Asus Eee Pad Transformer

Permalänk
Medlem

Android 3.0 verkar vara riktigt trevligt i en surfplatta

Permalänk
Medlem

det jag saknar är en vanlig usb port för tex usb minne/hdd annars tycker jag den ser mycket bra ut!

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Vore roligt med en jämförelse mellan denna och iPad 2.
Jag (och säkerligen många andra) är på jakt efter min första surfplatta som substitut för laptop.

Antar att videoproblemet kommer fixas... annars såg jag inte mycket negativt med plattan; den fick i alla fall mina fingrar att klia.

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Skrivet av Massy:

Android 3.0 verkar vara riktigt trevligt i en surfplatta

Heh? Behöver jag ens säga nåt?

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av A_Müller:

Helt klart massvis med trevlig potential.

Men fan, vem bryr sig riktigt seriöst när det gäller filmkvalité om man sitter på ett tåg, en buss, flyg, etc.?
Att köra 720p och uppåt gör jag på min 32" Full HD TV, det behöver jag inte på en 10" skärm.
Fortfarande tråkigt dock men något som jag tror kommer åtgärdas relativt kort efter lansering.

Ja du .. OM den har .. oj den har visst hdmi då kanske man vill att den ska klara av 720p?

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

det jag saknar är en vanlig usb port för tex usb minne/hdd annars tycker jag den ser mycket bra ut!

usb port finns i tangentbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

usb port finns i tangentbordet

klarar den och läsa usb minnen osv?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Nedrans taiwaneser!

Lite synd att dockan inte fanns tillgänglig men man får ju en rätt bra bild av allt ändå. Hela lösningen med att ha en tablet när man vill, och lätt göra den till en "laptop" när man behöver göra kontorsaktigt jobb är en underbar lösning.

Lång batteritid+ökad tid med dockan är även underbart för den som flyger långa sträckor o.s.v.

Segheten som beskrivs gör mig lite deppad däremot. Jag är inte den som egentligen gillar Apple, men det känns som att några av deras högsta chefer beblandar sig i tillverkningen; och om något segar eller laggar så slår de näven i bordet och säger "gör om, gör rätt."

Exakt hur en tillverkare som har full kontroll på hårdvara och mjukvara släpper en laggig produkt 2011 är för mig oförklarligt. Lagget, och oförmågan att spela högupplöst gör att jag för tillfället väntar med att köpa tablet. Var helt redo att plocka upp Eee Pad men får vänta och se nu.

Permalänk
Medlem

Jag hade velat se en netbook med avtagbar skärm som dualbootar Ubuntu och Android, vore den perfekta halvbärbara datorn enligt mig. Men jag får fortsätta vänta.

Permalänk

Stöd för filformat är ett generellt problem bland tablets. Det är inte direkt som att man kan slänga in sina mkvs på en iPad och få det att funka bra utan konvertering och elände. Kommer förhoppningsvis att ändras när det utvecklats bättre videospelare till iOS och Android.

Btw skönt att höra några som tycker att överhypade skitspelet Angry Birds inte är så kul.

Permalänk
Medlem

bra recension, tråkigt dock utan 3G och att videouppspelningen sög... vet inte om man vågar sig på sådana innan detta är fixat :S

Permalänk

Honeycomb verkar se bra ut Själv så bryr jag mig inte om 720p då jag tycker att man måste ha större skärm men det är vad jag tycker. Att köpa en sån här platta istället för en bärbar tycker jag heller inte skulle fungera något vidare då jag tycker att skärmen är för liten(iaf om man ska skriva mycket).

Trevligt att det kommer en platta som närmar sig Ipads plattor

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

Honeycomb verkar se bra ut Själv så bryr jag mig inte om 720p då jag tycker att man måste ha större skärm men det är vad jag tycker. Att köpa en sån här platta istället för en bärbar tycker jag heller inte skulle fungera något vidare då jag tycker att skärmen är för liten(iaf om man ska skriva mycket).

Trevligt att det kommer en platta som närmar sig Ipads plattor

Egentligen så är det inte 720p kvaliten som är så livsnödvändig på en tablet. Det jobbiga däremot är de filmer, tvserier och egna klipp man har ofta är i den kvaliten eller högre. Så istället för att bara drag and droppa över vad man vill ha måste man börja konvertera etc.

Om asus inkluderar ett bra och smidigt konverteringsprogram (till något format som ser ok ut och transformern klarar) så skulle det lite lösa problemet för mig.

Permalänk
Medlem

Tablet som mediaspelare är ett måste och då måste även stöd för DD och DTS 5.1 finnas. Det lär komma en bra spelare som tar många format och Nvidia Tegra 2 har väl hårdvarustöd för film precis som deras grafikkort (något jag antar).

