Permalänk
Medlem

Måla om högtalare?

Vet inte om denna tråden egentligen hör hemma i ljud-delen men eftersom det är en modifikation anser jag att den passar bäst här.

Jag har länge gått i tankarna på att införskaffa Dynavoice Challenger M-65 EX - http://www.fynda.se/index.php?prodid=3585
Problemet är att de inte finns i lager samt att Fynda är de enda återförsäljarna i Sverige. Jag har mailat Fynda och fick till svar att de har problem med den leveransen och de väntas inte finnas i lager förrän juni/juli igen. För lång väntetid enligt mig.

De har dock samma system i Natural Oak i lager - http://www.fynda.se/index.php?prodid=3584
Men den färgen passar verkligen inte in i mitt möblemang.

Jag undrar därför om det är värt att köpa och måla Natural Oak så att man får den i samma färg som Black Oak. Jag har dock svårt att tyda exakt hur färgen på Black Oak är (trämönstrad? matt?) och vilken färg man i så fall skulle använda sig utav. Samt även utförandet. Bara att måla över eller grundslipa först?

Vad tror ni?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

Eftersom de flesta högtalarna från fynda är gjord i spån/mdf och fanér över det så ska du nog inte måla. Bara skaffa lite fanér eller folie och klä om dom.

Frågan är ju om det är värt att lägga ner tid på det..

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntiSmidig:

Eftersom de flesta högtalarna från fynda är gjord i spån/mdf och fanér över det så ska du nog inte måla. Bara skaffa lite fanér eller folie och klä om dom.

Frågan är ju om det är värt att lägga ner tid på det..

Har faktiskt sånt material hemma, så det är ett alternativ. Kanske ett bättre alternativ till att måla?
Jag ställer mig själv frågan det är värt att vänta enda till juni/juli på de högtalarna. Jag vet inte.. är så kluven i frågan. Känns lite deprimerande att sitta med TV:ns inbyggda ljud fram tills dess.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Jag har länge gått i tankarna på att införskaffa Dynavoice Challenger M-65 EX - http://www.fynda.se/index.php?prodid=3585
Vad tror ni?

Tycker 4K för 2x6½ 2x5 samt en skrikare i vanlig spånlåda är dyrt.
Iallfall så finns http://www.hifikit.se/ också. Dessa har liknande lådor eller bättre.

Bästa? Bygg själv å spara hundra/tusenlappar på jobbet.
Finns drösvis med tips å ritningar på nätet så att tänka efter å absolut inte köpa från 3´e part som kastar upp priset ytterligare är dumt.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Det går bra att måla. Har gjort detta själv med gott resultat.

Ska du ha svart så ta en blank(minst 80) färg enligt mig
Själv måla jag mina mattvita (10). Blev riktigt bra.

Slipa med fint sandpapper så ytan blir lite sträv.
Spackla, om man vill ha ytan helt slät. (ifall faneringen har någon ådring)
Måla med skumgummiroller om du inte har möjlighet att spruta dem.
Var riktigt noga med maskeringstejpen.

Skrivet av Bloopy:

Tycker 4K för 2x6½ 2x5 samt en skrikare i vanlig spånlåda är dyrt.
Iallfall så finns http://www.hifikit.se/ också. Dessa har liknande lådor eller bättre.

Bästa? Bygg själv å spara hundra/tusenlappar på jobbet.
Finns drösvis med tips å ritningar på nätet så att tänka efter å absolut inte köpa från 3´e part som kastar upp priset ytterligare är dumt.

Billiga högtalare tycker jag själv är svårt att bygga så mycket billigare själv.
Va rekommenderar du för element för att klå dessa i pris/db/väljud?

Permalänk
Medlem

Fråga i lokala färgaffären vad de tror angående målningen, vad du ska använda för färg och hur du ska göra för bäst resultat.

Finns det någon speciell anledning till att du vill ha just de högtalarna? Jag har dem själv och visst är de okej för det låga priset, men om du ändå kan tänka dig att gå igenom besväret med att måla om ett par högtalare så kan man ju tycka att ett par begagnade vore ett bättre alternativ.

Annars så tycker jag att just natural oak-designen är sjukt snygg, men det är klart att det ska ju passa in med övriga möbler/inredning och det har ju såklart du bäst koll på

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Tycker 4K för 2x6½ 2x5 samt en skrikare i vanlig spånlåda är dyrt.
Iallfall så finns http://www.hifikit.se/ också. Dessa har liknande lådor eller bättre.

Bästa? Bygg själv å spara hundra/tusenlappar på jobbet.
Finns drösvis med tips å ritningar på nätet så att tänka efter å absolut inte köpa från 3´e part som kastar upp priset ytterligare är dumt.

Är 3.7k dyrt för ett 5.0 paket.. ?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntiSmidig:

Är 3.7k dyrt för ett 5.0 paket.. ?

