Intel X79 och LGA 2011 efterträder X58 i Q4

Permalänk
Melding Plague

Intel X79 och LGA 2011 efterträder X58 i Q4

Allt medan Sandy Bridge tar hand om mellanklassen lever gamla LGA 1366 kvar som den mest påkostade plattformen i Intels sortiment. I slutet av året är det dags för en ersättare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Äntligen! Är så jävla trött på att fjuttande med "hela TVÅ STYCKEN SATA III-portar!". Nu börjar det likna något. Hoppas det kommer liknande grejer för AMD Bulldozer så det blir någon mening att uppgradera

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Blir detta eller bulldozer men håller tummarna för bulldozer!

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Blir nog att uppgradera i vinter då.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk

priset blir intressant:)

Permalänk
Medlem

Gött, väntat på detta.
Ska uppgradera trotjänaren i höst nån gång och får bli nått sånt här tror jag.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Blir LGA2011 mATX i höst/vinter

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

Bara sex kärnor? Jag trodde att vi skulle få åtta. Inte för att just jag behöver åtta men ändå.

Permalänk
Medlem

fina specs, men hur blir det med ivy bridge , kommer man behöva vänta år innan den kommer till extrem-segmentet också tro?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Bara 2x PCI Express 2.0 x16?

Skrivet av 14ccKemiskt:

Bara sex kärnor? Jag trodde att vi skulle få åtta. Inte för att just jag behöver åtta men ändå.

Står inget om antalet processorkärnor till socket 2011 i artikeln. Det kommer säkerligen en 8 kärnig version

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Står inget om antalet processorkärnor till socket 2011 i artikeln. Det kommer säkerligen en 8 kärnig version

tror han syftar på

Citat:

Det handlar om den påkostade processorn Sandy Bridge E med 32 nanometers tillverkningsteknik och upp till sex kärnor.

sen vet man ju iofs inte om andra processorfamiljer stödjs.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Fler SATA-III är ju najs, SAS stöd är trevligt men behovet hemma är väl måttligt.
Vad jag skulle vilja se i Sweclockerstest är stödet för boot via PCI-E, det har ju varit blandade resultat på tidigare moderkort. Men det kanske är just moderkortsdesigners och inte chipset som påverkar det?

Permalänk

Beroende på bulldozer priser så står det klart mellan detta och AMD, härligt med många SATA III undligt med inget usb 3.0 eller Intels nya thunderbolt.

Permalänk
Medlem

Sata & sas är samma kontakt ,kompatibelt från sas till sata så gör inget att det är sas (sitter i processorn oxå så ,är väl för att täcka både arbetsstationer & entusiaster på en gång helt enkelt) sen har dom ju själva Intel sagt 6 - 8kärnor så blir väl 2st 6 kärniga & 1 8a kärnig extremvariant & innan det kommer en ny högprestanda (typ ivy bridge (det intressanta är väl 22nm inte ivy bridge & då lär vi nog få vänta minst 2-3 år till ) Kul bli kvartal 4a så man får uppgradera .(hoppas thunderbolt e med ) & att dom bommat usb3 men att stöd finnes. Sen så är det 2 st pcie x16 version 3 & 1st pcie x8 version2 på denna krets
bulldozzer känns som zzzz fortfarande 2 minneskanaler pcie2 så nja, men dom kan väl fortsätta & konkurrera på mellan & låg segmenten. fast bra med konkurans dock

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Det som är mest spännande är ju hur priset blir sen
Prestandan nästan vet vi ju att den kommer bli ett bra steg upp.
Och så får vi inte glömma att hålla tummarna att AMD verkligen lyckad med Bulldozer så att Intel får lite konkurrens i den absoluta toppen.

Citat:

Av bilderna framgår det att den nya plattformen till skillnad från dagens Sandy Bridge har separata klocksignaler, vilket innebär överklockningspotentialen följer med från gamla X58.

Vad innebär separata klocksignaler? och hur påverkar det överklockningen?
Är det att processorns klock inte har något med övriga bussars klock att göra?

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Fook yeah! Uppgradering Q4 med andra ord

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Vad innebär separata klocksignaler? och hur påverkar det överklockningen?
Är det att processorns klock inte har något med övriga bussars klock att göra?

det är som på alla plattformar förutom socket 1155 helt enkelt.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Sata & sas är samma kontakt ,kompatibelt från sas till sata så gör inget att det är sas (sitter i processorn oxå så ,är väl för att täcka både arbetsstationer & entusiaster på en gång helt enkelt) sen har dom ju själva Intel sagt 6 - 8kärnor så blir väl 2st 6 kärniga & 1 8a kärnig extremvariant & innan det kommer en ny högprestanda (typ ivy bridge (det intressanta är väl 22nm inte ivy bridge & då lär vi nog få vänta minst 2-3 år till ) Kul bli kvartal 4a så man får uppgradera .(hoppas thunderbolt e med ) & att dom bommat usb3 men att stöd finnes. Sen så är det 2 st pcie x16 version 3 & 1st pcie x8 version2 på denna krets
bulldozzer känns som zzzz fortfarande 2 minneskanaler pcie2 så nja, men dom kan väl fortsätta & konkurrera på mellan & låg segmenten. fast bra med konkurans dock

Den här människan måste fan ta priset för att använda den sämsta svenskan någonsin. Lär dig att skriva så man kan läsa vad du skriver!