Jag menar att DD och DTS skall kunna skickas via HDMI till receiver.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Skrivet av goralux:

Egentligen så är det inte 720p kvaliten som är så livsnödvändig på en tablet. Det jobbiga däremot är de filmer, tvserier och egna klipp man har ofta är i den kvaliten eller högre. Så istället för att bara drag and droppa över vad man vill ha måste man börja konvertera etc.

Om asus inkluderar ett bra och smidigt konverteringsprogram (till något format som ser ok ut och transformern klarar) så skulle det lite lösa problemet för mig.

Ja det har du ju rätt i, ett bra konverteringprogram så är det inga problem.

Skulle helst vilja se ett nerbantat windows 7 men man får väl vänta och se vad som händer

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

Hej alla! Kul att intresset är stort för vår Eee Pad Transformer - vi ser att många av er har funderingar kring denna produkt och kommer försöka svara så gott det går på era frågor.

720p/1080p-uppspelning:
I dagsläget stöder Android 3.0 filformaten .3gp och .mp4 (h264 baseline profile).
Tegra 2 stöder hårdvarumässigt h264 1080p main profile men att komma åt alla hårdvarufunktioner är inte helt 100%. Det finns flera tredjepartsapplikationer såsom Meridian/RockPlayer som klarar av fler filformat men dessa är inte heller helt optimerade idag. Tyvärr hänger mycket på Googles utveckling av Android 3.0 (och plattformen i övrigt). Vi jobbar självklart själva med att optimera så gott det går och förväntar att den slutgiltiga produkten som släpps är bättre än det exemplar som vi har idag.

Youtube i 720p ska också fungera bra men i våra egna tester är resultaten varierande - vissa klipp funkar kalas och andra inte så bra. Detta hänger också mycket på Adobe och deras 10.2 version av Flash, som i dagsläget är i betaversion för Android 3.0

3G-modellen:
I dagsläget planerar vi lansering av en 3G-modell framåt sommaren. Specifika datum har vi tyvärr inte ännu.. dock så kommer 3G-modulen sitta inbyggd i plattan - dvs inte som en dongel och inte i dockan.

Externa USB-enheter:
Stödet för externa USB-enheter såsom HDD, etc. hänger också lite på vad Google vill med Android 3.0. Vi kan i dagsläget inte garantera att alla externa HDD:ar fungerar dock så är detta något vi på Asus själva jobbar på. T.ex. så finns ju en touchpad på dockan - som inte är Android 3.0-default.

Som en del kommentarer redan nämnt så är vi tyvärr väldigt beroende av vad Google gör och hur de uppdaterar Android 3.0 för att öka funktionaliteten samt prestandan. Vi kan göra en hel del själva men tyvärr inte de där sista bitarna - vår målsättning är däremot att bygga bra hårdvara för att maximera potentialen i Android-plattformen.

Riktigt kul att ni engagerar er i vår produkt! Ställ gärna ev. funderingar ni har så ska vi försöka svara så gott det går.

Mvh
ASUS Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk

Har du Bill Gates som kontakt?!

Nice recension förövrigt. Hoppas mjukvarubiten löser sig, då blir den riktigt intressant.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Det var kul att se att ni från Asus kommer in och läser våra åsikter om era produkter !

Jag tror att det är väldigt många som sitter och väntar på ett fullgott eller bättre alternativ till Apple och deras Ipad 2.
Den tillverkare som blir först att erbjuda detta lär ta hem en rätt stor del av marknaden. Samtidigt är vi många som är rätt kräsna och vill inte ha något som fungerar lite halvbuggigt.
Eran Asus transformer är verkligen något jag, och uppenbarligen många andra, verkar väldigt sugna på. Just det där med att kunna koppla den tilll ett tangentbord som dockningsstation lockar mycket. Samtidigt blir nog många lite avskräckta av de småbuggar som det talas om här i artikeln (även om det beror på operativsystemet och inte er).
Själv skulle jag gärna köpa en "transformer" om jag kunde känna mig säker på att google fixar buggarna i Android samt att apparaten lätt kan uppgraderas med nya versioner av operativsystemet. Som det är nu blir det lite vänta och se över det hela.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Bre recension som vanligt, keep it going. Bra att få veta lite mer om surf plattoroch inte bara IPAD1&2, nu när det ör populärt med surfplattor.

Permalänk
Medlem

Älskar humorn i mailen!
"Hej jag tänkte köra ett GTX 590 i testriggen imorgon. Tar du med brandsläckaren?"...
Men fiskdoft?

