärniga modeller kommer inom kort... AMDs lilla övertag i de segment där bra resultat uppvisades kan visa sig bli en kort respit.

Permalänk
Avstängd

Konstiga var att processorn passade bättre med linux versionen av Blender 2.5 än windows versionen

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

8kärnor för 266$ låter ju lite intressant men frågan är hur mycket moderkort och dylikt kostar

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Trevligt att se att AMD visar hur det skall gå till.

Precis som när de släppte Opteron serien till socket 939 och Intel var tvungna att dra ut tummen ur arslet och komma med något nytt istället för samma gamla processor med lite högre frekvens för femtonde gången i rad.

Permalänk
Medlem

Intel har ju länge sålt 6 kärniga Xeons med 3st processorer i med 2 kärnor var så AMD kan nog tjäna bra på sina 12 kärniga.

Dom nya 12 kärniga processorerna har ju 4 HT bussar med och tillåter korslänkning av processoerna nu som bilden med illustrerar. Var ju nåt Intel fixade med att direckt gå till 4 QPU bussar mot amds 3 HT bussar. HT bussarna används ju för att prata med chip för I/O så man kan inte dedikera alla HT bussar på vartenda processor till att prata med andra processorer. Så det lär ge AMD's nya plattform bättre minnesprestanda med lägre latencer än gamla socket 940 och sockel F hade i flervägsystem om 4 eller fler processorer.

AMD's 12 kärniga är klart mer intressanta tycker jag.

Permalänk
Medlem

Imponerande av AMD!

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk

Dax att planera ett nytt Workstation ( Hobby Dator )
Mitt Dual Opteron 254 då den kom 2005 betalade jag 10000kr st per CPU.
EEC minnet vill jag inte ens prata om.

konsumentmarknaden för den nya Opteron behövs inte, kolla ebay

24 Core.

http://www.tyan.com/product_SKU_spec.aspx?ProductType=MB&pid=...

Sedan är frågan om jag behöver allt CPU kraft

Min gamla gick varmt på Rippa av DVD filmer samtidigt man gjorde 200 andra saker ( innan Core 2 Duo )

hmm....

Visa signatur

:P

Permalänk

Är Opteron enbart lämpade för servrar eller funkar de lika bra till workstation eller desktop?

Intel har ju sina Celeron, Pentium och Core för desktop och Xeon för workstations, servrar och inbyggda system.

Hur ser det ut på AMD sidan?

Kan en Opteron vara ett alternativ till Phenom?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Opteron är lämpad för Workstations & servrar.
Då den kom så var intels bästa CPU P4 3,4GHz om jag inte mins fel.
Xeon tog dom bra betalt för den tiden.

Opteron var ett bra alt då.

Visa signatur

:P

Permalänk
Avstängd

Jag hade en Opteron 185 2.6 GHz till Socket 939 som var den sista tror jag (rätta mig om jag har fel) till Socket 939 innan AMD lade ner 939 processorerna och det var strax före innan www.shg.biz (eller vad butiken hette) gick i konkurs där jag köpte den. Den gick utmärkt att ha som gamer processor på den tiden

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Opteron till 939 var bara en vanlig Athlon64 med 1Mb cache mer eller mindre. Den levde på namnet.
Fullfjädrade Opterons för socekt 940 och sockel F hade ECC/REG stöd, klarade fler moduler ofta upp till 8st prär CPU, hade 2 eller 3 HT bussar mot 939 som bara hade en HT buss.

Så det var säljknep inget annat.

Ska man ha Opteron ska det vara minst 2 vägs system. Skalade på ett helt annat vis än Xeon system gjorde med då varje CPU hade eget minne medasn Xeon hade en fsb och senare 2 men det skalade inte bortom 2 CPU:er ändå. Så rätt usless i jämförelse. Opteron 940 och sockel F åt Xeon plattformarna till frukost.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Opteron till 939 var bara en vanlig Athlon64 med 1Mb cache mer eller mindre. Den levde på namnet.
Fullfjädrade Opterons för socekt 940 och sockel F hade ECC/REG stöd, klarade fler moduler ofta upp till 8st prär CPU, hade 2 eller 3 HT bussar mot 939 som bara hade en HT buss.

Så det var säljknep inget annat.

Ska man ha Opteron ska det vara minst 2 vägs system. Skalade på ett helt annat vis än Xeon system gjorde med då varje CPU hade eget minne medasn Xeon hade en fsb och senare 2 men det skalade inte bortom 2 CPU:er ändå. Så rätt usless i jämförelse. Opteron 940 och sockel F åt Xeon plattformarna till frukost.

haha.... Helt rätt pa1983
"Opteron 940 och sockel F åt Xeon plattformarna till frukost"

Min Opteron 256 käns ff snabb efter 5 år !

Visa signatur

:P

Permalänk
Avstängd

Fyra st 2.4GHz Opteron 6136 med 8 kärnor, gör 574 specint_2006 och 514 specfloat_2006. Det är mycket respektabelt. Med 128GB RAM så kostar hela servern 30.000 USD, dvs 210.000kr. Det är billigt för den prestandan man får. Om man istället körde 12 kärnor varianten så kanske man får 50% bättre prestanda. Då blir det ca 900 specint_2006.

Fyra st IBM POWER7 cpuer på 3-4GHz, gör 1000 specint_2006. Men kostar 175.000 USD för en IBM 7500 med 128GB RAM. Dvs, 1.25 miljoner kr. Du får alltså 10% bättre prestanda än om du väljer AMDs lösning. Men du kan köpa 6 st AMD servrar för samma summa. Jag tror 6 st AMD servrar utklassar en ensam IBM POWER7 server? Och, du kan köra windows på AMD, det kan du inte på IBMs POWER7.

Kort sagt, x86 börjar bli riktigt grymt. Snart kommer Intels Nehalem-EX som lär ha ännu bättre prestanda än AMD.

EDIT: Det låter konstigt att en AMD server kostar 3000USD, jag har ändrat till 30.000USD. Det kan inte stämma att AMD servern med 128GB RAM och 4 cpuer kostar 3000 USD. Helt orimligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Fyra st 2.4GHz Opteron 6136 med 8 kärnor, gör 574 specint_2006 och 514 specfloat_2006. Det är mycket respektabelt. Med 128GB RAM så kostar hela servern 30.000 USD, dvs 210.000kr. Det är billigt för den prestandan man får. Om man istället körde 12 kärnor varianten så kanske man får 50% bättre prestanda. Då blir det ca 900 specint_2006.

Det låter rätt bra pinkat, prestandan alltså!
Kruxet är som vanligt att kunna ha mjukvara som skalar så linjärt som möjligt på multicore men där tror jag de flesta jag stöter på trivs bättre med Magny Cours än befintliga system iaf.

Trevligt att kunna klämma in minst 24 kärnor i en inte alltför gigantisk dator också.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|