Arma II Demo, rättvis insikt?

Permalänk
Medlem

Arma II Demo, rättvis insikt?

Är grymt sugen på Arma II, men vill testa lite först med demot för att vara helt säker på köpet.
Ger demot en rättvis bild av spelet, gällande prestanda, menyer, funktion rent allmänt.. och ja, i det stora hela?

Har testat lite, men det verkar lite diffust hur "gear" funkar, ibland har jag ammo till mitt vapen på första banan, och en annan gång (när jag gör om samma bana) har jag ingen ammo, trots att ammon finns i gear.
Jag skaffar ammo från en låda ca 100 meter från landningsplatsen, men jag kan ändå inte ladda mitt vapen med ammon jag skaffat, trots att det är rätt kaliber etc etc, men det funkar med det andra vapnet som finns i lådan.
Måste säga att jag inte är grymt van vid krigssimulatorer som Arma, men har lirat mycket Stalker, Crysis tex, så det är mycket "nytt" att tänka på, jag gör säkert något fel, vill jag ju tro.
Upplever oxå att musrörelsen inte alls hänger med, det tar lååång tid för vyn att röra sig när jag flyttar på musen, vilket gör det näst intill omöjligt att spela.
Det är inte heller en direkt/linjär rörelse mot hur jag rör på musen, vilket gör det omöjligt att veta var vyn ska stanna när jag flyttar på musen, precisionen i mina rörelser blir således usel och jag tittar nästan aldrig exakt åt det hållet jag vill titta åt. Jag får tex flytta musen mer eller mindre över hela musmattan (och ibland lyfta och flytta tillbaka) för att vända mig än längre bit i spelet. Finns det någon inställning som ordnar detta?
Har ju hittat känslighetsinställningen, samt "smoothnes" (stavning) men det kvittar nästan hur jag petar på detta, det blir ändå inte som jag vill ha det.

Hela tiden tänker jag att det är pga demot, och att riktiga spelet inte funkar sådär, men om det gör det, blir jag grymt tveksam eftersom det lite förstör hela grejen.
Så, vad säger ni som vet?

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

jag har spelat Arma 2 och Arma 2 OA, demon är långt ifrån vad spelet har att erbjuda plus att om du konfigurerar inställningarna i spelet rätt så kommer du känna att det är mycket roligare och intressantare.
Om du nu vill få ut max av spelet ska du spela med ACE-mod på servrar som kör med ACE.

Du kommer märkar att du har så mycket fler val i dina handlingar, vapenmodeller m m och när du väl lärt känna ammoboxar och vilka ammonutionstyper det finns så känns livet toppen.

Som sagt demon är långt ifrån spelet, jag upplevde demon väldigt buggig men inte spelet, det av så mkt mer upplevelse plus att jag hade en rigg som gjorde att jag kunde maxa allt inklusive att ha 3D enviroment på 300%

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med ovanstående postare om att demot inte är representativt för spelet. Detta beror främst på att:

1. Demot flyter MYCKET bättre än fullversionen. Detta beror främst på att demot utspelas på en liten ö (Utes) medan fullversionens handling tar plats över ett väldigt stort område (Chernarus). När man har kommit ungefär halvvägs i kampanjen händer det så mycket samtidigt att FPS:en kan sjunka ned mot 25, detta med den dator som står i min signatur.

2. Singleplayer-kampanjen är full av buggar även med de senaste patcherna. Det är inte helt ovanligt att ett uppdrag inte går att slutföra för att en speciell "trigger" inte blivit utlöst eller att spelet helt enkelt kraschar.

3. Fullversionen innehåller otroliga mängder utrustning. I synnerhet om du även installerar A.C.E. 2 som det tipsades om tidigare. Tänk dock på att mods av olika slag försämrar prestandan ytterligare.

Kort sagt är ArmA II ett extremt omfångsrikt och djupt spel som tyvärr fortfarande dras med dålig prestanda. Som stridssimulator är det oslagbart men det finns helt klart spel med större spelglädje.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk

Demot är otroligt dåligt optimerat och har en mängd buggar/brister i jämförelse med ett patchat ArmA2. Så det är absolut en stor skillnad. Dock så blir spelet väldigt krävande igen med expansionen Operation Arrowhead installerad, pga ett gäng grafiska förbättringar som tillkommer.

Mus-lagget var ett stort problem i början vid releasen, men åtgärdades relativt snabbt med patcharna då man fick lite mer inställnings-möjligheter. Mouse smoothing ska stängas av helt, om jag kommer ihåg rätt (Sitter inte hemma vid min speldator just nu).

Vad gäller menyer, funktioner och dylikt var även det lite si och så i början. Med Operation Arrowhead så gjorde dom en mängd förbättringar för detta, och introducerade fler funktioner. Den feta populära modden ACE2 förbättrar det ännu mer och lägger till massor av fler fräna funktioner.

Men i övrigt så har spelet en ganska stor inlärningskurva då det är mycket att hålla reda på, särskillt med ACE2. Man kan bli lite avskräckt när man kikar på den massiva mängden av knappar som finns i spelet, men tänk då på att det finns många knappar som har i princip samma funktion ingame, fast som används på olika sätt. Så egentligen använder man knappt hälften av kontrollerna när man väl hittar de knapparna man trivs med att använda bäst. Personligen har jag bundit om i princip varenda knapp i spelet för att kunna använda det så smidigt som möjligt Har man dessutom TrackIR så ersätter det en massa knappar som tex zoom, look och lean. Mycket populärt tillbehör bland ArmA-spelare.

Innehållsmässigt så finns det löjligt mycket innehåll om man räknar med alla tusentals moddar som finns. Det strömmar ut mer och mer för varje dag, och det lär fortsätta tills uppföljaren kommer Kika in på tex www.armaholic.com eller www.armedassault.info för de senaste uppdateringarna och releaserna.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Skulle kanske nämna att det är demot av Arma 2 OA jag testat.
Men det verkar ändå som att demot inte ger en helt rättvis bild av spelet, så efter lite hårdvaruppdatering får det bli
att köpa spelet helt enkelt.
Var ju ett tag sen det kom ut, så det lär väl finna sen hel del patchar.

Visa signatur

QC7