Asus P8H67-m pro bootar inte med sata hdd!?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

Asus P8H67-m pro bootar inte med sata hdd!?

Hejsan, beställde hem lite delar till pappas HTPC, som tvärdog för någon vecka sedan. Så jag köpte ett nytt moderkort, det nämda, en i5 2300 och 4gb ddr3-1333mhz.

Monterade allt nu ikväll och skulle boota, den startar upp, men stannar på någon blå asusbild där de står "Please press DEL to enter EFI BIOS setting" typ, men den svarar inte på tangentbordet, går inte reboota heller via t-bord. Om jag istället kopplar ur hårddisken så startar den upp fint och kommer in i bios.

Men jag har kopplat in hårddisken och kopierat över filer, formaterat den i min andra dator. Så inget fel på hårddisken. Tyvärr har jag ingen extra hårddisk att provköra med. Men känns som det är något annat fel?

Jag har också kikat efter nyare bios, men inte hitta något. Googlat massa men inte hittat något.

Bootade upp med w7 skiva för att testa, gick fint. Så jag förstår inte vad som är felet. Eftersom den stannar när man bootar så kan man ju inte göra något?

EDIT: Tog systemdisken ur den andra datorn, nog fan bootar fanskapet nu. Vad kan då vara felet? De finns inga byglar på hårddisken heller, kanske beror på version av sata?

EDIT: Tydligen så är den disken jag tänkt använda 1.5 och den jag lånade 3.0, kanske där problemet sitter, köpa ny disk imorn kanske då!

Är tacksam för svar:)

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002

Har du testat att köra hårddisken på SATA 3Gb istället för SATA 6Gb uttaget?

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av MaLo:

Har du testat att köra hårddisken på SATA 3Gb istället för SATA 6Gb uttaget?

Japp i ren desperation testade jag alla portar. Var faktiskt en ren slump att jag upptäckte att den startade utan hdd:n, skulle testa uppdatera bios tänkte jag. Då jag aldrig kom in i det, så laddade ner programmet och rom-filen för att uppdatera det, och då, då kom jag in i bios utan något fel! Men vem skulle gissat på de var hårddisken som var boven i dramat. Visst, sen jag köpte min Macbook så har jag inte varit så superinsatt i hårdvara och lekt så mycket mer än underhåll av familj och släkts datorer. Men de är ju mer mjukvarurelaterade saker.

Men tror detta blir bra med en ny hårddisk.