Fractal design R3 vs NZXT H2

Permalänk

Vad det nån här som ens tittade på Svecs videorecension av NZXT H2? Finns ju mycket bättre och smidigare lösningar i H2 än i R3. Kvalitetsmässigt kan jag inte uttala mig om H2, men R3 är ingen jättehit direkt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av krutovs:

Om man vill ha ett chassi som är lätt att öppna ifall man behöver (långa spelsituationer) och lätt att stänga igen sedan och då få det näst intill ljudlöst (musikinspelningssituationer), vilket chassi bör man ta?

Kände det var lite onödigt att göra ny tråd om detta eftersom det går väl lite hand i hand eftersom jag funderat på dessa chassin, eller eventuellt FD XL?

Tror ni det blir stor skillnad från mitt chassi?

Fractal R2/R3 är i varje fall inte speciellt lätta att öppna (ännu värre att stänga), men jag tycker annars att du får mycket för pengarna. Har inte byggt i R3, men R2 har alldeles för lite utrymme till kabeldragning mm, därmed inte sagt att H2 är ett bättre chassi överlag och jag skulle nog välja ett R2/R3 även till nästa "budgetbygge". Smaken är som baken...

Permalänk
Medlem

Köpte ett R3 för att det hade bra betyg och ja gillar inte flashiga chassin med fönster och dylikt
R3 tycker jag är stilrent och snyggt även om ja kan hålla med om att det är lite av en låda till utseende
men som sagt jag gillar inte flashiga chassin så det passar mig
lätt att jobba med även om jag som många andra hade velat haft lite mer plats bakom moderkorts plåten
för kabel dragning

men ja måste säga att om H2 hade varit ute när jag skulle köpa chassi så hade jag köpt ett
dom verkar ha tänkt lite längre på funktion snarare än utseende
om bortser från den kromade listen på framsidan

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Fractal R2/R3 är i varje fall inte speciellt lätta att öppna (ännu värre att stänga), men jag tycker annars att du får mycket för pengarna. Har inte byggt i R3, men R2 har alldeles för lite utrymme till kabeldragning mm, därmed inte sagt att H2 är ett bättre chassi överlag och jag skulle nog välja ett R2/R3 även till nästa "budgetbygge". Smaken är som baken...

Tackar men jag har en rätt bra dator tycker jag och det är bara chassi, nätagg och hårddisk jag ska uppgradera, inte ett helt bygge så har kikat på H2, AX850W och Vertex 3 (; vad tror du om det?

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av krutovs:

Tackar men jag har en rätt bra dator tycker jag och det är bara chassi, nätagg och hårddisk jag ska uppgradera, inte ett helt bygge så har kikat på H2, AX850W och Vertex 3 (; vad tror du om det?

AX är ju ganska dyrt, men är även vad jag skulle köpa (och har köpt till ett budgetbygge i höstas!). Normalt sett tycker jag att skärm/chassi och agg får för lite utrymme i många byggen (men kanske till viss del förståeligt om budgeten är snäv). Ska nog köpa lite större SSDs till hösten. Blir nog intel g3 till min bärbara (är ju ändå sata 3Gbps) och till stationär får vi se (tror verkligen inte vertex 3 är ett dåligt val, men det blir ju lite kompromiss då g3 verkar hålla bättre utrymme/kr och vore intressant att få lite siffror på returer etc där intel verkar ha lyckats väldigt bra med sina SSDer så här långt (är nog iofs inte många procentenhet skillnad)). H2 är nog ett bättre val för din del än R2 om du vill ha en lättbyggd och "lättpillad" burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

AX är ju ganska dyrt, men är även vad jag skulle köpa (och har köpt till ett budgetbygge i höstas!). Normalt sett tycker jag att skärm/chassi och agg får för lite utrymme i många byggen (men kanske till viss del förståeligt om budgeten är snäv). Ska nog köpa lite större SSDs till hösten. Blir nog intel g3 till min bärbara (är ju ändå sata 3Gbps) och till stationär får vi se (tror verkligen inte vertex 3 är ett dåligt val, men det blir ju lite kompromiss då g3 verkar hålla bättre utrymme/kr och vore intressant att få lite siffror på returer etc där intel verkar ha lyckats väldigt bra med sina SSDer så här långt (är nog iofs inte många procentenhet skillnad)). H2 är nog ett bättre val för din del än R2 om du vill ha en lättbyggd och "lättpillad" burk.

Härligt! Jo men precis, vad jag förståt är också AX totalt ljudlöst (Fläkten är inte igång) när det inte ansträngs för mycket och det är perfekt för mig om jag ska spela in, får helt enkelt ta ut grafikkortet så det inte tar massa ström då
Jag är inte så high på SSD och frågade i en tråd förut vilken jag bör ta av corsair och intels, så fick jag en kommentar om vertex 3, så kikade jag på siffrorna (nej, dom säger ju inte allt, men mer än vad jag vet ) och siffrorna (max skriv/läs) låg på långt högre än dom andra så därför hade jag tänkt köpa den

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk

Packade precis upp mitt NZXT H2 (vit), och måste säga att det känns märkligt att kalla den generellt för "plastig". Hela chassi-stommen känns extremt solid, speciellt frontluckan som är helt i metall, inte ens nåt plastlås iom att den hålls stängd med magneter. Det enda som faktiskt är i plast är luckorna på ovansidan, vilket spelar mindre roll enligt mig. den ena ska ju ändå bort när man sätter i topfläkten.

