Nvidia Geforce GTX 480

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dealerovski
Man undrar vilka Ess Nvidia har i armen nu. Om AMD kommer med ett 5890 kan jag tänka mig Nvidia släpper drivrutiner som boostar Fermi korten 35-55% ?

Det skulle förklara den höga effekten den använder nu. Men mest ser jag fram emot en fullt utrustad Fermi senare i sommar från gainward, dom brukar göra fina versioner av Nvidia korten.

Hade man pengar nu skulle man nog överväga 2st 480sli vattenkylda. Det skulle elliminera några av dom negativa bitarna av Fermi, prestanda + dB nivån.

Det går inte att trolla fram +35-55% bara sådär, dessutom skulle de släppa en sån uppdatering direkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Man undrar vilka Ess Nvidia har i armen nu. Om AMD kommer med ett 5890 kan jag tänka mig Nvidia släpper drivrutiner som boostar Fermi korten 35-55% ?

De har inga Ess att smyga fram skulle jag kunna säga.

Lol, det andra önsketänkandet kändes verkligen taget ur luften.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Ok, så det högstpresterande kortet med dubbla gpuer ska fördubblas på en generation av ett kort med 1 gpu?
Herregud...
Är du seriös eller trollar du bara?

lite av båda

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av necrodude
...Men jag är helt övertygad att korten kommer att ta sig rätt fett med tiden, när kommer mer Dx11 titlar som kan nyttja kortens prestanda på ett mycket bättre sätt...

Nu var ju det exakt samma sak som de sa om FX-serien. Hur bra tycker du att det gick?

Vad jag vill ha sagt är att man aldrig kan räkna med något sådant eller handla kort utifrån det scenariot. Man handlar det bästa som finns för ens behov, när man behöver ett kort. Därefter kan man hoppas på att arkitekturen varar ovanligt länge, som tex GTX8800 eller 9700pro.

Är det något som är fanboy-beteende så är det att vänta halvårsvis (eller mer) på något fullständigt okänt bara för att tillverkaren påstår att det kommer bli världens bästa kort. Det gäller alla tillverkare.

Det man kan se tillbaka på är att nVidia var tysta inför G80 och korten blev enormt bra. Slog på trumman tills skinnet sprack för FX och det blev ren skit.

Personligen anser jag att detta gäller alla tillverkare: Ju mindre snack i förväg desto säkrare är företaget på att produkten kommer tala för sig själv. PR kommer efter lanseringen för att sälja in den överlägsna produkten på så många marknader som möjligt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Det skulle förklara den höga effekten den använder nu. Men mest ser jag fram emot en fullt utrustad Fermi senare i sommar från gainward, dom brukar göra fina versioner av Nvidia korten.

Hade man pengar nu skulle man nog överväga 2st 480sli vattenkylda. Det skulle elliminera några av dom negativa bitarna av Fermi, prestanda + dB nivån.

Om Nivdia kan höja prestandan 35-55% med hjälp av drivrutiner, varför släpper man då drivrutiner till release som är så dåliga? Skulle det inte vara bättre om man släppte så bra drivrutiner som möjligt från början

Enda gången man ser några större förbättringar av grafikkort är när det införs stöd för CF/SLI i spel där det saknats eller fungerat väldigt dåligt.

Nvidia kan ha ett ess i rockärmen, det är en omkonstruktion av Fermi som gör att den går att tillverkas till bättre specifikationer, det vill säga till de specifikationer Nvidia hade i åtanke från början.
Det vill säga högre klockfrekvenser, fullt fungerande chip som inte har en bunt shaders avstängda och måste köras vid så hög spänning att de genererar massivt med värme.

Nu är väll risken att vi får vänta på en krympning av tillverkningstekniken innan vi får se en konkurenskraftig Fermi.

Sen anser då jag att det är något fundamentalt fel med en arkitektur som kräver ytterligare kylning för i runda slängar 3-4 tusen, vattenkylning för en 480 sli rigg lär hamna i de trakterna, för att prestera på acceptabel nivå. Oavsett om man tycker att har man 10k att lägga på grafikkort kan man lägga några tusen till på kylning.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av {SWEC}Rool82
Men shit lugna ner er grabbar, läs vad han skriver först innan ni får tokryck...
Han snackar om vilken som har snabbaste GPUn, och inte snabbaste kortet.

fast å andra sidan skrev han även mycket om hobby, det ska kosta och att gamers är ute efter det bästa. sen skrev han även olika påstående om varför 5970;an inte ska vara med i diskussionen (typ att den har två gpu;er, får inte plats i chassin). Alltså var diskussionen om vilket kort som är bäst, störst och vackrast. Om diskussionen skulle ha handlant om snabbast gpu så skulle argumenten troligen funnits någon annanstans.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns hur mycket som helst att gräva i vilket är kul med en arkitektur.

