Fysiskt stoppa en fläkt (semi-permanent)

Permalänk
Medlem

Fysiskt stoppa en fläkt (semi-permanent)

Vet ej om vilken forumdel som passade bäst.

Men har ett NAS med en 40mm fläkt som låter som fan.
Denna kan behövas när man skall mata över stora mängder data.

Men annars vill jag att den skall vara tyst.
För att koppla ur den måste man montera ner NAS-lådan och då den inte kommer att stå hos mig kan detta inte göras.

Jag vill att detta skall kunna göras utifrån.

Frågan:
Är det skadligt att "sätta käppar i hjulet"?

Dvs. jag bygger något man bara trycker in i fläkten så den stannar?

Tacksam för svar,
Mvh
Woundead

Permalänk
Hedersmedlem

Fläkten kommer brinna upp. Eftersom fläktar är borstlösa tar det längre tid än vanliga DC-motorer (borstmotorer brinner i princip upp direkt), men den kommer förstöras förr eller senare.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det bästa du kan göra är att byta ut fläkten till en tystare variant

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk
Hedersmedlem

Har också för mig att strömförbrukningen ökar om man stoppar motorn, inte så kul heller.

Edit: Det handlar tydligen om 4-6ggr så hög ström: http://www.diodes.com/zetex/_pdfs/5.0/pdf/ZE0439.pdf

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack för svar, var det bra att jag inte gjorde det.

Det är en 25mm fläkt när jag tänkte efter.
Finns det tysta sådana?

Tänkte se hur bra lådan leder värme annars. Kanske en yttre stor grafikkortskylare i koppar kan buntbandas på.

Blir att kopiera över ett antal GB nu och se hur pass varm den blir.

Mvh
Woundead

Permalänk
Hedersmedlem

Omöjligt att få en så liten fläkt tyst om den ska blåsa något. Du får nog modda dit en större om det ska fungera bra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

annars är det la bara att kapa sladden till fläkten och sätta en liten strömbrytare på den? borra ett hål i bakpanelen och sätta den i?
overkill = treläges switch och två stycken motstånd så du får low/mid/high-lägen på fläkten..

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.