Nexus Prominent 5

Permalänk
Melding Plague

Nexus Prominent 5

Nexus senaste datorlåda lovar gott om finesser och ljuddämpning för inte mycket mer än en femhundralapp. Jonas Thörnqvist kontrollerar om konstruktionen håller måttet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ni har inte skrivit något om ljudnivåer i förhållande till t.ex Define R3. Är det mycket ljud som kommer ut genom gallret i fronten på chassit?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Peking:

Ni har inte skrivit något om ljudnivåer i förhållande till t.ex Define R3. Är det mycket ljud som kommer ut genom gallret i fronten på chassit?

I jämförelse med chassin som Fractal Design Define R3 och NZXT H2, där det finns en frontlucka, är det helt klart mer ljud som läcker ut på framsidan.

Permalänk
Medlem

Känns som ett chassi som passar ett Mid-segment system. När systemet kostar ca 6k allt som allt passar detta chassi in bra.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

I jämförelse med chassin som Fractal Design Define R3 och NZXT H2, där det finns en frontlucka, är det helt klart mer ljud som läcker ut på framsidan.

Det kändes ju lite tråkigt. Då känns det betydligt mer värt att satsa på Define R3 istället med andra ord, eller om man är på riktigt tight budget så kan man ta R2 för en hundring mindre.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Haha, han pekar finger åt oss när han pekar på 3 tums enheten!

Permalänk
Medlem

0:50 Fu Jonas <3

Permalänk

Invändigt är det nästan en exakt kopia av mitt gamla Cooler Master 690

Visa signatur

i7 860 @ 4 GHz | Corsair H70 | Corsair AX850 | Corsair Dominator 4GB 1600Mhz | ASUS P7P55D-E PRO | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC 2-way SLI | 128 GB KINGSTON SNV425S2 | 2 x 500GB Western Digital. | Fractal Define XL

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Houp-doup:

Invändigt är det nästan en exakt kopia av mitt gamla Cooler Master 690

De bygger på samma stomme.

Permalänk
Medlem

Vad har Ace, CoolerMaster och Nexus gemensamt?
...
...
...
..
.
De använder sig av EXAKT samma insida på sinna chassin. Detta Chassit, CoolerMaster 690 Dominator och ett Ace chassi (kommer inte ihåg namnet) ser exakt likadant ut inuti. Tyckte allt att jag kände igen det mesta där... Ägde själv ett CM 690 för 2 dagar sedan och det va skönt att bli av med det pga av just allt Jonas nämnde. Dvs Nexus har inte gjort ett skit mer än att sätta på ljuddämpande material på sidorna samt utsidan av chassit. GG.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Innan jag ens har sett videon så vill jag tacka för denna recension då jag har gått och funderat på detta chassi! Tack!

Edit: Bra review, men chassit var ju inte lika bra

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

De bygger på samma stomme.

Vilket även Ett av Ace chassina gör?
Är det Coolermasters design från början och att de andra helt enkelt gör ripoffs eller är det en chinafabrik som tillverkar just den här typen av chassin och sen låter andra företag sätta sina namn på chassina?

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av LeVvE:

0:50 Fu Jonas <3

Känns som det är risk för screenshot och en ny bild till memegenerator.net

Fick till en rätt bra, men låter bli att posta med respekt för redaktionen

OT: Tack för en trevlig och som vanligt ärlig recension.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Påminner jätte mycket om CM690 ju. Många chassin som jag antar bygger på samma grund bara att olika företag sätter sin egna lilla prägel på det med lite olika utseenden.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

Äger ett CM 690 Dominator och som redan har sagts är de väldigt lika. Iom det kan jag hålla med om de minus Jonas ger, kabeldragningen är ett helvete och snabbfästena (till gpu) fungerar inte!

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

jävligt bra med en utförlig review, har gått och funderat på detta chassit till en kommande hemmaserver men lär välja fractal design istället nu. tack!

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

Väldigt smal chassi ;O
Jag skulle iaf ta en coolermaster istället för den prisklassen annars säger jag Fractal design!

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Ett litet tips jag kan ge är att ni aktar erat språk lite mer.
Låter inte så professionellt när du tex använder ordet jäkla.

Men annars var det en jättebra recension.
Tummen upp!!

