Spekulera! Vad kommer vi få se för "speldatorer" i höst?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2008

Spekulera! Vad kommer vi få se för "speldatorer" i höst?

Vad tror ni vi kan vänta oss i höst, ungefär tidsmässigt när Battlefield 3 kommer? Nu snackar vi inte superdyra speldatorer utan såna som kommer ligga runt 10 laxar.

Kommer SSD vara standard i modeller likt ASUS G53, N53 (N43?), MSI GT600, ja ni förstår.

Spekulera! Jag vill drömma lite om datorn jag ska köpa för 10 000 då :), har nämligen bestämt mig för att behålla min UL30VT ett tag till. Den som väntar på något gott :P.......

Peace out!

In God We Trust

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungälv
Registrerad
Jan 2008

Skulle vara kul o se ett bättre grafikkort en ATI 5870M som fortfarande är i top på bärbara för runt 10k. Men som det verkar så blir det bättre processorer och några procent sämre grafikkort istället som ATI 6870 och Nvidia 560GTX.

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jun 2008

spekulerar som sagt. men tror inte sSd kommer vara standard som HDD utom om man jag skulle mer tro att du satsar på bättre grafik och processor. SSD kommer vara tillval som nu.
kanske mer hybrid diskar.
Verkar också som att de flesta satsar på strömsnålhet/batteri tid. jag tror de flesta förändingarna kommer att ske där, och inte så mycket inom spelsegmentet.
Har sneglat här på swecloakers bärbara sen 2008 efter en dator som skulle passa mig runt 10 000. när jag började så var geforce 9600m gt som var bäst inom den prisramen och datorn fick ca 5500 p i 3d mark 06(tror jag). nu är det ju enligt mig msi 660 med ATI 5870. så det har ju klart hänt endel.
Vore kul om det kom något bra snygg och billig dator detta år.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2008

Högre?

Skrivet av cokeman66:

Skulle vara kul o se ett bättre grafikkort en ATI 5870M som fortfarande är i top på bärbara för runt 10k. Men som det verkar så blir det bättre processorer och några procent sämre grafikkort istället som ATI 6870 och Nvidia 560GTX.

Du mena bättre grafikkort?

Jag hoppas att kylningen blir bättre så att speldatorerna, typ modell G53 och MSI GT slipper vara stora klossar. Vore soft med en Slimmad 15.6, 8gb ram 1333mhz, i7 processor, SSD minst 120, och ett soft grafikkort för 10 lökar

In God We Trust

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Knightstreet:

Jag hoppas att kylningen blir bättre så att speldatorerna, typ modell G53 och MSI GT slipper vara stora klossar. Vore soft med en Slimmad 15.6, 8gb ram 1333mhz, i7 processor, SSD minst 120, och ett soft grafikkort för 10 lökar

För att få samma temperatur i mindre skal måste man nästan satsa på strömsnålare komponenter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungälv
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Knightstreet:

Nä, 6870m och 560GTX är något sämre en 5870m. http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-...

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2008

Nu förstår jag inget.

Skrivet av cokeman66:

Men varför skulle man börja sätta in sämre grafikkort i dom bärbara?

In God We Trust

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Knightstreet:

Men varför skulle man börja sätta in sämre grafikkort i dom bärbara?

För att de är strömsnåla

Dator: i7 4770K, MSI 280X, 8 GB RAM, 250 GB SSD från Samsung, en gul kabel från HDD till modermodemet
Citat motherfucker, do you use it?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av JoeBlack:

För att de är strömsnåla

Men de bra och krävande grafikkorten borde väl bli strömsnålare? Det låter ju inte särskilt smart rent affärsmässigt att släppa nya modeller och datorer med sämre grafikkort än föregående?

Görs det inga tekniska framsteg på det området :P?

p3ac3

In God We Trust

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Knightstreet:

Men de bra och krävande grafikkorten borde väl bli strömsnålare? Det låter ju inte särskilt smart rent affärsmässigt att släppa nya modeller och datorer med sämre grafikkort än föregående?

Görs det inga tekniska framsteg på det området :P?

p3ac3

Jo det gör det, men 99% av folket som köper bärbara är idioter och tror att högre nummer betyder bättre kort. Således påverkas inte deras försäljning. I stort kommer vi nog inte se någon som helst förändring och nej, SSD kommer inte vara standard då, det får vi vänta flera år på.

Laptop: ASUS-G751JY

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jo det gör det, men 99% av folket som köper bärbara är idioter och tror att högre nummer betyder bättre kort. Således påverkas inte deras försäljning. I stort kommer vi nog inte se någon som helst förändring och nej, SSD kommer inte vara standard då, det får vi vänta flera år på.

