Folding@Home får förbättrat stöd för AMD Radeon

Permalänk
Melding Plague

Folding@Home får förbättrat stöd för AMD Radeon

Forskarna bakom projektet Folding@Home arbetar för fullt med att göra proteinvikandet enklare. Nu släpps en öppen testversion som bland annat ger bättre stöd för för grafikkort från AMD.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt. Ska bli spännande att se hur bra AMD kort är egentligen.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Får hoppas att detta inte är ett april-skämt

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Härligt!

Permalänk
Hedersmedlem

Några små observationer:

  • Mitt HD5850 @ 875 Mhz core ger ungefär 8500 PPD med Core 16.

  • Jag kör med Catalyst 11.4 preview, som ska ha OpenCL inkluderat, men jag var ändå tvungen att ladda ner OpenCL SDK separat från AMD.com för att få F@H att hitta en dll-fil som det påstods att jag saknade.

  • Det finns en känd bugg med videouppspelning + core 16-folding. Har inga detaljer eller egen erfarenhet av problemet, men flash-video med GPU-acceleration kan tydligen frysa hela datorn. Finns info om ni googlar.

  • Det verkar som att det inte alltid fungerar att pausa GPU-klienten.

Permalänk
Medlem

Funderar på att intsallera detta hos min mamma som har en Mini-ITX (integrerad grafikkort). Fungerar detta och används den automatiskt eller måste man sätta igång när man vill använda den?

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

Äntligen, jag orkade aldrig folda då det blev för jobbigt att komma igång! Väntar bara på en stable realease då!

Permalänk
Medlem

Fick igång mitt 6970 när jag fattade att jag skulle installera OpenCL-drivrutiner separat, kör 11.3.

  • Drygt 8000PPD med 6970@stock (~dubbelt upp mot gamla kärnan)

  • Använder en hel kärna

  • Använder runt 400MB i RAM-minne

De två sista punkterna är mer för att upplysa, det är så nu i början, förhopppningsvis kommer det att ändras så småningom.

Skrivet av larssa87:

Funderar på att intsallera detta hos min mamma som har en Mini-ITX (integrerad grafikkort). Fungerar detta och används den automatiskt eller måste man sätta igång när man vill använda den?

Det går att ställa in att den startar automatiskt, men måste nog göra dig besviken. För att använda den nya OpenCL-kärnan krävs ett grafikkort ur 5000-, eller 6000-serien då de tidigare tyvärr inte har tillräcklig OpecCL-prestanda. Du kan dock använda den nya klienten iaf, den gamla kärnan stödjer äldre ATI-grafik(kanske är för segt grafikkort iaf för att det skall vara värt), SMP och Unicore. Och med denna v7 kör den alla kärnor ifrån ett program så man kan samla sin folding och förhoppningsvis få bättre överblick.

Skrivet av ponanmsi:

Får hoppas att detta inte är ett april-skämt

Ooh, no it isn't

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

najs! gillar den här clienten

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

Hur är prestanda jämfört med Nvidia kort nu då? I tex milkyway DP så utklassas nvidias kort av AMD.

Permalänk

Lite ironiskt datum för den här nyheten eftersom prestandan för AMD-kort hittils har varit ett enda stort skämt.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk

Hur är det med SLI och dubbla gpu-klienter? Måste man inaktivera sli för att det ska fungera att köra en wu på varje kort?
(Det verkar så eftersom det fungerar nu när jag har stängt av sli.) Eller det fungerar om man gör på något annat sätt också?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Hur är prestanda jämfört med Nvidia kort nu då? I tex milkyway DP så utklassas nvidias kort av AMD.

Fortfarande sämre, men bättre än förut. Man måste dock komma ihåg att det här är en ganska tidig beta och helt nyskriven kod för Radeon.

