byggt nytt med ssd men får inte rätt prestanda.

Permalänk
Medlem

byggt nytt med ssd men får inte rätt prestanda.

Tja alla. har byggt ihop ett intel i7 system nu i helgen. köpte det här:

Asus - Socket 1156 - ATX Intel P55 (P7P55D)

Corsair 64GB X64 Extreme Intern SATA II 2.5" (SSD)

Intel Core i7 860 2,80GHz / 8MB / Socket 1156 (Boxed)

Allt fungerar frid och fröjd men för att kolla att jag fick ut det jag ville ha av ssd disken så benchmarkade jag den lite.

fick inte ut mer en 50mb / sec när jag kopierade filer till den. provade med filer som var runt 500 mb stora. dock kopierades dem från en vanlig sata disk.

Tycker dock att jag borde få ut mer prestanda? vad ligger de långsammaste sata diskarna på för hastighet?

Några inställningar i bios som man skall ändra för att få ut fullt?

Visa signatur

hoppa fett landa snett??

Permalänk
Medlem

Tja... kopierar du från en vanlig mekanisk hårddisk så är det ju den som begränsar hastigheten?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

jo det har jag ju förstått. men även en gammal sata disk bör väl ha högre hastighet än 50mb / sec? eller har jag fel.

kan man göra testet rättvist genom att bara kopiera en fil från en plats på ssd disken till en annan?

Visa signatur

hoppa fett landa snett??

Permalänk
Medlem

Antar att du har SSD'n som systemdisk?

Bootar den snabbt / laddar program (som ligger på SSDn) snabbt osv?

hehe jag tror precis som aniron att när du kopierar filer från din mekaniska så flaskhalsar den.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Bencha din mekaniska disk så ser du. Skriver den 50mb/s så stämmer det ju ganska bra :).

Permalänk
Medlem

Yes, den är min system disk. rentanvändarmässigt är datorn sjukt snabb. är toknöjd. var mest att jag kollade på lite olika test och så och funderade om jag gjort nåt fel.

Eftersom jag byggde ihop ett helt nytt system är det svårt att jämföra med hur det var förut eftersom jag har nya minnen ny cpu osv.
Skall se om jag kan få några nuffror på att kopiera filer på den disken enbart.

Tack för era svar iaf.

Visa signatur

hoppa fett landa snett??

Permalänk
Medlem

Kör as ssd benchmark så får du ju en ledtråd om hur disken presterar

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

will do. postar här senare ikväll.

Visa signatur

hoppa fett landa snett??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lordh
Bencha din mekaniska disk så ser du. Skriver den 50mb/s så stämmer det ju ganska bra :).

Man benchar väl ändå SSD'n, det är ju den han vill veta om den presterar som den ska.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knylen
jo det har jag ju förstått. men även en gammal sata disk bör väl ha högre hastighet än 50mb / sec? eller har jag fel.

En vanlig modern hårddisk som är fragmenterad kan nog mycket väl prestera ännu sämre än så.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Fick ingen bra prestanda alls med as ssd benchmark =(

Visa signatur

hoppa fett landa snett??

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knylen
Fick ingen bra prestanda alls med as ssd benchmark =(

www.geting.se/viewimage.php?image=232412-as-ssd-bench_Corsair...

Drivrutiner till chipset installerade ? AHCI läge på ?
Du har rätt att siffrorna är på tok för låga. Dra ner rätta drivisar till din chipset från intel och kör på AHCI. Kolla om det hjälper.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Ser ut som om den sitter uppkopplad på en port som tillhör jmicron kontrollern, testa att använda en av intelportarna, dvs vilken som helst utom den svarta som den sitter i just nu

Permalänk
Medlem

Provade att byta nu och hastigheten gick upp. fortfarande för långsam tycker jag.

nu får jag det här resultatet.
www.geting.se/viewimage.php?image=232461-as-ssd-bench_Corsair...

Har även något annat problem som får burken att starta om helt random. Allt blir svart och sen rebootar den. får inga felmeddelanden på moderkortet så som t ex memcheck utan allt verkar fine tills det verkligen hänger sig.

Letade efter msahci i registret men var jag än kollar så står den redan på 0. detta betyder väl att den drivaren är installerad och körs?

Har provat alla 3 inställningar i bios: ide,raid och ahci. det verkar ju bli skillnad på hastigheten på disken om jag benchmarkar sen men skrivhastigheten är inget att ringa hem till mamma om direkt.

tips och trix mottages gärna!

Visa signatur

hoppa fett landa snett??

Permalänk
Avstängd

har för mig att 0 i registret betyder alltid att funktionen är avstängd, 1 betuder att den är på.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Jo det låter helt logiskt. men i alla guider jag läst så står det att man skall sätta den på 0....

Visa signatur

hoppa fett landa snett??

Permalänk
Medlem

Hittade dessa resultat som någon postat på cosairs supportforum:

http://forum.corsair.com/v3/attachment.php?attachmentid=6571&...

Det som skiljer mest är på lässidan och det beror nog på att din står i ideläge, se till att den körs i ahci så kommer det nog att bli bättre. De nya drivrutinerna från intel ska ju stödja trim så du kan ju alltid testa att intsallera detta:

http://downloadcenter.intel.com/detail_desc.aspx?agr=&Product...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frispel
De nya drivrutinerna från intel ska ju stödja trim så du kan ju alltid testa att intsallera detta:

http://downloadcenter.intel.com/detail_desc.aspx?agr=&Product...

Jag installerade Intel's RST i länken och datorn installerade äntligen AHCI drivrutiner för mina hårddiskar, TS testa detta!

Permalänk
Medlem

Är det en intel controllen på p7p55d kortet?

Jag har upptäckt något mycket märligt. eftersom datorn fortfarande bootar om sig som jag skrivit om i en annan tråd har ja installerat om hela burken och provat komponent för komponent. det verkar som att ssd disken inte tål någon av mina andra diskar. har inte kollat vilken ännu men så fort jag kopplar in en av diskarna får jag maskinvaruproblem när jag kör windows memory diagnostic, kopplar jag ur disken fungerar allt och inga reboots.

Skall det seriöst inte gå att köra diskar som har ett par år på nacken ihop med en ny ssd eller vad tusan är problemet?

har inte hittat någon info om det ännu. ni som kan det här får jättegärna ge mig ideer!

tack på förhand!

Visa signatur

hoppa fett landa snett??