Hur menar du nu? menar du att gemene man som köper dator är en idiot eller att det är idiotiskt att köpa en bärbar? Enda syftet att ha en bärbar nuförtiden är väl om man är hardcore full-tima All in gamer. De flesta vill inte ha en klump som förstör lägenhetens intryck, en betongkloss som inte går att flytta eller ta med sig.

Så du menar att det görs framsteg men att den är försumbar? Är inte grafikkorten i bärbara speldatorer bättre nu än för 1 år sedan, eller låt säg 4 år sedan?

In God We Trust

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Knightstreet:

Hur menar du nu? menar du att gemene man som köper dator är en idiot eller att det är idiotiskt att köpa en bärbar? Enda syftet att ha en bärbar nuförtiden är väl om man är hardcore full-tima All in gamer. De flesta vill inte ha en klump som förstör lägenhetens intryck, en betongkloss som inte går att flytta eller ta med sig.

Så du menar att det görs framsteg men att den är försumbar? Är inte grafikkorten i bärbara speldatorer bättre nu än för 1 år sedan, eller låt säg 4 år sedan?

1. Ja, gemene man är en idiot/okunnig och det gäller utanför datorernas värld också.
2. "lägenhetens intryck", va?
3. Det görs absolut framsteg men utvecklingen hindras av ekonomiska intressen.
4. På ett år har det förändrats lite, på 4 år mycket. Datormarknaden och dess utveckling präglas lite av samma situation som konsolmarknaden men inte i samma grad, dvs dom mjölkar ur varje ny generation (i detta fallet grafik/cpu) så långt det går tills dom går vidare till nästan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Zeuxlarsson:

1. Ja, gemene man är en idiot/okunnig och det gäller utanför datorernas värld också.
2. "lägenhetens intryck", va?
3. Det görs absolut framsteg men utvecklingen hindras av ekonomiska intressen.
4. På ett år har det förändrats lite, på 4 år mycket. Datormarknaden och dess utveckling präglas lite av samma situation som konsolmarknaden men inte i samma grad, dvs dom mjölkar ur varje ny generation (i detta fallet grafik/cpu) så långt det går tills dom går vidare till nästan.

Tack!

Ja, självklart mjölkar dom ur varje generation men jag förutsätter ändå att det görs vissa framsteg. Dessutom måste påpekas att det är de ekonomiska intressena som driver datormarknaden framåt. Det finns väl ett antal grafikkortstillverkare och då torde de konkurrera med varandra och den som försöker mjölka ur mest kommer förlora, och den som ligger i framkant kommer sälja flest grafikkort, eller?

Med lägenhetens intryck menade jag att det är fult med en bärbar dator i en lägenhet, och det tar upp onödig plats. Hade jag dock haft en extremt fet lägenhet hade jag säkert haft ett rum bara för spel :).

När tror du dom går vidare till nästa grafik/cpu-generation?

In God We Trust

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Knightstreet:

Tack!

Ja, självklart mjölkar dom ur varje generation men jag förutsätter ändå att det görs vissa framsteg. Dessutom måste påpekas att det är de ekonomiska intressena som driver datormarknaden framåt. Det finns väl ett antal grafikkortstillverkare och då torde de konkurrera med varandra och den som försöker mjölka ur mest kommer förlora, och den som ligger i framkant kommer sälja flest grafikkort, eller?

Med lägenhetens intryck menade jag att det är fult med en bärbar dator i en lägenhet, och det tar upp onödig plats. Hade jag dock haft en extremt fet lägenhet hade jag säkert haft ett rum bara för spel :).

När tror du dom går vidare till nästa grafik/cpu-generation?

Det är en fin balansgång att lyckas mjölka ur en produktserie så mycket som möjligt och samtidigt ligga i framkant på utvecklingen. Dom har nyss gått över till en ny generation men håller också just på att mjölka ur det sista ur den gamla, detta kommer nog troligen fortsätta året ut också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det är en fin balansgång att lyckas mjölka ur en produktserie så mycket som möjligt och samtidigt ligga i framkant på utvecklingen. Dom har nyss gått över till en ny generation men håller också just på att mjölka ur det sista ur den gamla, detta kommer nog troligen fortsätta året ut också.

Jag är ingen expert på grafikkort och dess generationer. Vilken är den nya generationen och vilken är en gamla som man ska akta sig för? Tack

In God We Trust

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungälv
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Knightstreet:

Jag är ingen expert på grafikkort och dess generationer. Vilken är den nya generationen och vilken är en gamla som man ska akta sig för? Tack

För ATI så är det 6xxx serien och Nvidia är det 5xx serie, du behöver inte akta dig för nån gammal serie om dom nu inte är flera år gamla. Kolla på Notebookcheck som jag länkade förra posten.