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Inaktiv

Kan ni göra en film på Ipad skulle va Intresant

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS.Sverige:

Hej alla! Kul att intresset är stort för vår Eee Pad Transformer - vi ser att många av er har funderingar kring denna produkt och kommer försöka svara så gott det går på era frågor.

720p/1080p-uppspelning:
I dagsläget stöder Android 3.0 filformaten .3gp och .mp4 (h264 baseline profile).
Tegra 2 stöder hårdvarumässigt h264 1080p main profile men att komma åt alla hårdvarufunktioner är inte helt 100%. Det finns flera tredjepartsapplikationer såsom Meridian/RockPlayer som klarar av fler filformat men dessa är inte heller helt optimerade idag. Tyvärr hänger mycket på Googles utveckling av Android 3.0 (och plattformen i övrigt). Vi jobbar självklart själva med att optimera så gott det går och förväntar att den slutgiltiga produkten som släpps är bättre än det exemplar som vi har idag.

Youtube i 720p ska också fungera bra men i våra egna tester är resultaten varierande - vissa klipp funkar kalas och andra inte så bra. Detta hänger också mycket på Adobe och deras 10.2 version av Flash, som i dagsläget är i betaversion för Android 3.0

3G-modellen:
I dagsläget planerar vi lansering av en 3G-modell framåt sommaren. Specifika datum har vi tyvärr inte ännu.. dock så kommer 3G-modulen sitta inbyggd i plattan - dvs inte som en dongel och inte i dockan.

Externa USB-enheter:
Stödet för externa USB-enheter såsom HDD, etc. hänger också lite på vad Google vill med Android 3.0. Vi kan i dagsläget inte garantera att alla externa HDD:ar fungerar dock så är detta något vi på Asus själva jobbar på. T.ex. så finns ju en touchpad på dockan - som inte är Android 3.0-default.

Som en del kommentarer redan nämnt så är vi tyvärr väldigt beroende av vad Google gör och hur de uppdaterar Android 3.0 för att öka funktionaliteten samt prestandan. Vi kan göra en hel del själva men tyvärr inte de där sista bitarna - vår målsättning är däremot att bygga bra hårdvara för att maximera potentialen i Android-plattformen.

Riktigt kul att ni engagerar er i vår produkt! Ställ gärna ev. funderingar ni har så ska vi försöka svara så gott det går.

Mvh
ASUS Sverige

Kommer ni att lämna bootloadern öppen? Är riktig sugen på plattan, men vill helst att man ska kunna göra lite roligare saker med den om man då vill...

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Har du Bill Gates som kontakt?!

Nice recension förövrigt. Hoppas mjukvarubiten löser sig, då blir den riktigt intressant.

Emil, gurra o billy - de tre transformtörerna.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli ett köp av denna, av många olika skäl. Men Android 3.0, Flashstöd, kvalitetsmärke och ryckfri (?) surfning är de viktigaste för mig, inga konstigheter egentligen!

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Ni som har lite bättre koll på detta med format, vad betyder egentligen low profile, main profile & high profile, vad är det för skillnad? Stöds bara en del av detta i denna grafikhårdvara? När används dessa olika?

Någon som vet vad Ipad2 klarar?

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli en riktig kanonprodukt. Förhoppningsvis så löser google småbuggarna ganska snabbt och helt plötsligt så har vi en grym konkurrent till ipad. Om man kommer i närheten av 16 timmar med tangentbordet inkopplat samtidigt som man skriver i word så blir detta den perfekta (för mig) lösningen att ha med till föreläsningar och annat studerande!!

Förhoppningsvis så får vi se ett test på tangentbordet inom en snar framtid!

Fråga: Försvinner tangentbordet på skärmen när man har det externa tangentbordet inkopplat? Känns väldigt onödigt att ha det uppe som täcker halva skärmen. (10" är ju trots allt inte enormt)

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

trevligt, inte nått jag behöver men finns säkert många som har problem att välja mellan bärbart och tablet, här kan man få båda i ett.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem

Slate EP121 är nästa steg upp men då blir det en riktig Windows dator och priset blir det dubbla.

http://www.youtube.com/watch?v=w6AdaT8WyDE

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Ni som har lite bättre koll på detta med format, vad betyder egentligen low profile, main profile & high profile, vad är det för skillnad? Stöds bara en del av detta i denna grafikhårdvara? När används dessa olika?

Någon som vet vad Ipad2 klarar?

T o m Ipad1 klarade 720p high profile tydligen:

http://vimeo.com/20636064 (720p H@L5.1 h.264 mkv file)
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=977174

Ipad2 är mycket, mycket bättre.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Skulle det funka att dra in Ubuntu/Debian på den? Ser riktigt trevlig ut, men hade gärna fått den att fungera som en "riktig dator".

Visa signatur