Tv-seriers förändring med tiden.

Permalänk

Tv-seriers förändring med tiden.

*Varning om du är en serie-fanboy, kanske du blir provocerad, ja kritisera gärna tillbaka gamla serier*

Tjena, är jag ensam om tycka att de flesta nya serier är rena ramma skiten?
Men samtidigt älska serier från 70, 80 & 90talet? En orsak till detta är så klart att jag minns serierna från då jag var yngre och drömmer mig tillbaka, nå syftet med tråden var inte diskutera just det fenomenet, utan hur serier har ändras.

Det finns olika typer av serier, vissa som har en speciell handling/mål som de går emot och man inte "kan" missa ett avsnitt och sedan andra, där utgångspunkten från varje avsnitt typ är detsamma.
T.ex. Mcgavyer, missar man ett avsnitt eller en hel säsong, så kan man följa med som om man inte har missat något.
Såhär vill jag påstå i princip alla serier var förut, bortsett från rena dokusåpor(Dallas, Falcon crest etc) , där man kan fråga sig vad som har hänt emellan.

Idag ja då ska det vara en massa dokusåpa i varenda serie, hade Stargate sg1 gjorts idag så hade Sam blivit gravid med Jack O'Neill, när han hade varit besatt av en Goa'uld. Och en stor del av serien hade handlat om ifall han skulle vara ansvarig. Sedan skulle Daniel Jackson ha ett förhållande med Sam och en hel del svartsjuka skulle vara inblandad. Och Vala Mal Doran skulle strula lite med Teal'c os.v. Ändå skulle unga grabbar sitta och tycka, oj vilken cool scfi-fi jag ser på nu, och hur tusan kan folk spendera tid på att se någon j-vla dokusåpa?

Det finns flera serier idag som jag vill kalla för rena dokusåpor, jag såg reklamen för en väldigt populär serie som många yngre män följer. Där sa ena karaktären om hur bra serien var, för när de håller på att lösa ett visst problem så uppstår det alltid en nytt hinder och de får börja om och det är likadant efter varje avsnitt. Om detta inte är en ren dokusåpa som går ut på att producera så många avsnitt som möjligt, så vad är då en dokusåpa? Jag säger inte namnet på serien, då många på forumet följde den.

Förutom detta tycker jag att många serier har lite väl unga karaktärer och en stor del handlar om sex. Visst ta serien Charlies änglar som många ansåg vara sexistisk, men gjorde karaktärerna något? Jag kan inte minnas de hånglat med någon och absolut inte några samlag. Även om nu damerna i Charlies änglar var snygga, så inte tusan tvingades vi se på när de höll på och strula och ha sig.

På tal om små pojkar se bara på terminator serien, har John Connor hört talas om gym? Hade man tagit bort hans huvud så hade jag trott han hade varit ett fruntimmer med väldigt små bröst.

Nå kommentarer. Och som sagt, man kan kritisera gamla serier för mycket. Men min poäng var att jag har uppfattat serier har förändras sig på dessa områden.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

Förmodligen är det inte så mycket svårare än att serieproducenter helt enkelt har upptäckt att folk gillar relationsdramer och att sådana inte kräver lika dyra manusförfattare som mera originella alternativ.

Permalänk
Medlem

Det som jag tycker blir allt vanligare är att en TV-serie har en central story som löper över en hel säsong eller t.o.m. hela serien och samtidigt har varje avsnitt en egen story som utspelar sig inom avsnittets ram. Sådant såg man inte mycket av förr i världen, tycker jag. Det var antingen eller.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Re: Tv- Series föränding med tiden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy

Idag ja då ska det vara en massa dokusåpa i varenda serie, hade Stargate sg1 gjorts idag så hade Sam blivit gravid med Jack O'Neill, när han hade varit besatt av en Goa'uld. Och en stor del av serien hade handlat om ifall han skulle vara ansvarig. Sedan skulle Daniel Jackson ha ett förhållande med Sam och en hel del svartsjuka skulle vara inblandad. Och Vala Mal Doran skulle strula lite med Teal'c os.v. Ändå skulle unga grabbar sitta och tycka, oj vilken cool scfi-fi jag ser på nu, och hur tusan kan folk spendera tid på att se någon j-vla dokusåpa?

Haha stämmer så jävla bra

Sett klart på SG-1 nydligen och det där vore verkligen katastrof... men men idag hade väl majoriteten gillat det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Sett klart på SG-1 nydligen och det där vore verkligen katastrof... men men idag hade väl majoriteten gillat det.

SG-1 tog väl ett steg mot avgrunden i och med Vala, och i stargate universe verkar transformationen vara fulländad...