En sak det pratas om är att grundklockan på fermi endast skulle gå i dryga 400MHz (finns shaderklock=hotclock och 1/2 hotclock + grund). Det är väldigt lite som kör på den, men tex texturenheterna gör det. Iom att fermi fick betydligt färre sådana än vad som var tänkt (endast 64 mot 80 för GTX285 + mycket högre klock) är detta en av förklaringarna varför fermi är klart långsammare än gtx285 gällande just detta. Det kan också påverka ren spelprestanda alldeles väldigt mycket. Bl a var det detta som gjorde G80 så mycket bättre än något ATi hade vid den tiden.

Nvidias PR förnekar givetvis detta i vanlig ordning, men när fler kunniga människort börjar testa GF100 kommer vi få svar. Preliminärt pekar alla siffror på att grundklockan är extremt låg. Alternativet är något allvarligt konstruktionsfel.

Arkitekturen är väldigt intressant, men den måste krympas + buggar fixas. Sker detta inom rimlig tid kan det bli väldigt trevligt. Tyvärr kan det nog ses som uteslutet förrän tidigast till nästa vår om de fortsätter använda TSMC iaf gällande krympningen..

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hjälpsam

Ganska typiskt att saker inte blir helt lyckade första gången man gör dom.
Nästa version av Fermi kan bli betydligt trevligare.
Undrar också lite hur mycket detta att GTX480 är snabbare än HD5870, har kostat i värmeutveckling och ström, hade kanske varit vettigare att avstå 20% i prestanda och 30-40% i strömförbrukning.

edit Vad hände med Dirt2, det sägs ju att Nvidia går ned till DX9 i demot, skall Swec köra om det testet där man tvingar GTX480 att gå i DX11.

edit2 ATI har inte fått tillgång till koden för Metro2033, det spelet håller nog på att optimeras hos ATI nu.
http://hardforum.com/showpost.php?p=1035518165&postcount=27
edit3
Nytt test.
http://forums.anandtech.com/showpost.php?p=29594136&postcount...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Läs igenom vad Charlie skriver på http://www.semiaccurate.com/2010/03/29/why-nvidia-hacked-gtx4...
Visst det är färgat av att han inte gillar Nvidia's företagskultur men det finns en hel del läsvärt att ta till sig.

Min åsikt är att det Nvidia borde göra är att så snabbt som möjligt klämma ut en ny baslagersrespin eftersom A3 som används just nu verkar mer eller mindre vara otillverkningsbar. Helt enkelt gör om gör rätt.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Prestandan var väl inte riktigt vad man hade kunnat vänta sig med den värmeutvecklingen

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

Får hoppas att Nvidia lyckas slipa till arkitekturen tills nästa uppdatering. Det är inga som tjänar på att det går dåligt för Nvidia, inte ens ATI-fanboys då det innebär högre priser för dem med.

Edit: 1000 kommentarer

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Herregud, snart 1000 poster om 480 / 470!

Själv tycker jag att det var synd att nvidia misslyckades så fatalt med Fermi. Dels av konkurrensmässiga anledningar men framförallt för att jag tyckte fermi såg ut att vara en bra ide på pappret. Designen som sådan var modern och hade potensialen att vara vad framtida datorer behöver i formen av parallelliserad beräkningskapacitet men nvidia's envisa ide om att bygga mega-chips förstörde tyvärr det. Sen kommer nog inte framtidens datorer att räkna parallelliserade rutiner på skyddade API:er som inte ens hälften av användarna får använda utan då blir det nog Open Source eller DirectCompute som gäller, men det är en annan diskussion.

Gällande drivrutinsoptimering av Fermi så kan det nog finnas en del att hämta där, jag har nämligen en känsla av att mycket kapacitet finns att hämta om man lyckas optimera deras GigaThreadEngine men det är högst spekulativt. Dock skall sägas att Fermi's arkitektur är ganska beroende av drivruten, kanske väldigt mycket mer än konkurenternas alternativ. Det kan dock innebära motsatsen med, att hur mycket man än leker med mjukvaran så kommer den att flaska hårdvarans kapacitet.

Oavsett vilket så är Fermi en flopp, men så går det ibland vi får väl bara hoppas på att arkitekturen mognar och att vi om 1-2 generationer får se vad den fulla kapaciteten ger. Ungefär som det var för HD2900.

