Permalänk
Medlem

Dator i Kylen/frysen

Jag satt och tittade igenom galleriet och såg på olika personers konstruktioner när det slog mig.
Kan man montera in en dator i en kyl eller i frysen?
Jag menar om man köper ett billigt begagnat "mini"kylskåp sedan monterar in komponenterna (kanske måste man borra lite för kablarna) så kyls ju allt.

Inget damm, mer plats och färre pengar behövs lägga på kylning (jag har redan bra kylare, men tanken i sig)

Eller?

BTW, om det går PAX!...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du måste kyla bort värmet som bildas oavsett om du har datorn i en kyl eller inte, den försvinner inte bara. Så även om det rent teoretiskt fungerar, vilket det inte gör för frysboxar har inte tillräckligt med kapacitet för att "frysa" ner en dator som är igång, så måste man "kyla" frysen.

Och för att göra iden ännu mindre lyckad så ger frysen ifrån sig värme när man kyler saker i den så man behöver inte bara kyla bort värmet från datorn utan man får kyla bort ytterligare en massa värme som genereras av frysen.

Tekniken finns för övrigt google lite på kompressor kylning av datorer, alternativt Vapochill det är i praktiken en frysbox för processorn.

Permalänk

Saxat från De-bästa-trådarna-från-modifikationer-läs-innan-du-skapar-ny-tråd/

Citat:

F: Kan jag ställa datorn i frysen för att kyla den bättre?
S: Nej, det går inte. En vanlig hushållsfrys är alldeles för klen för att orka kyla bort 200-250W kontinuerligt. Det kommer bli väldigt varmt i frysen och kompressorn kommer att gå sönder väldigt fort.
Och nej.. det beror inte på kondens

//BG

Permalänk
Medlem

Kylen är ju inte konstruerad för det, en gurka som ligger i frysen avger ingen värme, om man inte typ stoppat den i en mikro precis innan.
om du lägger in något i kylen som avger mycket värme under en längre tid, så skulle nog kylen inte hinna med att få bort all värme och värmen skulle istället isoleras och stanna kvar inne i kylen.

Permalänk
Medlem

Vist att det diskuterats flertalet gånger hittade dock inget snabbt på ämnet med en sökning.

Permalänk
Medlem

Jag kan tillägga att jag byggde en dator i kyl för några årsen, min lösning fungerade men var inte speciellt praktisk.
Jag använde en större husvagns kyl med frysdel.
Jag löste det genom att ha en 220v väldigt slö fläkt från frysdelen till kylen där datorn var med ett utblås. Vilket fall som gick det bra men helt onödigt och inte lämpat för en extrem och varm dator.