Permalänk
Medlem

Även jag håller med om att lådan ser bra ut. Väl utfört arbete.

Skrivet av bigmac pro:

En bra start för att bli en lämplig träslöjdslärare skulle jag säga är att jobba minst ett halvår på ett snickeri, helst ett möbelsnickeri, sen efter det så anpassar du bara det arbetet du sett och utfört där till handverktyg och ungar.

Jag håller absolut inte med där; en lärare som saknar pedagogisk utbildning är ingen lärare. Outbildade vikarier och annat löst pack har inget i skolvärlden att göra, såvida de inte råkar ha pedagosisk naturbegåvning av en slump.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jo men det är radiovågor som är problemet, jämför emc direktivet med permeabilitet, det är inte samma sak. och störningar skärmas på olika sätt.

Jag är medveten om att störningar skärmas på olika sätt, bl a efter frekvens och amplitud kan jag tänka mig.

Alltså det jag menar är att använder man plåt, så får man ett en ganska bra skärm mot det mesta, även magnetism vilket man inte får med aluminum, om jag har läst rätt. Dessutom är det billigare än aluminium.

Tänkbara störkällor:

Vi bor på en stor snurrande magnet.

Magnetfältet kan försvagas på vissa platser, se the South atlantic anomaly.
http://en.wikipedia.org/wiki/South_Atlantic_Anomaly olkart hur detta påverkar oss på jorden.

Jordens magnetfält flyttar på sig jättemånga km per år, fn rör det sig från nordpolen mot ryssland. När det polvänder så kommer det bli försvagat en tid, i princip vad som helst kan hända då, ingen vet.

Kosmisk stålning som inte härstammar från solen. Enstaka partiklar kan ha en kinetisk anslagsenergi av ca 50 joule. Vet inte om detta har så mycket med just magnetism eller elektricitet att göra, men jag tog med det ändå.

Solstormar och annan solaktivitet, solen har en (i snitt) sunspotcykel 11 år (men så lite som 6 år kan det vara), detta ställer till med en massa jävelskap, detta beror på att solen polvänder magnetiskt. Om jag inte missminner mig så har solens aktivitet orsakat skador får många miljarder på lite olika platser.

http://en.wikipedia.org/wiki/Geomagnetic_storm
http://en.wikipedia.org/wiki/Sunspot_cycle
http://en.wikipedia.org/wiki/Coronal_mass_ejections
http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_flare
http://en.wikipedia.org/wiki/Interplanetary_Magnetic_Field

EMP av olika slag, manmade or not. Varianter av EMP.
http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_pulse

Mobiltelefonmaster, mobiler, wlankort, routers, microugnar, högtalare, kyl och frys, mängder med annan elektronik med och utan fel kan alla orsaka diverse störningar.

Dessa potentiella störkällor kombinerat säger mig att det kanske inte är så dumt att göra i a f ett tunnt lager inuti trät av plåt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_shielding

Men visst du får ju tycka precis vad du vill, men jag personligen tycker det verkar smartare att bygga i plåt.

Backfeed

Utöver lärarutbildningen menar jag!
Praktisk erfarenhet är aldrig fel tycker jag.
Vi får den skolgång vi förtjänar och har bett om/beställt kan jag meddela, 0% magi är inblandat.

el_genius
Varför säljs det det då en massa highendchassin i alu? Varför märker folk ingen skillnad på alu/trächassin vs stålchassin?

Kanske för att folk är dumma i huvudet? Kanske för att folk köper dom? Vem vet.

Jag kan direkt säga att jag märker heller ingen skillnad på min hjärna så länge jag inte slår i huvudet när jag cyklar, men den dagen jag trillar och slår i huvudet så tror jag märker markant skillnad, vad tror du?

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem

Skulle de här problemen med magnetism du skriver om lösas med ett par stålplåtar inuti?

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns inga stora problem med magnetism i en dator, den skickar däremot ut radiostörningar som kan skärmas bort med det mesta som leder ström, som plåt eller skärmande färg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Alltså det jag menar är att använder man plåt, så får man ett en ganska bra skärm mot det mesta, även magnetism vilket man inte får med aluminum, om jag har läst rätt. Dessutom är det billigare än aluminium.