Permalänk
Medlem

Du är nog hyfsat ensam om du generellt föredrar äldre (typ <1995) serier framför nyare då kvalitén var väldigt låg på äldre serier. Går man tillbaka till 70-talet blir detta enligt mig extremt uppenbart, du nämnde Charlie's angels som är en av få 70-tals-serier jag sett mer än några få minuter av och enda anledningen till att jag orkade med att se på hela avsnitt var att det sändes typ 03:15 på natten då mina krav på kvalitativ underhållning inte var så höga :). Mot mitten av 80-talet var det mycket bättre men det är inte svårt att hitta brister i t.ex Miami Vice, som jag visserligen älskar men det beror på miljöerna, musiken och stämningen i serien snarare än manusen som är förutsägbara och repeditiva (ondskefull colombiansk knarkkung med söt och snäll dotter kommer till Miami är väl handlingen i över hälften av avsnitten).

Ang. såpa-stilen där alla avsnitt hänger ihop så håller jag med dig i kritiken. Serier som slaviskt följer samma handling avsnitt efter avsnitt blir enligt mig totalt osebara efter ca. 3 fulla säsonger (22 avsnitt á 45 min) eftersom då har alla karaktärer legat med alla samtidigt som storyn har har "tagit slut" och man tvingas ta till billiga knep så som "ojdå, karaktären som dog i S1 var visst inte alls död" eller "kommer ni ihåg den odödliga Über-skurken som dog i sista avsnittet av S4? han hade en storebror som är ÄNNU värre och dyker upp i S5" och så vidare. Ett riktigt skräckexempel är Prison Break, *wink* *wink* ;).

Varför det har blivit såhär i fler serier är en mycket intressant frågeställning. Jag tror dels på grund av att bolagen helt cyniskt tänkt ut att om alla avsnitt sitter ihop så måste tittarna se alla = mer pengar :evil:. Man skulle också kunna tänka sig att det helt enkelt beror på att man helt enkelt inte hade kapaciteten förr i tiden. jag kan, mina långa inlägg till trots :p, ingenting om att skriva men jag misstänker att det måste vara väldigt mycket svårare att flera författare (vilket TV-serier än idag har) att skriva på samma story istället för att låta dom gör sin egen grej i ett avsnitt var.

Samtidigt så måste man komma ihåg att det fortfarande finns hyfsat många serier som, även om dom har en central handling, till största del har fristående avsnitt. Så vill du slippa Prison Break-syndromet, som jag i hädanefter tänker kalla det :p, så finns det alternativ.

Det där med yngre/vackrare karaktärer är ett annat intressant fenomen. Du nämner Terminator: tSCC och där har vi ju ett praktexempel där serien utspelar sig efter Terminator 2 men där Sarah Connor mystiskt nog blivit mycket mer attraktiv. Tråkigt nog faller mitt exempel på mållinjen då Lena Headey 2008 faktiskt var precis lika gammal som Linda Hamilton var 1991

Vad gäller sex har jag rakt motsatt åsikt som bud_bundy. varför undrar ni, Jo därför att långa tortyrscener (se 24) är helt ok samtidigt som ett par tuttar är oacceptabelt stinker äcklig kristen moral lång väg. Så mer visuellt explicit sex i TV säger jag. Eller jag kanske missförstod och du menar att handlingen fokuserar för mycket på sex/kärlek, i så fall håller jag inte med utan tycker att andelen sex och kärlek i TV är rimlig och att den enda skillnaden mellan nu och då består i att förr var den äckliga kristna moralen än mer påträngande och att man då inte ens kunde antyda sex utan istället fokuserade på puss och kram.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Snälla skilj på dokusåpor och helt vanliga såpor, Dallas är absolut ingen dokusåpa utan en helt vanlig klassisk såpa (big brother är en dokusåpa..)

Permalänk
Medlem

Jag är också en sån som knappt gillar några nya TV-serier men däremot tycker att flera gamla är riktigt bra. Jag var inte ens född när den sändes för första gången men tycker ändå att den bästa TV-serien jag sett är Knight Rider (originalserien från 1982-86). Det var när den gick i repris i TV6 förra året som jag såg den för första gången och sedan dess har jag köpt alla fyra säsongerna på DVD och snart sett alla avsnitt (90 st x 45 min). Har sett lite scener ur MacGyver också och verkligen gillat det, så det blir väl nästa serie jag ger mig på.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Ojojoj! Det som finns så många nyare serier! Scrubs, NCIS, House, Simpsons, Family Guy, Weeds osv osv. Jag gillar serier som har en röd tråd men varje avsnitt kan handla om olika saker.
Sen finns det ju självklart en massa äldre serier som är grymma t.ex. M.A.S.H, Sienfeldt, Friends, Cheers m.m.

Vissa nyare serier som börjar bra men som man tappar intresset på är t.ex. Lost och Heroes. Mycket bra i början men dom tar ALDRIG slut.

Spin City (med Michael J. Fox) är nog min favoritserie.. Kanske inte så konstigt att jag gillar scrubs nästan lika mycket då Bill Lawrence är skapare för båda.