Några anmärkningar än så länge. en av magneterna på undersidan av fläktluckan hade lossnat, så jag fick limma dit den igen.

Gängorna till skruvarna till frontpanelen känns tröga, men de ger sig nog med tiden

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk
Permalänk

Han är ett skämt som redan innan bestämt sig för att H2 är skit rent ut sagt och R3 är tillverkad av Gud själv. Det vill säga recensionen är inte objektiv för fem öre vilket den också fått kritik för.

Jag har känt på båda chassina, tittat och undersökt. Personligen tycker jag att R3 plåt känns billig och som att luckan kan gå sönder vilken sekund som helst, samma med fläktluckorna som fungerar si sådär i låsningen. H2 känns som riktig plåt som är bastant och tålig. Fläktlösningen är mycket smart på framsidan då man kan plocka ut fläktarna för rengöring och om man kollar på R3 så blir det betydligt svårare och bökigare. R3 är ett billigare alternativ och väl fungerande men för den som vill ha det lilla extra med alla finesser (USB 3.0, uttagbara fläktar med mera) och förbättringar så får man lägga på de extra hundralapparna som H2 faktiskt kostar.

Däremot är det svarta H2 riktigt fult i fronten men det vita H2 en fröjd för ögat.

Skönt att posta i en tråd som är flera månader gammal också för övrigt.

Visa signatur

i5 2500K @4.5GHz + Noctua NH-D14 | Asus P67 PRO | 8GB Corsair 1600MHz Vengeance | MSI GeForce GTX 580 TWIN FROZR II | Intel SSD 320 120GB | 1TB WD Caviar Green | NZXT H2 Vit | Corsair AX 850W | LG 23" 120Hz | Nvidia 3D Vision | Audio-Technica ATH-M50 | Asus Xonar DS | Logitech G15 + MX518.
Citera eller skicka PM för svar.

Permalänk
Skrivet av Kristensson:

Han är ett skämt som redan innan bestämt sig för att H2 är skit rent ut sagt och R3 är tillverkad av Gud själv. Det vill säga recensionen är inte objektiv för fem öre vilket den också fått kritik för.

Jag har känt på båda chassina, tittat och undersökt. Personligen tycker jag att R3 plåt känns billig och som att luckan kan gå sönder vilken sekund som helst, samma med fläktluckorna som fungerar si sådär i låsningen. H2 känns som riktig plåt som är bastant och tålig. Fläktlösningen är mycket smart på framsidan då man kan plocka ut fläktarna för rengöring och om man kollar på R3 så blir det betydligt svårare och bökigare. R3 är ett billigare alternativ och väl fungerande men för den som vill ha det lilla extra med alla finesser (USB 3.0, uttagbara fläktar med mera) och förbättringar så får man lägga på de extra hundralapparna som H2 faktiskt kostar.

Däremot är det svarta H2 riktigt fult i fronten men det vita H2 en fröjd för ögat.

Skönt att posta i en tråd som är flera månader gammal också för övrigt.

Jag håller helt klart med dig. Jag hajar ingenting av den där recensionen. Killen har helt klart bra betalt från fractal design, eller så är han bara lika dum som han ser ut.

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk

Någon som har koll på om man får in ett gtx 480 med accelero xtreme plus monterat, om man tar bort hddvaggorna i H2:an?

Permalänk

Fan skulle tatt ett nzxt, då främst för att jag måste köra 3,5 usb3.0 grej istället för inbyggt i chassit. aja

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollepelles:

Någon som har koll på om man får in ett gtx 480 med accelero xtreme plus monterat, om man tar bort hddvaggorna i H2:an?

Med ett sånt varmt kort, så undrar jag nog ändå om det inte finns bättre chassin än det hyfsat restriktiva H2...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av ollepelles:

Någon som har koll på om man får in ett gtx 480 med accelero xtreme plus monterat, om man tar bort hddvaggorna i H2:an?

Jag har 4 cm till goda på mitt GTX580 till själva stålramen till bryggorna börjar på mitt H2. Vet dock inte hur mycket längre den kylaren är än ett GTX580, borde inte vara mer än 4 cm tycker man?

Visa signatur

i5 2500K @4.5GHz + Noctua NH-D14 | Asus P67 PRO | 8GB Corsair 1600MHz Vengeance | MSI GeForce GTX 580 TWIN FROZR II | Intel SSD 320 120GB | 1TB WD Caviar Green | NZXT H2 Vit | Corsair AX 850W | LG 23" 120Hz | Nvidia 3D Vision | Audio-Technica ATH-M50 | Asus Xonar DS | Logitech G15 + MX518.
Citera eller skicka PM för svar.