Visa signatur

AMD XP-M @ 2600Mhz --- Abit NF7-S 2.0 --- TwinMOS 1024MB Dual --- 6800GT @ 440/1200Mhz --- Kylning H20

Permalänk
Skrivet av JonasT:

En fråga som kan vara bra att svara på är, skulle det fungera att dra 4pins sladden till moderkortet genom det övre hålet (och om det skulle nå!) om man skulle ha 2st 140mm's fläktar?

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på det här chassit och Nexus Promiment 9?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

De bygger på samma stomme.

Japp.
Stommen är likadan.
Fästena är likadana (fast annan färg)
Meshen som sitter utanpå 5,25" platserna är samma också.

CM 690 har dock 2 st platser för 120/140mm fläktar på sidan, usb, firewire, esata på toppen.

Dock så har jag lyckats dra alla kablar bakom (inkl. stora 20-pins kontakten), trots den jobbiga kanten.

Visst, det blir knöligt att få på sidan, men det går med 2 armar och ett huvud.

Gillar hårddiskfästena, de fungerar bra. Fästena där bak fungerar mindre bra med dubbelslotsgrafikkort.
Komplett hade klippt till dem manuellt för att rymma en skruv "från fabrik". (montering)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Vad är skillnaden på det här chassit och Nexus Promiment 9?

Prominent 9 har rak HDD montering vilket gör luftflödet mycket bättre från fronten. Dessutom kan du få in massor av diskar i Prominent 9.

Tycker som sagt den där kanten är förjävlig, förstår inte hur CM tänkte överhuvudtaget. Förlängare för 8 pins kontakten är ju lättfixat men för övriga som inte hade tänkt ta fram sin vinkelslip för att kapa kanten kan jag förstå att chassit verkar dåligt. Dock så går det ju som Woundead skriver att få på sidan med våld, det har en annan review lyckats göra.

Då jag inte tycker dörren i mitt P182 gör överdrivet mycket för ljudnivån så ser jag det inte som ett måste för en tyst dator, har lyckats bygga tystare med ett moddad Chieftec chassi jämfört med min P182.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Blev rätt snabbt sugen på att sälja mitt CM 690. och köpa ett NZXT H2..

Permalänk
Medlem

Alltid kul med videorecensioner men nej tack till denna lådan. Håller mig till mitt Corsair 600T som jag köpte efter Swecs recension, underbar kabeldragning.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

När chassin med ljudisolering testas så har jag aldrig sett till knack testet.
Det är ju inte helt ointressant på odämmpade chassin heller.

Dvs knacka lite på chassit hur låter det (som en kyrkklocka heller en trädstam) det talar ganska mycket för hur ljud fortplantar sig i chassit.
Alternativt kan man ta sidopanelen och lyfta den i ett hörn och knacka det blir ju värre än om chassit var ihopsatt men kan ge lite info om hur bra den påklistrade dynan,asfaltsmattan,skummet,etc,etc dämpar.

Särskilt i video recensioner skulle jag villja se,höra detta tillsammans med en helt odämmpad låda,sida som en direkt gämförelse det skulle ju inte ta mer än några sekunder extra.
Kan det vara nåt vi får se i framtiden?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makki:

Ett litet tips jag kan ge är att ni aktar erat språk lite mer.
Låter inte så professionellt när du tex använder ordet jäkla.

Men annars var det en jättebra recension.
Tummen upp!!

Märkte faktiskt inget av det
Känns mera att Herr Eriksson 65+ eller Kalle 8 år som skulle klaga på det

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Makki:

Ett litet tips jag kan ge är att ni aktar erat språk lite mer.
Låter inte så professionellt när du tex använder ordet jäkla.

Men annars var det en jättebra recension.
Tummen upp!!

Tycker det är rätt skönt att det inte blir för stelt.

Permalänk
Medlem

citat från runt 4:00

"de här vaggorna känns väl... ja... dom känns väl helt okej, de är av plast... ganska... lite småplastiga också tyvärr"

nä, menar du det? är de av plast och känns plastiga? skumt...

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finess:

citat från runt 4:00

"de här vaggorna känns väl... ja... dom känns väl helt okej, de är av plast... ganska... lite småplastiga också tyvärr"

nä, menar du det? är de av plast och känns plastiga? skumt...

Den var rejält fin faktiskt.

Permalänk
Medlem

Jonas, en riktigt gedigen chassi recensent.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!