Som exempel kan jag ta mitt GTX460 och HD6970. HD6970 utklassar ju GTX460it i spel, men vid folding ligger HD6970 drygt 70% av 460is PPD. (8,7k vs ~12k). Jag har dock inte mätt 6970it när övriga datorn är idle vilket jag har gjort med 460, men det kommer jag göra snarast men jag tror inte det påverkar så väldigt mycket, men jag får se.
Sen kommer strömförbrukningen in i leken också, som jag inte undersökt närmare.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Ah aprilskämt

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Vart skriver jag in växeln?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gambit_2K:

Vart skriver jag in växeln?

Configure > slots > gpu > edit > Extra slot options > add > Name: client-type Value: beta

Hoppas det räckte, annars kan jag hjälpa till mer i morgon. Du måste ha valt expert eller advanced högst upp till höger i programmet för att se inställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Vart skriver jag in växeln?

Börja med att pausa.

1. Sen måste du ändra från Novice till Expert i dropmenyn längs upp till höger.

2. Sen trycker du på 'Configure' i vänstra övre hörnet

3. Går till fliken 'Slots', och markerar den GPU-slot du vill fixa. Ta bort den, spara och ta upp 'Configure' igen och skapa en ny slot, detta för att den skall ha möjlighet att börja direkt med en core_16 om det finns:

4. Välj GPU och tryck sen på 'Add' under 'Extra slot options'

5. Där fyller du i 'client-type' under 'Name' och 'advanced' under 'Value'

Sen trycker du 'OK', 'OK' och 'Save'. Då borde den starta automatiskt. Hoppas det funkar.

Edit: Och om man skall köra detta samtidigt som SMP på CPUn rekommenderas det att köra -smp n-1 då kärnan i detta tidiga betastadie tar upp ungefär en kärna. Detta kommer med all sannolikhet att förbättras så småningom, kom ihåg t.ex. _15 för Nvidia så var processorbelastningen betydligt högre i början än vad den är nu.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ase:

Ah aprilskämt

Nej, det är på riktigt. Nyheten kom ut redan den 31 mars.

Skrivet av Gambit_2K:

Vart skriver jag in växeln?

Se följande instruktioner från Foldingforum:

Citat:

On the upper right pull-down menu (next to "About") change Novice to Advanced.
On the upper left, select Configure
Pick the Slots tab
Hilight the gpu slot
Click Edit
At the bottom below Extra slot options (expert only) choose Add
Enter client-type in the Name field and advanced in the Value field and click OK
Click OK
Click Save

Wait for the GPU slot to download a new assignment.

Det går även att lägga till genom att lägga till följande i config.xml (som troligen ligger under C:\Users\"Ditt användarnamn"\AppData\Roaming\FAHClient ):

Citat:

<client-type v="advanced"/>

Lägg till det mellan <config> och </config> på en ny rad.

Detta och mycket mer nämns i Client User Guide som finns tillgänglig hos Stanford: https://fah-web.stanford.edu/projects/FAHClient/wiki/ClientUs...

EDIT: widL och Rba hann före. =P

Permalänk

Tipsade redaktionen om detta, kul att det kom upp som en nyhet

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem

Blir det bättre med 4800 serien ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Börja med att pausa.

Sen måste du ändra från Novice till Expert i dropmenyn längs upp till höger.
http://www.rearengine.com/blip/swec/fahv7/fah_v7_novice.jpg

Sen trycker du på 'Configure' i vänstra övre hörnet
http://www.rearengine.com/blip/swec/fahv7/fah_v7_expert.jpg

Går till fliken 'Slots', och markerar den GPU-slot du vill fixa. Ta bort den och skapa en ny, detta för att den skall ha möjlighet att börja direkt med en core_16 om det finns:
http://www.rearengine.com/blip/swec/fahv7/fah_v7_configure.jp...

Välj GPU och tryck sen på 'Add' under 'Extra slot options'
http://www.rearengine.com/blip/swec/fahv7/fah_v7_slot.jpg

Där fyller du i 'client-type' under 'Name' och 'advanced' under 'Value'
http://www.rearengine.com/blip/swec/fahv7/fah_v7_edit.jpg

Sen trycker du 'OK', 'OK' och 'Save'. Då borde den starta automatiskt. Hoppas det funkar.

