HTPC - Intel Core i3 2100T vs AMD Fusion E-350

Permalänk

HTPC - Intel Core i3 2100T vs AMD Fusion E-350

Hej!
Går i tankarna på att skaffa en HTPC-rigg som även klarar lite annat. Tittat runt och Fusion verkar billigt och bra, men jag oroar mig för prestandan då jag göra lite mer krävande saker än just glo på 1080p filmer.
2100T är specad till 35W och men är ändå en i3, så den borde väl slå E-350 på fingrarna och klara det mesta andra jag vill att den ska göra? Bra mycket dyrare då man nästan får ett komplett system E-350 för 1500:- (tänker då moderkort, cpu, och ram).
Intels blir 2500-3000 för samma. Sen undrar jag hur bra GPUn funkar i i3 2100T, den surrar på lägre hastigheter än de andra i Core-serien (650MHz vs 850Mhz). Kommer det funka ändå? Till all typ av muilti-media, lättare spel i stil med Civ 3 & 4, Warcraft 3 m.fl. Några år på nacken och inte allt för krävande, men vill ha spelbar FPS. Vill helst inte köpa till ett extra grafik-kort.
Tacksam för feedback och input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misspenguin:

Hej!
Går i tankarna på att skaffa en HTPC-rigg som även klarar lite annat. Tittat runt och Fusion verkar billigt och bra, men jag oroar mig för prestandan då jag göra lite mer krävande saker än just glo på 1080p filmer.
2100T är specad till 35W och men är ändå en i3, så den borde väl slå E-350 på fingrarna och klara det mesta andra jag vill att den ska göra? Bra mycket dyrare då man nästan får ett komplett system E-350 för 1500:- (tänker då moderkort, cpu, och ram).
Intels blir 2500-3000 för samma. Sen undrar jag hur bra GPUn funkar i i3 2100T, den surrar på lägre hastigheter än de andra i Core-serien (650MHz vs 850Mhz). Kommer det funka ändå? Till all typ av muilti-media, lättare spel i stil med Civ 3 & 4, Warcraft 3 m.fl. Några år på nacken och inte allt för krävande, men vill ha spelbar FPS. Vill helst inte köpa till ett extra grafik-kort.
Tacksam för feedback och input!

Jag skulle nog tro, och detta är mer en..spekulation, att du kan glömma allt va spela osv heter med i3an
Då är det helt klart bättre att gå på Fusion, där du får en helt okey APU, med en separat grafikkrets. Om jag inte har helt fel så tror jag även att Fusions grafik spöar intels inbyggda

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Sen så kommer du få lida av 24p buggen om du går på integrerade grafikkretsen på i3 samt att den inte klarar av HD ljud ut via HDMI.

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

Jag byggde ihop min htpc idag.
Asus E35 Deluxe +2x Apacer 2gb, Fractal Design Array R2, 1x Samsung F1 7200RPM 500gb (system), 2x Samsung F4 5400rpm 2tb som lagring.
DETTA är det jag har väntat på. Allt funkar out of the box.
1080p24 spelar mycket mjukare än min ION2'a nånsin gjort. DVD-filmer, HD-filmer och FLAC funkar precis som det ska!

+Att hela datorn ÄR mycket rappare än min Shuttle XS35GT (ion 2,4gb ram) fastän den har en Corsair Force 60gb.

Min rekommendation är att du försöker få tag i ett Asus E35 blabla deluxe så fort du bara kan

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceman17:

Jag byggde ihop min htpc idag.
Asus E35 Deluxe +2x Apacer 2gb, Fractal Design Array R2, 1x Samsung F1 7200RPM 500gb (system), 2x Samsung F4 5400rpm 2tb som lagring.
DETTA är det jag har väntat på. Allt funkar out of the box.
1080p24 spelar mycket mjukare än min ION2'a nånsin gjort. DVD-filmer, HD-filmer och FLAC funkar precis som det ska!

+Att hela datorn ÄR mycket rappare än min Shuttle XS35GT (ion 2,4gb ram) fastän den har en Corsair Force 60gb.

Min rekommendation är att du försöker få tag i ett Asus E35 blabla deluxe så fort du bara kan

Låter kanon! Får själv min bräda imorrn. Har du hunnit testa trådlösa något?

Visa signatur

Desktop: i7 3770 @4,2ghz, H100 | Maximus V Gene | Vengeance LP 16GB 1600MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanou:

Låter kanon! Får själv min bräda imorrn. Har du hunnit testa trådlösa något?

Nope, det trådlösa intresserar mig inte så.
Har dock läst att vissa har stora problem med att få det att fungera.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem
Skrivet av chazzi:

Sen så kommer du få lida av 24p buggen om du går på integrerade grafikkretsen på i3 samt att den inte klarar av HD ljud ut via HDMI.

Den klarar visst av hd ljud via hdmi. Vill bara att rätt ska vara rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceman17:

Nope, det trådlösa intresserar mig inte så.
Har dock läst att vissa har stora problem med att få det att fungera.

