ta lös kylflänsarna på asus p5q-deluxe

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
junsele
Registrerad
Apr 2009

ta lös kylflänsarna på asus p5q-deluxe

Har i ungefär ett år kört mitt p5q-deluxe med e8400 överklockat jag har nu bytt chassi och märkt att min nordbrygga samt kanske sydbrygga (ingen chans att känna på den då gput är i vägen) blir ganska varma iallafall flänsarna! Jag la upp en tråd i asus forum men fick bara ett svar och det var en länk till denna guidehttp://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20080420040329687&board_id=1&model=Striker+II+Extreme&page=1&SLanguage=en-us
Jag tog i sär allt och skulle göra det, men det var inte några skruvar som höll fast skiten utan några plast pins som jag försökte klämma ihop men fick inte lös dom så jag stoppade tillbaka allt. Det är ingen prestanda färsämring som jag trodde det var förr.. Borde jag göra något åt det?..

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Mar 2011

Nordbryggan blir i regel väldigt varm då den styr kommunikationen mellan CPU, minne och PCIe. Sydbryggan sköter i bland annat SATA-enheter, PCI, USB m.m.

Eftersom du överklockar kan det vara bra att hålla koll på nordbryggans temperatur. På mitt P6T Deluxe fanns det med en fläkt som man kunde montera istället för kylflänsen :). Om det inte går att göra något åt den på ett vettigt sätt kan du kanske ordna bättre luftgenomströmning i lådan? Eller montera en fläkt som blåser mot nordbryggan?

Antar att kylflänsen är dimensionerad för lite överklockning men kan du ordna bättre kylning så blir det i alla fall inte sämre

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2008

P5Q deluxe kortet har helt ok kylning på moderkortet. Har själv ett likadant och jag har inga problem med höga temperaturer på bryggorna varken när jag körde E8500 överklockad eller nu när jag kör Q9550 överklockad!

Vad har du för temperaturer på moderkortet?

SpelDator: Node 304, i5 4690k, MSI GTX 970, FD Edison M 550W,

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
junsele
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Schwen:

Nordbryggan blir i regel väldigt varm då den styr kommunikationen mellan CPU, minne och PCIe. Sydbryggan sköter i bland annat SATA-enheter, PCI, USB m.m.

Eftersom du överklockar kan det vara bra att hålla koll på nordbryggans temperatur. På mitt P6T Deluxe fanns det med en fläkt som man kunde montera istället för kylflänsen :). Om det inte går att göra något åt den på ett vettigt sätt kan du kanske ordna bättre luftgenomströmning i lådan? Eller montera en fläkt som blåser mot nordbryggan?

Antar att kylflänsen är dimensionerad för lite överklockning men kan du ordna bättre kylning så blir det i alla fall inte sämre

Ok. Jag har en fläkt men den kan man bara fästa på volregulatorerna ovanför cpun. googlade lite om den här regeln " too hot to touch" Och jag kan obesvärt hålla i den hur länge som helst utan att göra mig illa. Jag köpte förra veckan ett nytt chassi lian li lancool pc-k62 men vart tvungen att skicka tillbaka sidan då det var en repa så det är inte "lufttunnel" atm. Jag funderar på att byta ut kylpastan mot lite arctic silver ceramique.. Vet dock inte hur man får lös kylanordningen.

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
junsele
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av majje:

P5Q deluxe kortet har helt ok kylning på moderkortet. Har själv ett likadant och jag har inga problem med höga temperaturer på bryggorna varken när jag körde E8500 överklockad eller nu när jag kör Q9550 överklockad!

Vad har du för temperaturer på moderkortet?

tempen på moderkortet enligt everest är 28 grader!