OnT: Antingen blir det IB, SB-E eller (Next-Gen)Bulldozer. Bestämmer mig när siffrorna kommer i juni.

Permalänk
Medlem

Jag är mest nyfiken på "Panther Point" som är på gång om ett år.
Ny plattform till socket 1155, eller en helt ny socket?

/Olle

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av abb313j:

Den här människan måste fan ta priset för att använda den sämsta svenskan någonsin. Lär dig att skriva så man kan läsa vad du skriver!

OnT: Antingen blir det IB, SB-E eller (Next-Gen)Bulldozer. Bestämmer mig när siffrorna kommer i juni.

Han har dyslexi. Har överinseende med det!

Permalänk
Medlem

Jag tror detta är villospår.

Tiden får visa o se. Om det stämmer att X79 är Socket 2011 med Quad-Channel DDR3 och Dual-QPI, så kommer ett moderkort bli så dyrt att det är godnatt för gamers...

Jag tror X79 är ett missförstått 1356.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av abb313j:

Den här människan måste fan ta priset för att använda den sämsta svenskan någonsin. Lär dig att skriva så man kan läsa vad du skriver!

OnT: Antingen blir det IB, SB-E eller (Next-Gen)Bulldozer. Bestämmer mig när siffrorna kommer i juni.

Jag kan skriva bättre svenska om jag vill. Men blev lite entusiastisk ,så jag får väl be om ursäkt för den dåliga svenskan Så ursäkta mig.
Men åtminstånde mer informativt än ditt inlägg .
MVH Arne
P.S Förkortningarna du skriver är nog sämmre svenska än att skriva ut hela orden.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

det är som på alla plattformar förutom socket 1155 helt enkelt.

Fast njaeh. Anledningen till att Sandy Bridge är enkel att klocka är ju för att du inte behöver röra BCLK på de upplåsta processorerna. Höjer du BCLK så höjer du ju frekvenserna på USB-bussar och i princip allt annat på moderkortet om jag har förstått det hela rätt...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Discokungen
Skrivet av AkUs:

Jag tror detta är villospår.

Tiden får visa o se. Om det stämmer att X79 är Socket 2011 med Quad-Channel DDR3 och Dual-QPI, så kommer ett moderkort bli så dyrt att det är godnatt för gamers...

Jag tror X79 är ett missförstått 1356.

Vadå godnatt för gamers? Har du helt missat 1155 eller? Den plattformen demolerar ju 1366 i spelprestanda och 2011 kommer inte bli annat än en entusiastplattform och arbetsstationsplattform, det var ju så det var tänkt från början. Men visst, köp brutal dyr hårdvara som inte spel kan utnyttja.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Fast njaeh. Anledningen till att Sandy Bridge är enkel att klocka är ju för att du inte behöver röra BCLK på de upplåsta processorerna. Höjer du BCLK så höjer du ju frekvenserna på USB-bussar och i princip allt annat på moderkortet om jag har förstått det hela rätt...

ja precis , det är ju det jag menar!

sandy bridge har INTE separata klocksignaler , allt är låst , medans alla ANDRA plattformar har det.

"det är som på alla plattformar förutom socket 1155 helt enkelt. "

= lga 2011 har inte bclk låst till usb pci-e osv , precis som alla andra plattformar förutom socket 1155.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Vadå godnatt för gamers? Har du helt missat 1155 eller? Den plattformen demolerar ju 1366 i spelprestanda och 2011 kommer inte bli annat än en entusiastplattform och arbetsstationsplattform, det var ju så det var tänkt från början. Men visst, köp brutal dyr hårdvara som inte spel kan utnyttja.

Med gonnat för gamers så menar jag totalt inaktuell. 2x 1,8ghz Octa-Core CPUer med 24megabyte cache för 15k stycket, som presterar sämmre än 2600K i spel. Det är vad jag tror 2011 plattformen kommer vara.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Intel har sagt att det kommer prismässiga motsvarigheter till exempelvis i7 950 och fler. Visserligen kommer det bli en aning dyrare än ett system med 1366, men förvänta er priser i linje med vad dyrare system på 1366 gick på när komponenterna först lanserades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Vadå godnatt för gamers? Har du helt missat 1155 eller? Den plattformen demolerar ju 1366 i spelprestanda

Det finns betydligt snabbare CPU på 1366 som man kan överklocka, så om vi inte ska ta upp ekonomi i ekvationen kan alltid 1366 "krossa" 1155 i prestanda. Dessutom är CPU en väldigt liten faktor när man har ett modernt system sen tidigare. Kör man spel i hög upplösning, kanske tom över fler skärmar och med högsta inställningar, så är det GPU som man ska tänka på främst. Men köpa ett nytt prisvärt spelsystem idag, då är det svårt att slå 1155.

Själv har jag i7 950/1366 och tänker inte uppgradera än på ett bra tag. Är inte heller speciellt intresserad av 2011 heller, det är 2012 eller snarare 2013 som gäller för min nästa uppgradering (heh).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Beroende på bulldozer priser så står det klart mellan detta och AMD, härligt med många SATA III undligt med inget usb 3.0 eller Intels nya thunderbolt.

PCIe-halvan finns ju där. Saknas bara Displayport, men det kan vara lite svårt utan inbyggt grafik.