Asus Geforce GTX 580 DirectCU II

Permalänk
Melding Plague

Asus Geforce GTX 580 DirectCU II

En liten men exklusiv skara grafikkort lyckas med konststycket att kombinera låg ljudnivå med hög överklockningspotential. Frågan är om gigantiska Asus GTX 580 DirectCU II är en av dem.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

bra temps

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk

Har samma temps på mitt gigabyte kort. Dock med eget fläktschema

Permalänk

Resultatet var vääääääääldigt dåligt. Det står inte sig inte äns mot mitt GTX 580 MSI Twin Frozr II, klocks kan ni se i signaturen. Samt att mitt kort inte hamnar över 80 grader är ju bra. Nej, bättre att skaffa sig ett MSI Twin Frozr än ASUS Direct Cu II.

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Pepper:

Resultatet var vääääääääldigt dåligt. Det står inte sig inte äns mot mitt GTX 580 MSI Twin Frozr II, klocks kan ni se i signaturen. Samt att mitt kort inte hamnar över 80 grader är ju bra. Nej, bättre att skaffa sig ett MSI Twin Frozr än ASUS Direct Cu II.

Jag tycker att du borde skaffa dig en ny ordbok om du kan tycka att det här är ett väldigt dåligt resultat.

Dessutom HAR de redan recenserat Twin frozr, då med hd6950.
De har inte för avsikt att hitta "den bästa kylaren per kort" (då nog alla misstänker att vattenkylning och Twinfrozr III skulle vinna), de provar bara de olika icke-referens-modellerna, och då med olika GPU, för variations skull

edit; Gällande videon - är det inte ovanligt att få med SLI-bryggor vid själva korten? Det brukar väl bara Radeon-kort komma med? Är det pga den extra längden?
Dessutom tyckte jag att det var lustigt när Jonas jämförde DirectCUII'n mot referenskortet, och kallade DirectCUIIn för ASUS-kortet, då även referenskortet var ASUS

Permalänk
Skrivet av Tigerhamster:

Jag tycker att du borde skaffa dig en ny ordbok om du kan tycka att det här är ett väldigt dåligt resultat.

Dessutom HAR de redan recenserat Twin frozr, då med hd6950.
De har inte för avsikt att hitta "den bästa kylaren per kort" (då nog alla misstänker att vattenkylning och Twinfrozr III skulle vinna), de provar bara de olika icke-referens-modellerna, och då med olika GPU, för variations skull

Dom testade ju att överklocka kortet eller har jag fel? Kan ju ha varit att dom inte fick ett bra exemplar eftersom dom fick dra upp spänningen till 1.150v för att få en stabil klock. Har dock min på 1.080v och har högre klock, och kan säkert få en högre klock på mitt kort utan riktiga problem.

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem

Ganska värdelöst måste jag säga, stort bamsekort som tar för mycket plats och klocken ger ju inte balans för storleken direkt. Hur blir det med begränsade tdp'n i sådana test?

Permalänk
Medlem

Hur stort är det här kortet egentligen?

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Skrivet av Pontooz:

Hur stort är det här kortet egentligen?

Tre slottar, normalt är det två slottar korten tar upp.

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Avstängd

Har två sådana som bara väntar på att få rulla igång när jag får hem mitt 650D

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Vilket bra kort! Bra pris, stort som ett hus, men man blir lite sugen på en uppgradering Frågan är bara, är det lönt att byta ut mitt gamla 5870?

Visa signatur

APLUS Case CS-Twin # XFX 750W 80+ Bronze # ASUS P6X58D Premium # i7-920 # Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB # Corsair SSD Performance 64GB # WD caviar black 640GB # WD caviar black 500GB # 2st XFX HD5870 1GB Crossfire # Samsung 22X DL # win7 Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av bazookan:

Vilket bra kort! Bra pris, stort som ett hus, men man blir lite sugen på en uppgradering Frågan är bara, är det lönt att byta ut mitt gamla 5870?

Det beror väl på vad du ska ha det till/Vad du spelar.

Permalänk
Medlem

köpte 560ti, ångar mig lite smått nu när jag ser det här feta kortet. inte för att 560 är dåligt men man vill ju alltid ha bättre

Permalänk
Medlem

Wait whaaat? Köra 4-way sli utan problem, med den där bamse-saken!?! Det tar ju upp 12 pci-e platser, hur många chassin tillåter det? För att inte tala om moderkort som ska ha plats för det också.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Wait whaaat? Köra 4-way sli utan problem, med den där bamse-saken!?! Det tar ju upp 12 pci-e platser, hur många chassin tillåter det? För att inte tala om moderkort som ska ha plats för det också.

Haha den tanken slog mig också

Permalänk
Medlem

Fett kort

En grej som inte riktigt framgår av bilderna iallafall (har inte sett videon än) är hur RAM:et och VRM:erna kyls? Själva stora flänsen verkar ju enbart täcka GPU:n... Hur kyls resten?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av epizk:

köpte 560ti, ångar mig lite smått nu när jag ser det här feta kortet. inte för att 560 är dåligt men man vill ju alltid ha bättre

Du bör dock skaffa ett nytt system i så fall. Min E6600 fick mitt GTX570 att svettas på hela 30% användning... Lol.

Skrivet av Hotfuzz08:

Wait whaaat? Köra 4-way sli utan problem, med den där bamse-saken!?! Det tar ju upp 12 pci-e platser, hur många chassin tillåter det? För att inte tala om moderkort som ska ha plats för det också.