Tycker det är dyrt för de "lilla" du får.
Nu är jag väldigt o-orienterad i detta område (länge sen man brydde sig)
Men att ta färdiga paket är alltid en förlust, samt 6½ kommer lämna mycket till djupet å önska.
Men riktlinje som jag har är att det kan aldrig vara för många högtalare för å täcka en ljudbild.
Ex: så körde jag i v-rum för många år sen ett system uppbyggt på 3 steg 24 högtalare, allt ifrån skrikare 1" till bas 10" (funderade på 12", men det dränker lätt övrigt ljud)
Systemet jag hade satt upp var inge nytt, utan byggt på gamla hederliga steg (ett gav 2x10w rms, dög dock fint för sidohögtalarna).

Idag kör jag dock bara med 1 steg samt 4 lådor. Man håller väl på å bli gammal? (har inte ens ett slutsteg i bilen numera xD )
Man gör dock som man vill, man kan vara lat å köpa ett färdigt system å känna sig nöjd, men för att få mest valuta är å lära dig lite om högtalare, deras setup å fundera flera ggr på hur du vill att din ljudbild ska vara.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Tycker det är dyrt för de "lilla" du får.
Nu är jag väldigt o-orienterad i detta område (länge sen man brydde sig)
Men att ta färdiga paket är alltid en förlust, samt 6½ kommer lämna mycket till djupet å önska.
Men riktlinje som jag har är att det kan aldrig vara för många högtalare för å täcka en ljudbild.
Ex: så körde jag i v-rum för många år sen ett system uppbyggt på 3 steg 24 högtalare, allt ifrån skrikare 1" till bas 10" (funderade på 12", men det dränker lätt övrigt ljud)
Systemet jag hade satt upp var inge nytt, utan byggt på gamla hederliga steg (ett gav 2x10w rms, dög dock fint för sidohögtalarna).

Idag kör jag dock bara med 1 steg samt 4 lådor. Man håller väl på å bli gammal? (har inte ens ett slutsteg i bilen numera xD )
Man gör dock som man vill, man kan vara lat å köpa ett färdigt system å känna sig nöjd, men för att få mest valuta är å lära dig lite om högtalare, deras setup å fundera flera ggr på hur du vill att din ljudbild ska vara.

Det är säkert en förlust i ljudväg, men för 3700kr och ljudet man får ur dessa högtalare är oslagbart skulle jag vilja påstå. Jag tror inte man (för 3700kr) kan bygga ett system som låter bättre och ser bättre ut. Börjar man komma upp i 5000kr klassen och uppåt kan man (om man vill, har erfarenhet, ork & lust) bygga sig ett eget system och få det att låta bäst i sina egna öron. Men för att göra det, och göra det prisvärt krävs ju som sagt erfarenhet. Och det tror inte jag att en vanlig konsument riktigt har.

Förresten är de faktiskt väldigt bra ljud i dessa högtalare. Jag menar, fynda är ju inte direkt känd för att leverera dåliga saker precis. Bara titta vad Hemmabio skriver om dessa:

Dynavoice Challenger M-65 EX 5.0-Paket testades i Hemmabio nr 1-2 - 2011
- Prisvärd Svensktoppsfavorit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Dynavoice är kända för sina prisvärda högtalare och Challengerserien tillhör de absoluta storsäljarna på den svenska marknaden. Vi har provlyssnat!

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Köp pianolack, kommer bli skitsnyggt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaMpOoNA:

Köp pianolack, kommer bli skitsnyggt!

Köp pianolack? Skojar du med mig?

Permalänk
Medlem

Nope, har målat om mina med svart pianolack, skitsnyggt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

(funderade på 12", men det dränker lätt övrigt ljud)

Hur menar du då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cAWPer:

Köp pianolack? Skojar du med mig?

Du kan ju söka på det på nätet om du inte tror mig?
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=254164

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Hur menar du då?

För mycke bas dödar lätt ett mellanregister.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaMpOoNA:

Du kan ju söka på det på nätet om du inte tror mig?
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=254164

Tror dig, men "pianolack" är inte nån vanlig lack du slänger på åsså blir det "pianolack". Du måste göra det mest sjuka underarbete du kan tänka dig, sen grunda dom, slipa dom, grunda dom, slipa dom, osv osv. Sen lacka, lacka igen, klarlacka 4-5 gånger, sen polera. Det är ett jobb som aldrig tar slut

Permalänk
Medlem
Skrivet av cAWPer:

Tror dig, men "pianolack" är inte nån vanlig lack du slänger på åsså blir det "pianolack". Du måste göra det mest sjuka underarbete du kan tänka dig, sen grunda dom, slipa dom, grunda dom, slipa dom, osv osv. Sen lacka, lacka igen, klarlacka 4-5 gånger, sen polera. Det är ett jobb som aldrig tar slut

Ååja, men resultatet är lätt värt allt slit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaMpOoNA:

Ååja, men resultatet är lätt värt allt slit!