Tänkbara störkällor:

...

Plåt är utan tvekan en bra skärmning för "vardagsstörningar", men det ska kanske tilläggas att ett datorchassi inte har en chans mot en ordentlig solstorm eller kraftig EMP. Då behöver man mer än ett vanligt plåtchassi (måste vara heltäckande, och det brukar rekommenderas flera heltäckande plåtlager med isoleringslager mellan varje).

Men jag förstår att det bara var exempel, och att du inte påstod att ett vanligt plåtchassi klarar sådant.

Skrivet av bigmac pro:

Backfeed

Utöver lärarutbildningen menar jag!
Praktisk erfarenhet är aldrig fel tycker jag.
Vi får den skolgång vi förtjänar och har bett om/beställt kan jag meddela, 0% magi är inblandat.

Ok, då missförstod jag dig.

Praktisk erfarenhet är helt klart viktigt i praktisk undervisning, mycket sant!

Personligen har jag råkat ut för vikarier och diverse doktorander under studietiden som helt saknade pedagogisk utbildning, och var katastrofalt usla.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Varför säljs det det då en massa highendchassin i alu? Varför märker folk ingen skillnad på alu/trächassin vs stålchassin?

High-end chassin i alu har jag iofs aldrig begripit mig på; de har inga verkliga fördelar mot vanlig sketen plåt annat än att de är lättare (vilket i sig är en nackdel, då de förmedlar vibrationer bättre). De är bättre värmeledare, men det har noll betydelse om de värmealstrande komponenterna inte är i direktkontakt med chassit, och det är de ju sällan/aldrig.

Vad gäller störningar och alu/trä så är det väl helt enkelt så att i normalfallet så kommer man aldrig märka av det. Personligen oroar jag mig inte alls för "vardagsstörningar" (varken utifrån eller genererade av datorn), så för min del kvittar det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vilken härlig disussion det blev!

Glömde kanske säga att den ska kläs med invädigt med folie och ljuddämpande mattor. Är inte jättenojjig för elektromagnetiska störningar, tror mer strulet beror på att moderkortet helt enkelt fått en hel del stryk under transporterna.

Skrivet av backfeed:

Även jag håller med om att lådan ser bra ut. Väl utfört arbete.

Jag håller absolut inte med där; en lärare som saknar pedagogisk utbildning är ingen lärare. Outbildade vikarier och annat löst pack har inget i skolvärlden att göra, såvida de inte råkar ha pedagosisk naturbegåvning av en slump.

Tackar!

Ang. lärarkompetens så föredrar jag någon med talang och rätt utbildning än någon helt talanglös med tusen HP. Personligen tror jag att förmågan att lära ut är en personlig egenskap. Den kan vara mer eller mindre bra från början men saknas den helt är det kört. Jag kan förklara det mesta för dom flesta men skulle aldrig ställa mig på en scen och sjunga i nyktert skick. Rätt person på rätt plats.

Jag är inne på mitt sjätte tjänstgöringsår och har väl hyffsat grepp om vad jag ger mig in på. Sen är jag väldigt glad över att jag fick min första tjänst som outbildad. Hade jag inte fått prova på så hade jag nog inte vågat utbilda mig sen.

Skrivet av Jagab:

Off topic: Lycka till med renoveringen. Tycker det är trevligt med gamla hus som renoveras istället för nybyggnation men det gäller att gå försiktigt fram. Att inte renovera bort känslan av ett gammalt hus.

Vi kommer få byta ut det mesta av trä o isolering på hela nedervåningen. Allt ska tillbaka till orginal fast med bättre material och lite bättre utnyttjade utrymmen. Sjuttiotalskök och femtiotalsvardagsrum.
Själadödande vitt-svart&lila-hem kan andra hålla på med.

Skrivet av bigmac pro:

Ser bra ut!

Tydligen kan man plugga till träslöjdslärare alltså?? Wow
Jag är lite förvånad i a f.:)

Tackar!

Trodde du att det bara är avdankade snickare och slöjdgubbar? Det finns heltidsutbildningar i Linköping, Göteborg och Umeå. Jag läser på distans i Umeå.