Tack för den utförliga instruktionen, jag har installerat om Win 7 och har inte stängt av UAC så jag körde inte FAHControl som admin, därför jag inte såg kontrollerna.

För en som inte är så insatt men inte heller orkar läsa sig till det men ändå vill göra sin del, vad är det förskillnad på växeln advanced och beta? Beta = OpenCL? Advanced = ? Jag kör Beta just nu då den verkar funka bättre.

Jag kör ju mina kort i Xfire, och just nu dyker de upp som GPU0 & GPU1 och jobbar med sin enskilda unit, är det optimalt? Eller ska de samarbeta som ett team? Jag har inte fått nån estimated PPD så jag vet itne vad korten gör än men det kanske kommer efter de gjort sina första unit?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag kör en del projekt med Boinc, som t.e.x milkiway o SETI, jag vet sweclockers nämde det i en video om seti om att leta ufo's på himeln å sådant, men det är mer än så idag med SETI programmet. Det är inte bara att vi lyssnar på vad som händer bakom väggen i andras sovrum :).. utan mer pulsar, olika bakrundsljud från bigbang, olika super novor å andra störningar som kan hjälpa oss förstå bättre om universum. Men så klart måste vi ha ett öra också ifall det kommer en signal från något annat än vi, gör vi inte det lär vi alldrig veta....
http://db.tt/LzFp5Y1
http://db.tt/m5lIYG0

Permalänk
Medlem

Tusan att det främst är 5000- och 6000-serien som får detta. Mitt lilla 4670 får stå över som vanligt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ezakimak:

Blir det bättre med 4800 serien ?

Skrivet av nussse:

Tusan att det främst är 5000- och 6000-serien som får detta. Mitt lilla 4670 får stå över som vanligt

Det beror på att stödet för opencl är för dåligt på 4000-serien (samt icke-existerande på 3000-serien).

Fick precis en av de nya wu med core 16 6 000 ppd, helt okej, som mitt gamla 8800gt. Förhoppningsvis kan de optimera koden en hel del mer, minst dubbla hastigheten känns som ett rimligt mål. Nu känns det lönt att folda igen iaf

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför de inte kör med BOINC, den plattformen har ju redan löst fullt ATI/NVIDIA GPU stöd.

Permalänk
Avstängd

Har dom publicerat någonting som verkligen pekar på att man gör ett skit genom att folda?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vexo:

Fattar inte varför de inte kör med BOINC, den plattformen har ju redan löst fullt ATI/NVIDIA GPU stöd.

Det skulle ju vara att erkänna att grannuniversitetsts alternativ är bättre än det egna; det kommer nog inte hända.

Permalänk

Nu har jag aldrig foldat men det kom med en folding@home-klient på drivrutinsskivan med mitt 5850. Jag testade den och det stod att det inte fungerade med mitt grafikkort så det fick vara. Frågan är varför de skickar med en klient om det inte fungerar?

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Skrivet av lakej:

Har dom publicerat någonting som verkligen pekar på att man gör ett skit genom att folda?

http://folding.stanford.edu/English/Papers

Visst har dem det. Fast det går ju inte riktigt garantera framgång. Proteiner fyller extremt stor funktion inom biologi och så länge det är svårt att experimentellt göra den här forskningen så verkar datorsimulering vara en bra väg att gå.

Permalänk
Skrivet av soderkvist:

Nu har jag aldrig foldat men det kom med en folding@home-klient på drivrutinsskivan med mitt 5850. Jag testade den och det stod att det inte fungerade med mitt grafikkort så det fick vara. Frågan är varför de skickar med en klient om det inte fungerar?

De har slutat att skicka med klienten för rätt länge sedan. Dvs strax efter att 5000-serien kom ut. Klienten funkade med tidigare grafikkort. Visserligen funkade den med 5000-serien också, men då var man tvungen att bråka lite.

Nuvarande betaversion av klienten funkar bra med både gamla och nya grafikkort, dock är det sämre prestanda på Core_11 (som är standard än så länge) jämfört med den nyare Core_16. Core_16 kräver dock 5000-serie eller nyare.