Ja, när man väl är klar med dom håller faktiskt på att lacka mina egna frontare, var först helt inne på pianolack men jag lade ner det eftersom jag känner mig själv och vet att jag aldrig kommer orka göra slipjobbet, så det få bli vanlig blank svart istället
Men det är som du säger, lyckas man med en pianolack och har gjort ett bra arbete så är det nog värt det, för det är otroligt snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntiSmidig:

Det är säkert en förlust i ljudväg, men för 3700kr och ljudet man får ur dessa högtalare är oslagbart skulle jag vilja påstå. Jag tror inte man (för 3700kr) kan bygga ett system som låter bättre och ser bättre ut. Börjar man komma upp i 5000kr klassen och uppåt kan man (om man vill, har erfarenhet, ork & lust) bygga sig ett eget system och få det att låta bäst i sina egna öron. Men för att göra det, och göra det prisvärt krävs ju som sagt erfarenhet. Och det tror inte jag att en vanlig konsument riktigt har.

Förresten är de faktiskt väldigt bra ljud i dessa högtalare. Jag menar, fynda är ju inte direkt känd för att leverera dåliga saker precis. Bara titta vad Hemmabio skriver om dessa:

Dynavoice Challenger M-65 EX 5.0-Paket testades i Hemmabio nr 1-2 - 2011
- Prisvärd Svensktoppsfavorit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Dynavoice är kända för sina prisvärda högtalare och Challengerserien tillhör de absoluta storsäljarna på den svenska marknaden. Vi har provlyssnat!

Kan inte mer än instämma på de betyg dom har fått. Låter riktigt bra och har svårt att tro att du hittar något bättre än dom i den prisklassen om du vill ha 5.0. Jag hade istället köpt ett 5.1 system...
Sen att lacka själv? Nej tyvärr grabben, inget jag själv hade gett mig in på, titta hellre på andra alternativ då.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av cAWPer:

Ja, när man väl är klar med dom håller faktiskt på att lacka mina egna frontare, var först helt inne på pianolack men jag lade ner det eftersom jag känner mig själv och vet att jag aldrig kommer orka göra slipjobbet, så det få bli vanlig blank svart istället
Men det är som du säger, lyckas man med en pianolack och har gjort ett bra arbete så är det nog värt det, för det är otroligt snyggt.

WORD! haha man får avgöra själv om allt slit är värt slutresultatet

Permalänk
Skrivet av cheddar_bob5:

Kan inte mer än instämma på de betyg dom har fått. Låter riktigt bra och har svårt att tro att du hittar något bättre än dom i den prisklassen om du vill ha 5.0. Jag hade istället köpt ett 5.1 system...
Sen att lacka själv? Nej tyvärr grabben, inget jag själv hade gett mig in på, titta hellre på andra alternativ då.

Han kanske redan har en sub, och lägga på egen fanér är inte speciellt svårt.

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

För mycke bas dödar lätt ett mellanregister.

En 12a klarar ofta lägre frekvenser, volymen beror på effekt/känslighet.
Men det är klart, har man ett mindre rum med mycket roomgain kan det vara en fördel. Om man inte har möjlighet att eq'a.

Kändes som du tyckte 12or är ett sämre val överlag.
T.ex i vårt vardagsrum med längsta måttet ca 10m finns ingen roomgain alls i de frekvenser örat klarar, vilket kräver att basen går spikrakt ned till ca 25hz om man vill höra allt som det ska låta. Det är inte helt enkelt med 10"are för vettiga pengar.

Nu vart de lite off T.

Permalänk
Medlem

Även om OT så är de ljudrelaterat å kanske lite av intresse för TS (kan få tro de iallafall)
Rummet var 4x6m, EQ var inge direkt hinder då jag gjorde uppspelning via dator, sen hade vardera slutsteg enklare delning (3 potentiometrar + loudness)
Iallafall de jag menade var att örat lätt blir hämmat av låg frekvens å därav tappar du ljudbilden.
Liknande effekt som å sitta i en tonårsbil där det sitter nå skrot system å dubbel 12" i skuff som får hela bilen å låta som en rullande skräplåda.
Allt i rummet måste vara solit å inte ansamla basfrekvenserna, sådana rum har ingen normal person.
Sen är jag lite kräsen kanske, men att höra ett enda skrammel eller för dova toner tycker då jag är lika värt som en påse skit.

Ang målning, kör enkel grund, torka, finslip lite lätt å sen på me pianolack. Så länge du känner dig nöjd, å att nån ska syna målning på 10cm avstånd är nog inte troligt?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

blir svårt att göra en replika på dom, speciellt om det är riktig svartek men det tvekar jag på. kan gå att spreja ett tunt svart lager direkt på den galma finishen så är ådringen kvar och kan bli hyvsat lik svartek på längre håll men är inget jag skulle ge mig på. Kanske finns svarteksfuru? då blir det skitsmidigt och kommer se riktigt ut om du är duktig med kniven