Permalänk
Medlem

Vad syftar ni på för material när ni skriver plåt? En plåt kan vara gjord av vilken metall som helst, däribland stål och aluminium. För att skärma från elektromagnetisk strålning funkar det alldeles utmärkt med aluminium verkar det som, eftersom jag av erfarenhet vet att aluminium(folie) och koppar brukar vara de två metaller som används för att skärma kablar till exempel. Att stål används i de flesta apparater som till exempel datorer och bildskärmar är säkerligen för att det helt enkelt är billigaste alternativet.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Ja alltså det fungerar säker jättebra med aluplåt i 99,99% av fallen, men har man otur så. Rent teoretiskt är det sämre med alu, därför finns det absolut ingen anledning att använda det om man har valet alu/stålplåt och bygger från scratch. Jag har en dator helt utan chassie, det har inte hänt ett skit med den, jag märker ingenting, men den dagen solen vill sabba den så vet jag vilket dator som ryker först om man säger så. Magnetfält är vanligtvis inget man skärmar kablar mot, för det är så låg frekvens jämfört med vad som brukar gå i kablarna.

Backfeed

Det har precis varit en ganska kraftig soleruption för 2 dagar sen eller liknande, troligtvis når den jorden nu inom 1- ja, jag vet inte 96 timmar säger vi, vi får se vad som händer.

Vidar

Haha ja jag trodde man blev slöjdlärare genom att vara nåt inom träbearbetning ett par år sen "bli lärare", har ingen riktig koll där. Det lät väldigt specialicerat.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk

Det är den här som är på väg tror jag http://www.spaceweather.com/ nr 2, videon. Den kan redan ha träffat verkar det som. Som sagt jag vet inte, men jag läste i tidningen att nåt jävelskap var på nu väg i veckan.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bigmac pro:

Ja alltså det fungerar säker jättebra med aluplåt i 99,99% av fallen, men har man otur så. Rent teoretiskt är det sämre med alu, därför finns det absolut ingen anledning att använda det om man har valet alu/stålplåt och bygger från scratch. Jag har en dator helt utan chassie, det har inte hänt ett skit med den, jag märker ingenting, men den dagen solen vill sabba den så vet jag vilket dator som ryker först om man säger så. Magnetfält är vanligtvis inget man skärmar kablar mot, för det är så låg frekvens jämfört med vad som brukar gå i kablarna.

Backfeed

Det har precis varit en ganska kraftig soleruption för 2 dagar sen eller liknande, troligtvis når den jorden nu inom 1- ja, jag vet inte 96 timmar säger vi, vi får se vad som händer.

Vidar

Haha ja jag trodde man blev slöjdlärare genom att vara nåt inom träbearbetning ett par år sen "bli lärare", har ingen riktig koll där. Det lät väldigt specialicerat.

Jag bara undrar var du studerat fysik? du blandar rätt friskt med halvsanningar o ovidkommande fakta, magnetism o solstormar/eruptioner ? vad innebär det för problem? om du håller på med geografiskt stora system (ledningar som går milvis) så kan det bli problem, men en normal dator lär inte få problem, du kanske tycker att man ska kompensera för gravitationvariationer när man ändå håller på? emp skydd ? det kan ju bli problem i misiler, nä normala radiovågor är det man ska ta hänsyn till, och det funkar bra att skärma med aluminium. Man behöver inte "skärma" mot icke existerande problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vem har sagt att jag studerat fysik? Det lät som en bra idé att skärma för allt, när det dessutom är billigare, jag tyckte det lät vettigt i a f. Du får naturligtvis göra som du själv vill. Ja en solstorm kan resultera i en geomagnetic storm, och då kan vad som helst hända, why take a chance?

Varför har man bilbälten när man aldrig krockar? Jag kan bygga en emp-maskin idag, finns kit på nätet, kommer i brevlådan, är det så jävla otroligt? Används inom sjukvården bl a. Vad har gravitation med elektromagnetism att göra (enligt teorier till dags dato)? Sitter du på mer info än vi andra?

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk

Finns mycket kul man kan bygga http://www.amazing1.com/emp.htm

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.