Permalänk
Medlem

Hade hoppats mer på denna serie.... Z Z ZzZ ZzZZzZ Z Z Z zzzzzzzzzz........ Får nog bli ett beggat Radeon 5870/5970 när mitt 4870 börjar släpa.

Visa signatur

Antec Three Hundred INTEL-i5-760 @ 4,1 Ghz / MSI P55M-GD45/ Radeon R9 280X / 8GB Corsair XMS3 1600mhz / Corsair TX 650W / Kingston SSDnow v300 120gb (old version) / Samsung Spinpoint F3 1TB / BenQ M2700HD 27" / SuperPI 10,249 Sek

Permalänk
Medlem

Att säga att G100 har dålig prestanda är väl som att säga att nuvarande AMD 58XX/59XX har dålig prestanda. Dom ligger väldigt nära varandra prestanda mässigt. Det som är dåligt med GF100 korten hittills är den något höga strömförbrukningen och temperaturen vid full load. Men börjar man jämföra siffrorna i benchmarksen och inte stirrar sig blind på 94C full load i furmark så ser man att det faktiskt inte är så dåligt som det vid första anblicken verkar. Sen om man tittar på Metro 2033 så verkar det vara nya Crysis , ett spel gjort för nästa generation av hårdvara.

Visa signatur

https://valid.x86.fr/pyrh0w
https://valid.x86.fr/hc225t
https://valid.x86.fr/6dilbx
Det enda jag med säkerhet vet är att jag ingenting med säkerhet vet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Vad hände med Dirt2, det sägs ju att Nvidia går ned till DX9 i demot, skall Swec köra om det testet där man tvingar GTX480 att gå i DX11.

Är man intresserad av det så är det ju redan många andra siter som testat med retail versionen så slipper man vänta på SweC

Visa signatur

https://valid.x86.fr/pyrh0w
https://valid.x86.fr/hc225t
https://valid.x86.fr/6dilbx
Det enda jag med säkerhet vet är att jag ingenting med säkerhet vet

Permalänk
Hjälpsam

Ja det är strömförbrukningen som är problemet.
Det är ju också orsaken till den höga ljudnivån och temperaturen.
En osäker faktor är nog också tillgången, vi vet inte hur den blir än, men att korten dyker upp tidgast i Maj verkar oroande.
Prestanda för övrigt, tycker jag är klart godkänt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja det är strömförbrukningen som är problemet.
Det är ju också orsaken till den höga ljudnivån och temperaturen.
En osäker faktor är nog också tillgången, vi vet inte hur den blir än, men att korten dyker upp tidgast i Maj verkar oroande.
Prestanda för övrigt, tycker jag är klart godkänt.

prestandan är ju bra, fast inte till priset.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoBb3
prestandan är ju bra, fast inte till priset.

Jag tror att folk är beredda att betala lite mer, om det är just Fermi dom vill ha, om ett par månader har man glömt vad man gav för kortet.
Det som är svårare att svälja är strömförbrukningen, den kommer man att få dras med så länge som kortet sitter i burken.

En stor anledning till missnöjet över prestandan, tror jag var dom höga förhoppningar som en del hade, det pratades tom om att GTX480 skulle slå HD5970.
Fermi presterar ungefär som jag förväntat mig, kanske lite bättre, undantaget strömförbrukningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Att säga att G100 har dålig prestanda är väl som att säga att nuvarande AMD 58XX/59XX har dålig prestanda. Dom ligger väldigt nära varandra prestanda mässigt. Det som är dåligt med GF100 korten hittills är den något höga strömförbrukningen och temperaturen vid full load. Men börjar man jämföra siffrorna i benchmarksen och inte stirrar sig blind på 94C full load i furmark så ser man att det faktiskt inte är så dåligt som det vid första anblicken verkar. Sen om man tittar på Metro 2033 så verkar det vara nya Crysis , ett spel gjort för nästa generation av hårdvara.

Skulle faktiskt vilja säga att just prestanda är vad som är dåligt med G100. Prestanda betyder "De [resultat] som kan åstadkommas" och en krets så stor som G100 borde kunna åstadkomma mer särskillt med så hög energiförbrukning. Effekten däremot är ganska hög, men det är ju bara hårklyverier.

Permalänk
Medlem

Skillnaden är 1 miljard fler transistorer Marksix, dvs med 40% fler transistorer klarar knappt Nvidia av att spöa ett snart 7 månader gammalt grafikkort. Ledsen detta är inget att bli imponerad av, jo skulle möjligtvis vara att de klarat av att misslyckas så med lanseringen.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Skillnaden är 1 miljard fler transistorer Marksix, dvs med 40% fler transistorer klarar knappt Nvidia av att spöa ett snart 7 månader gammalt grafikkort. Ledsen detta är inget att bli imponerad av, jo skulle möjligtvis vara att de klarat av att misslyckas så med lanseringen.