Mja, det är ju lite så. 10 PCI-platser är riktigt mycket bara det, 7 är ju standard liksom. Man kan ju kapa av en slot till varje kort annars, om man hittar ett vattenblock som passar (då hade jag nog köpt kortet direkt, fullcoverblock då).

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Du bör dock skaffa ett nytt system i så fall. Min E6600 fick mitt GTX570 att svettas på hela 30% användning... Lol.

Mja, det är ju lite så. 10 PCI-platser är riktigt mycket bara det, 7 är ju standard liksom. Man kan ju kapa av en slot till varje kort annars, om man hittar ett vattenblock som passar (då hade jag nog köpt kortet direkt, fullcoverblock då).

Lite därför jag stannade på 560 även om min e8500 kämpar på bra med överklockning! men uppgradering i framtiden blir det allt, LGA 2011 när de behagas komma kanske?

Permalänk
Skrivet av Hotfuzz08:

Wait whaaat? Köra 4-way sli utan problem, med den där bamse-saken!?! Det tar ju upp 12 pci-e platser, hur många chassin tillåter det? För att inte tala om moderkort som ska ha plats för det också.

Sen var ju påståendet om 4-way SLI rent generellt angående GTX 580.
Just ASUS modell tillåter ju inte det, som du med slutledningsförmågan konstaterat

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Kryssmästare

Hur kommer det sig att 560TI har samma kylare fast med en annan kylar design. 560TI Har har en Heatsink på GPU'n och heatpipes som leder ut till kylflänsar.

Vet inte om det är så jätte viktigt men det är bara något jag snubbla över...

Källa: http://www.youtube.com/watch?v=gPFdknOOefQ

Visa signatur

Dator: Chassi: Corsair Obsidian 800D Moderkort: Asus P8P67-pro CPU: Core I7 2600K (Kyld av Corsair H100) Minnen: Corsair veng. 8GB PSU: Corsair AX850 GPU: 2st XFX HD6950 1GB (non-reference.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hotfuzz08:

Wait whaaat? Köra 4-way sli utan problem, med den där bamse-saken!?! Det tar ju upp 12 pci-e platser, hur många chassin tillåter det? För att inte tala om moderkort som ska ha plats för det också.

Skrivet av Flamso:

Mja, det är ju lite så. 10 PCI-platser är riktigt mycket bara det, 7 är ju standard liksom. Man kan ju kapa av en slot till varje kort annars, om man hittar ett vattenblock som passar (då hade jag nog köpt kortet direkt, fullcoverblock då).

PCI-E Risers?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

Var är mitt aprilskämt? =(

Permalänk
Discokungen
Skrivet av epizk:

Lite därför jag stannade på 560 även om min e8500 kämpar på bra med överklockning! men uppgradering i framtiden blir det allt, LGA 2011 när de behagas komma kanske?

Förståeligt! Mja, 2011 kommer ju bli rätt dyrt. Men ja, varför inte? ^^

Skrivet av SeF.Typh00n:

PCI-E Risers?

Haha, mja, det GÅR ju. Men inte med ett vanligt chassi.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Det beror väl på vad du ska ha det till/Vad du spelar.

You name it, and I game it hehe ;D nä men det är nog till det mesta, och i spelväg är det typ: Singularity, Civ V, HOMAM VI när det kommer, osv. osv. till en 37`` Full HD tv. Inte för att mitt 5870 har klagat än

Visa signatur

APLUS Case CS-Twin # XFX 750W 80+ Bronze # ASUS P6X58D Premium # i7-920 # Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB # Corsair SSD Performance 64GB # WD caviar black 640GB # WD caviar black 500GB # 2st XFX HD5870 1GB Crossfire # Samsung 22X DL # win7 Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Var är mitt aprilskämt? =(

Här:

http://www.sweclockers.com/annons/55100-framgangsrik-webbplat...

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Sitter själv på detta kort och kan enbart säga gott om det. Extremt tyst även vid load, det är helt enkelt inte möjligt att höra när det går från vila till full belastning (den ursprungliga fläktkurvan gör att fläkten inte går över 30%). Efter 20 minuters full belastning i Furmark hamnade mitt kort på 75C, i spel överstiger det däremot sällan 60C.

Visst, kortet är "tjockt" men om man ändå inte är intresserad av SLi och CrossFire är det helt klart värt att överväga ett köp.

Är det för övrigt möjligt att köra SLi tillsammans med ett GTX580 av referensmodell? I sådana fall skulle det väl vara möjligt att sätta referenskylaren i den översta PCI-E och sedan köra DirectCU II nedanför.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Haha, mja, det GÅR ju. Men inte med ett vanligt chassi.

Utmaning

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Sitter själv på detta kort och kan enbart säga gott om det. Extremt tyst även vid load, det är helt enkelt inte möjligt att höra när det går från vila till full belastning (den ursprungliga fläktkurvan gör att fläkten inte går över 30%). Efter 20 minuters full belastning i Furmark hamnade mitt kort på 75C, i spel överstiger det däremot sällan 60C.

Visst, kortet är "tjockt" men om man ändå inte är intresserad av SLi och CrossFire är det helt klart värt att överväga ett köp.

Är det för övrigt möjligt att köra SLi tillsammans med ett GTX580 av referensmodell? I sådana fall skulle det väl vara möjligt att sätta referenskylaren i den översta PCI-E och sedan köra DirectCU II nedanför.

Det går, men då måste köras i samma klockfrekvens.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Skrivet av Lcdposter1337:

Var är mitt aprilskämt? =(

http://www.inet.se/kampanj/matkassen/ här är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Det där kommer ju inte att fungera, man kommer ju äta sig mätt på godispåsen som de skickar med och så orkar man inte äta den riktiga maten.