Får hoppas att jag inte är en av dom senare när jag får användning av funktionen då. Byggde ihop mitt system igår, och installerade OS och annan mjukvara idag. Allt har gått bra förutom en sak som jag vill varna andra lite för:

Längst ner på höger sida om moderkortet finns en inbrottsfunktion som kallas Chassis Intruder, eller något sånt. Om man tar bort den lilla blå jumpern där nere och eller sätter dit en "chassis-mounted intrusion detection sensor or switch", så aktiverar man funktionen. Detta hade jag aldrig hört talas om när jag monterade igår, så jag tog bort jumpern det första jag gjorde, för jag trodde kontakterna var för front-power eller något, och tänkte inte mer på det. När jag sedan skulle testköra och kolla in det nya bioset - så möts jag av "chassis intruded fatal error system halted". Detta ledde till att jag nästan fick vända upp och ner på lägenheten efter den lilla blå jumpern. När jag väl hittat den upptäckte jag att det inte bara var att sätta dit den utan det krävs lite våld för att inte få upp samma meddelande igen.

Men nu fungerar iaf allt. Jag har än så länge bara provat komprimerad 1080p i mkv, och det fungerar helt felfritt i XBMC.

Visa signatur

Desktop: i7 3770 @4,2ghz, H100 | Maximus V Gene | Vengeance LP 16GB 1600MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceman17:

Jag byggde ihop min htpc idag.
Asus E35 Deluxe +2x Apacer 2gb, Fractal Design Array R2, 1x Samsung F1 7200RPM 500gb (system), 2x Samsung F4 5400rpm 2tb som lagring.
DETTA är det jag har väntat på. Allt funkar out of the box.
1080p24 spelar mycket mjukare än min ION2'a nånsin gjort. DVD-filmer, HD-filmer och FLAC funkar precis som det ska!

+Att hela datorn ÄR mycket rappare än min Shuttle XS35GT (ion 2,4gb ram) fastän den har en Corsair Force 60gb.

Min rekommendation är att du försöker få tag i ett Asus E35 blabla deluxe så fort du bara kan

----------------
Nu tänker jag passa på att låna tråden lite här plus att informera om det där trådlösa också samtidigt ^^

Jag har tyvärr bara haft chansen att bygga en styck sådan här liten skapelse och det inbyggda trådlösa är skräp...funkade inte ihop alls med min kunds trådlösa comhemrouter av deras bästa sort...gick inte alls hur jag än gjorde med drivrutiner och annat..fick bli ett separat som gick på usb istället irriterande nog^^

Nåväl, min egen fråga är angående hdmiljudet och att den är såpass mycket bättre, jag har hemma en styck miniitx från zotac med 9400gt inbyggt på kortet och jag tycker det har svårt verkligen att hänga med i vissa tvsändningar o s v, funkar bra med blurry o dvd..men du hade ju en io2 och jag har ju en ion1..är det värt att byta ut mitt moderkort med en E5200 och 3gb ddr2 ram tro?...är i valet o kvalet och behöver nån som tippar över mig

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

http://www.anandtech.com/show/4134/the-brazos-review-amds-e35...
Här är ett bra test med både I3 2100 och Fusion E-350 i spel.

Skrivet av Misspenguin:

ett komplett system E-350 för 1500:- (tänker då moderkort, cpu, och ram).
Intels blir 2500-3000 för samma.

Ett system med Intels I3 2100 med 4GB ram och moderkort för 2371 och med Asus E35M1-I Deluxe Fusion med samma minne för 1863.

Visa signatur

"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel."
Bertrand Russell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Den klarar visst av hd ljud via hdmi. Vill bara att rätt ska vara rätt

Jo, blev lit fel där :]

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av phooka:

http://www.anandtech.com/show/4134/the-brazos-review-amds-e35...
Här är ett bra test med både I3 2100 och Fusion E-350 i spel.

Ett system med Intels I3 2100 med 4GB ram och moderkort för 2371 och med Asus E35M1-I Deluxe Fusion med samma minne för 1863.

Och för ~500 :- mindre så får du en mycket mer kompatibel dator till ändamålet mediadator. Detta säger jag därför att APU faktiskt gör skillnad Håller på och plockar ihop en egen nu, med TS moderkort

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd

i3 2100T >>> E-350.

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att slänga ihop en ny HTPC, min gamla är 4+ år nu.

Min tanke var ett miniITX-kort med en i3 2100T och ett AMD 5570 1GB passivt kylt grafikkort. (kortet har jag redan).

Borde inte det vara bra mycket snabbare än en Fusion-lösning?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Jag är också inne på att sätta ihop en HTPC-lösning. Ser att intel släppt nya processorer i3-2105 och 2125 som har HD Graphics 3000 istället för 2000, men osäker på hur mycket högre strömförbrukningen blir och om prestandan är värt det helt enkelt. Undrar även om ett extern grafikkort är nödvändigt, då jag hört att folk kört med intel DH67CFB3 med dess inbyggda grafikkrets och klarat sig utmärkt.

För mig så lutar det mot en i3 mest för att jag vill köra xbmc under linux och hört att fusion inte riktigt leker så bra på den plattformen ännu. Men desto mer man läser ju svårare blir valet. Men jag får se hur det blir.

Visa signatur

He who holds the land, can conquer heaven.