Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götaland
Registrerad
Sep 2003

Hur menar ASUS med RAMet här?

Hej!

Har idag en Asus P5K Pro.
Har idag 4x1024 @ 800 Mhz.

Funderar på att köpa 4x2048 @ 1066 Mhz och slänga i.

Dock skrver ASUS det här om RAM för det här moderkortet:
“The chipset officially supports the memory frequency up to DDR2 800MHz. Tuned by ASUS Super Memspeed Technology, this motherboard natively supports up to DDR2 1066MHz.”

Betyder det här att jag kan ställa in RAM hetzen, med programmet och köra utan problem?
Eller att det ”funkar nog” och att jag kör det på egen risk?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004

inte värt att köpa på sig detta, du vinner väldigt lite på detta om du nu inte ska överklocka rejält
Bättre att lägga stålarna på en uppgradering totalt ist

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götaland
Registrerad
Sep 2003

Jag uppskattar alla svar jag får här på Sweclockers och vill inte låta som en bitterfit..a, men…

Varje tråd jag skapar och frågar om min ”gamla hårdvara” så får jag som svar: ”Köp nytt”, ”Köp nytt”, ”Köp nytt”.
Jag är inte intresserad av att köpa nytt.
Jag KOMMER att köpa ett starkare PSU, jag KOMMER att köpa ett bättre grafikort, jag KOMMER att köpa 8 GB Ram istället för nuvarande 4 GB.
Frågan är vad menar ASUS med sin mening: (Om jag kan köra 1066 Mhz, eller inte).
“The chipset officially supports the memory frequency up to DDR2 800MHz. Tuned by ASUS Super Memspeed Technology, this motherboard natively supports up to DDR2 1066MHz.”

Off topic:
En HD6950 som presterar lika bra med en Core 2 Duo som med en i5:a I SPEL.
http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=670789

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002

Som vanligt när man kollar på ASUS hemsida så har de inte brytt sig om att testa nyare minnen så det är svårt att rekommendera minnen men Corsair minnen tycks fungera bra oavsett moderkort.
http://www.inet.se/artikel/5304234/corsair-4gb-2x2048mb-xms2

Man kan köpa 1066MHz minnen men det brukar bara fungera med 2 moduler.

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götaland
Registrerad
Sep 2003
Skrivet av MaLo:

Som vanligt när man kollar på ASUS hemsida så har de inte brytt sig om att testa nyare minnen så det är svårt att rekommendera minnen men Corsair minnen tycks fungera bra oavsett moderkort.
http://www.inet.se/artikel/5304234/corsair-4gb-2x2048mb-xms2

Man kan köpa 1066MHz minnen men det brukar bara fungera med 2 moduler.

Tack för svaret.

Jag tar och inhandlar lite 800mhz moduler, sen får vi se.

Ha´re fint!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Perstorp
Registrerad
Feb 2009

ja som jag läser det kan du köra på 1066
4 x DIMM, Max. 8 GB, DDR2 1066*/800/667 Non-ECC,Un-buffered Memory
Dual Channel memory architecture
*The chipset officially supports the memory frequency up to DDR2 800MHz. Tuned by ASUS Super Memspeed Technology, this motherboard natively supports up to DDR2 1066MHz
Please refer to www.asus.com or user manual for Memory QVL.
**When installing total memory of 4GB capacity or more, Windows® 32-bit operation system may only recognize less than 3GB. Hence, a total installed memory of less than 3GB is recommended.

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Feb 2006

Oavsett om du kommer kunna köra i 1066 eller inte så kommer du kunna underklocka minnena till 800 och köra i vilket fall som helst, så i min värld har du inget att förlora

Sen kan man ju alltid argumentera om att köpa nytt eller inte, men du måste endå vara medveten om att det finns en poäng med det hela!

Har du inget direkt behov av 8gb är det alla dagar i veckan mer värt att lägga undan pengarna tills du har pengar att köpa nytt och bättre. Framförallt eftersom just ram-minne ger extremt liten prestandaökning i förhållande till priset