Hjälp med val av jobbdator (uppskattas extremt!)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
uppsala
Registrerad
Mar 2011

Hjälp med val av jobbdator (uppskattas extremt!)

Hej!

Har aldrig ägdt en bärbar och behöver hjälp med att hitta en hyffsad jobbdator.

Ska brukas till:
-Programmering
-Webbdesign
-Surfning / Youtube
-Bör kunna köra många program samtidigt.

Tips på datorer runt 5000kr vore otroligt hjälpsamt.

Dessutom undrar jag generellt, vilket märke är bra och pålitligt? Vilka affärer både online och vanliga är bra för köp av bärbar.

Sista undran är, hur mycket får jag lägga till på 5000kr för att göra den till en okay speldator som kan köra t.e.x starcraft 2.

Tack i förhand för hjälpen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010

http://www.inet.se/artikel/1969648/acer-aspire-7745g denna skulle jag rekommendera, ja den kostar mer än 5k men du kommer även kunna lira spel på denna den har även stor skärm som kan vara skönt om man ska jobba vid datorn. om du måste komma under 5k ta någon men i5, det tror jag blir bäst.
jag tror personligen det inte är så stor skillnad på de stor märkena( HP Acer etc.)
bra butiker? ja...alla de stora tänkte jag säga komplett.se, inet.se osv tror inte det har så stor betydelse dock har inet ett bra rykte vad jag har förstått. lycka till i valet av dator!

mvh neot

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av neot:

http://www.inet.se/artikel/1969648/acer-aspire-7745g denna skulle jag rekommendera, ja den kostar mer än 5k men du kommer även kunna lira spel på denna den har även stor skärm som kan vara skönt om man ska jobba vid datorn. om du måste komma under 5k ta någon men i5, det tror jag blir bäst.
jag tror personligen det inte är så stor skillnad på de stor märkena( HP Acer etc.)
bra butiker? ja...alla de stora tänkte jag säga komplett.se, inet.se osv tror inte det har så stor betydelse dock har inet ett bra rykte vad jag har förstått. lycka till i valet av dator!

mvh neot

googla "failrate Laptop" plx

jag skulle personligen köra på en MSI , acer och HP har större failrates.

http://www.electronista.com/articles/09/11/17/reliability.stu...

acer ligger inte bra till dem heller.

skulle handlat från INET eftersom vi har gratis frakt och dem är bra i supporten
IRL butiker vet jag inte, det hade nog fått bli elgiganten isåfall, men tänk på att dem får provision på vad dem säljer

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av pokelia:

googla "failrate Laptop" plx

jag skulle personligen köra på en MSI , acer och HP har större failrates.

http://www.electronista.com/articles/09/11/17/reliability.stu...

acer ligger inte bra till dem heller.

skulle handlat från INET eftersom vi har gratis frakt och dem är bra i supporten
IRL butiker vet jag inte, det hade nog fått bli elgiganten isåfall, men tänk på att dem får provision på vad dem säljer

varför inte asus isf, enligt din länk ska de vara bäst ju? :S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av neot:

varför inte asus isf, enligt din länk ska de vara bäst ju? :S

Han kanske har personlig erfarenhet av MSI och kan just därför rekommendera dem?

Även om HP och Acer har höga failrates, så betyder inte det att alla deras laptops har dålig kvalite.

HP's business segment är väl ett av de bästa till exempel. Även Asus, som ligger högst på listan, har gjort laptops med mycket tvivelaktig byggkvalité.

|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Samsung 960 EVO 250GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Newklear:

Han kanske har personlig erfarenhet av MSI och kan just därför rekommendera dem?

Även om HP och Acer har höga failrates, så betyder inte det att alla deras laptops har dålig kvalite.

HP's business segment är väl ett av de bästa till exempel. Även Asus, som ligger högst på listan, har gjort laptops med mycket tvivelaktig byggkvalité.

man kan itne anta att alla datorer kommer krascha, asus är bra dem med. men dem är inte en personlig favorit och jag är inte jätteförtjust i dem MSI är min favorit därför rekommenderar jag dem