Val av processor (till ASUS G53)

Permalänk

Val av processor (till ASUS G53)

Forst ursakta att jag startar annu en trad relaterad till ASUS G-serien men detta bor nog vara den sista innan 54(?)/74 och till tradens forsvar sa bor det uppmarksammas att den mer har att gora med skillnader mellan processorer an ASUS G. Till saken: Jag ar studerande sa jag har ganska begransad ekonomi. Behover en nyare dator for att experimentera med VMWare installationer for att bli battre pa att satta upp och konfigurera serverprogram och testa egna natverksprogram. Dessutom ska jag spela, samt lite photoshop. Hur stor fordel har jag av att kopa med senaste i7 sb processorn istallet for med gamla i5? Kan tanka mig att det kan vara vart mycket att ha 8 tradar istallet for 4 nar man kor flera VMs samtidigt. Gor det egentligen nagon skillnad pa spelfronten? Kan spelen utnyttja den integrerade grafikfunktionen pa sb samtidigt som grafikkortet, hur fungerar det och ungefar hur mycket fps kan man oversatta prestandahojningen till? Alltsa ar prestandavinsten med i7 sb processor vard 3500? En medelvag skulle vara i5 sb processor som skulle kosta 2000 mer an gamla i5. Rad mig tack.

Permalänk
Skrivet av M4st3rSh4k3:

Forst ursakta att jag startar annu en trad relaterad till ASUS G-serien men detta bor nog vara den sista innan 54(?)/74 och till tradens forsvar sa bor det uppmarksammas att den mer har att gora med skillnader mellan processorer an ASUS G. Till saken: Jag ar studerande sa jag har ganska begransad ekonomi. Behover en nyare dator for att experimentera med VMWare installationer for att bli battre pa att satta upp och konfigurera serverprogram och testa egna natverksprogram. Dessutom ska jag spela, samt lite photoshop. Hur stor fordel har jag av att kopa med senaste i7 sb processorn istallet for med gamla i5? Kan tanka mig att det kan vara vart mycket att ha 8 tradar istallet for 4 nar man kor flera VMs samtidigt. Gor det egentligen nagon skillnad pa spelfronten? Kan spelen utnyttja den integrerade grafikfunktionen pa sb samtidigt som grafikkortet, hur fungerar det och ungefar hur mycket fps kan man oversatta prestandahojningen till? Alltsa ar prestandavinsten med i7 sb processor vard 3500? En medelvag skulle vara i5 sb processor som skulle kosta 2000 mer an gamla i5. Rad mig tack.

Bumpar på denna, sitter i samma sits.
Vad jag förstår om det integrerade grafikkortet i SB modellerna är enbart till för att spara ström när man använder lättare program, då drar den på det grafikkortet medan 460gtx dras igång om det är speldags.

Till själva värderingen så är det enligt mig inte värt det eftersom inget nytt grafikkort sitter i dem, jag är väldigt sugen på att köpa den med gamla i5an..... men är ingen expert på detta. Någon annan?

Permalänk
Medlem

Jag tvekar på att det är "värt" det, eftersom G53JW går få för 9499 nu..

Hur som helst så är det ju lite beroende på hur du ska använda den, klart du kanske har en viss fördel med en ny SB-cpu när du kör en del VMware..

Däremot i spel vinner du nästan ingenting, förutom i spel som kräver mycket cpu.. men även där är det procentuellt inte mycket..

SB-Cpu är såklart en mycket bättre CPU, men GPUn är ju densamma och blir en flaskhals för att kunna få ut maximalt ur den bättre CPUn.

Sen om VMware kan nyttja den extra kraften i CPUn har jag ingen aning om, men kan tänka mig att det är en fördel såklart.

En fördel med SW mot JW är väl vad jag sett i tester att batteritiden är 0,5-1 timme längre.. + att ljudnivån är lägre eftersom den nya cpun går svalare.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!