Visa signatur

I can't do this all on my own, I'm no superman

Permalänk
Medlem

Har svårt med vissa nyare TV serier där det harvars relationsproblem i det oändliga tex stargate universe, konstigt att SGU kan vara så otroligt dålig när SG1 var så bra, är nog första gången i stargates levnadstid man önska att dom la ner skräpet.
Sedan också serier som alltid lämnar massor av frågetecken lost tex orka jag med en säsong + några på säsong 2 sen gav jag upp, och i lost så har man som grädde på moset relationsproblem också, inte konstigt man slutar titta.

Av nyare serier är Doctor who en favorit, också warehouse 13 + eureka
och lite till tex alla star trek, ganska rättframma serier.

Heroes ligger nära gränsen vad som är acceptabelt
Flachforward är ganska ok men ser tecknen hopa sig om ett nytt "lost"

Av äldre så är columbo en stor favorit visserligen är det samma samma i varje avsnitt, men det hela blir en del av serien hur ska han avslöja mördaren som bara publiken vet vem det är, samt dom flesta avsnitt har bra manus.

MacGyver som redan nämnts, ja jättebra.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tycker det är skönt med serier som inte är like rumsrena som alla serier var förut, mer sex, droger och våld uppskattas.
Älskar Dexter, Sons of Anarchy, Spartacus: Blood and Sand och Weeds.

Lost var spännande i början, men ändå sedan s02-03 så har jag bara suttit och hoppats att varenda jävel på ön dör. Dom ska ändå ha cred för det, för även om jag sitter och blir förbannad i varenda avsnitt så vill jag ändå se klart skiten.
Jag bara måste veta hur dom ska knyta ihop alla 450 miljarder trådar på ett snyggt sätt.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med trådskaparen.

Blir ledsen varje gång jag tänker på vilken skit Stargate har körts ner i. SG-1/SG:A är verkligen unikt, även om om SG:A blev sämre mot slutet. Där kretsar händelserna kring mycket större saker, exempelvis planters/allianser/folkslag/städers överlevnad/undergång. Inte något jävla relations/vänsterprassel hit och dit (SG:U), det är så fruktansvärt meningslöst och tråkigt att kolla på.

Permalänk
Medlem

När man såg de gamla serierna när de var nya, t.ex. på 70-talet när man bänkade sig framför familjen Macahan, Rötter och Månbas Alfa - då tyckte man det var jättebra. Men ser man om dem idag så känns de inte så värst spännande... Jag minns den vedervärdigt tråkiga långkörararen "Hem till gården" där det aldrig hände något intressant och serien tog aldrig slut. Samma sak med Onedinlinjen. På den tiden fanns det inte så mycket kanaler att välja på så man tittade ändå, trots att det var tråkigt...

Men idag är det inte mycket bättre, bara en massa reklam och skit.

Permalänk
Musikälskare

Kommer ihåg jag glodde på denna serien när jag var mindre, bra skit!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

"Stargate: Universe" var helt klart en besvikelse, dem kunde lika döpt serien till "Stargate: Paradise Hotel" då det, som fint beskrivet tidigare, har för mycket drama - vart tog det som gjorde SG-1 och Atlantis så bra, vägen?

Eller döpa serien till "Stargate: Destiny" för att "allt" händer inom farkosten i vilket fall som helst, med få undantag som tex. tidsresandet med "Keanon" (hur man nu uttalar det och som för övrigt var ett bra avsnitt, även regisserad/skriven av en av grundarna till SG-1). Som tidigare sagts så hade SG-1 och Atlantis denna unika röda tråd som ibland hade lite små parallella trådar (sidostorys dvs) som sammanfogades lite längre fram, blev tyngre och därav mer spännande. Filmen SG: Continuum är ett bra exempel, kanske inte uppskattad av alla men den blir mer eller mindre valid i storyn av SG-1.

Aja, det är min syn iaf.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Håller med TS i mångt och mycket, dock måste jag tillstå att det finns en del serier som ännu skapas som mer eller mindre fristående avsnitt, eller framför allt med en tämligen svag röd tråd vilken man snart kan knyta an till även om man missar ett par avsnitt här och var. De som först poppar upp i huvudet är Monk, How I met your mother och House, även om dessa även innehåller en kronologisk röd tråd som kan tänkas förhöja upplevelsen om det är vad man söker efter.

Däremot håller jag med flera föregående postare gällande McGyver - klockren serie. Inte nog med att den har underbara nyckelkaraktärer, den saknar helt den röda tråd som knyter samman avsnitten, men ändå bygger varje enskilt avsnitt upp karaktärerna till en stor helhetsbild. Det är något jag gärna skulle vilja se i fler nya serier, även om det som sagt finns några enstaka som ligger åt det hållet.

Förvisso är jag en sådan som ser hela serier från början, till slutet - även McGyver åkte på den behandlingen - men det ger en speciell känsla när varje nytt avsnitt är just "nytt" och inte en direkt uppföljning av föregående avsnitt. Dock vill man ändå känna igen sig från de avsnitt man tidigare sett ...

En massa svammel, men ja ... Scrolla vidare om ni inte orkar med det.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Nu ska jag faan börja kolla på Sopranos igen

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White