Permalänk

Oljud från moderkortet

Hej!

Igår när jag kom hem från jobbet och satte igång datorn kom först ingen bild och startade sedan om sig ett par sekunder senare. Direkt i POST screenen klagade den då på att jag överklockat/ändrat spänningar som den inte fixade och hade därför resettat inställningarna. Grejen är att jag aldrig överklockat eller ändrat några spänningar.

När jag sedan tryckt på OK där och datorn gick igång och kommit in i Win7 så har jag ett högfrekvent varierande pipande/skrapande ljud som kommer någonstans ifrån moderkortet i närheten av CPUn. Det varierar i takt med att man till exempel scrollar på hemsidor och i takt med t.ex. uppdateringsfrekvensen i µtorrent om jag har det programmet öppet. Är det "coil whine" jag hör? Aldrig varit med om något liknande.

Eventuellt så avtar oljuden när jag rycker nätverkssladden, hann inte testa det så länge igår men jag ska göra mer felsökning ikväll.

Moderkortet är ett Gigabyte GA-X58A-UD3R ver 1 och har aldrig krånglat tidigare. Datorn verkar för övrigt fungera precis som vanligt men oljudet gör mig vansinnig. Finns det någon teori på vad det kan vara, och finns det något man kan göra?

// Linus