+1

Visa signatur

Antec Three Hundred INTEL-i5-760 @ 4,1 Ghz / MSI P55M-GD45/ Radeon R9 280X / 8GB Corsair XMS3 1600mhz / Corsair TX 650W / Kingston SSDnow v300 120gb (old version) / Samsung Spinpoint F3 1TB / BenQ M2700HD 27" / SuperPI 10,249 Sek

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Om Nivdia kan höja prestandan 35-55% med hjälp av drivrutiner, varför släpper man då drivrutiner till release som är så dåliga? Skulle det inte vara bättre om man släppte så bra drivrutiner som möjligt från början

Enda gången man ser några större förbättringar av grafikkort är när det införs stöd för CF/SLI i spel där det saknats eller fungerat väldigt dåligt.

Har vi inte sett på hur ATI höjde prestandan ganska rejält ifrån releasen av HD5xxx ?

Citat:

Inte har dom några ess i rockärmen, det här är det bästa dom kan åstakomma i nuläget.

Inte för tillfället men inom en snar framtid kanske?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Undrar också lite hur mycket detta att GTX480 är snabbare än HD5870, har kostat i värmeutveckling och ström, hade kanske varit vettigare att avstå 20% i prestanda och 30-40% i strömförbrukning.

Jag tror det är ren prestige som är orsaken till att Fermikorten slukar så mycket ström och går väldigt varma, nu kan Nvidia iaf säga att dom har den snabbaste GPUn. Vore intressant att se ett test där man klockar ner korten och sänker spänningen.

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElZoido
Jag tror det är ren prestige som är orsaken till att Fermikorten slukar så mycket ström och går väldigt varma, nu kan Nvidia iaf säga att dom har den snabbaste GPUn. Vore intressant att se ett test där man klockar ner korten och sänker spänningen.

Som jag påtalat tidigare...;)

Troligen sant ivfsh.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Ser ut som att ATI står sig ganska bra i Metro2033

Sidan finns här

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mycket de har överhypat detta kort är jag inte förvånad. Jag tänker bara på FX5800.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk

Jag undrar vad det är för kondensatorer och sånt som dom använder sig av.....verkar ju inte vara av bra kvalité iaf
och om dom går ner till 32nm och höjer en del grejer men sänker spänningen så kanske dom får till ett riktigt najs kort nästa gång...detta är ju en dålig start(2900xt) men dom kan ju få till den så den blir riktigt najs som med 5870 nu... men men...får se hur dom gör nästa generation...samt amd...

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Har vi inte sett på hur ATI höjde prestandan ganska rejält ifrån releasen av HD5xxx ?

Inte för tillfället men inom en snar framtid kanske?

Jämför resultaten mellan Sweclockers test från 5870 release med de från Fermi recensionen.
Min högts ovetenskapliga jämförelse mellan de två testen så har 5870 blivit runt 2 FPS bättre i Crysis warhead, eller hissnande ~5%, och några FPS i de få andra spel som finns i båda testen för det mesta mindre än 5% då crysis ligger så pass lågt i medel FPS att 1 FPS ökning blir många procent.

Vist finns det potential att öka FPS:en i drivrutinerna men under normala omständigheter är det några procent vi tala om inte som i det jag kommenterade 35-55%.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ganska typiskt att saker inte blir helt lyckade första gången man gör dom.
Nästa version av Fermi kan bli betydligt trevligare.

edit Vad hände med Dirt2, det sägs ju att Nvidia går ned till DX9 i demot, skall Swec köra om det testet där man tvingar GTX480 att gå i DX11.

edit2 ATI har inte fått tillgång till koden för Metro2033, det spelet håller nog på att optimeras hos ATI nu.
http://hardforum.com/showpost.php?p=1035518165&postcount=27
edit3
Nytt test.
http://forums.anandtech.com/showpost.php?p=29594136&postcount...

Citat:

It's good to see NVIDIA on top again. I can see this core dominating for several years much like the G80.

shit vilken hädare som jämför fermi med G80

G80 var ju pure spelprestanda , där kan man snacka om överlägsenhet. , lite senare började de med physx osv , och sen är vi där vi är idag.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Ratatosk är inne på någonting väldigt intressant. Jag skulle gärna se tester där fermi är lite nedklockat.

Visa signatur

//Bacon