Permalänk
Medlem

Koda egna spel!

Hej

Jag sitter och klurar på en sak. Vi hade i skolan en extremt gammal dator. Men i den fanns det ett program som man kunde koda eller skrev på nåt sätt olika program. Det var inte något 3D eller något sånt. Utan man skrev som frågor och sen fick olika svar(ja som man själv skrivit ifall man svarat så) Har nån en liten aning vad det kan ha varit? blev lite små sugen på att lära mig att göra något typ av frågespel :)..

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfreeze:

Hej

Jag sitter och klurar på en sak. Vi hade i skolan en extremt gammal dator. Men i den fanns det ett program som man kunde koda eller skrev på nåt sätt olika program. Det var inte något 3D eller något sånt. Utan man skrev som frågor och sen fick olika svar(ja som man själv skrivit ifall man svarat så) Har nån en liten aning vad det kan ha varit? blev lite små sugen på att lära mig att göra något typ av frågespel :)..

Tacksam för svar!

Hört talas om detta, dock i en episod av Big Bang Theory

Kan tyvärr inte tillföra något :/

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Haha Ingen fara. Men om ja inte minns fel så kan det ha varit något typ av program man skrev som ungefär så här..

fråga: Tycker du om godis?
Svar1 : Ja Svar2: Nej

Sen, Om svaret var Ja så ska fråga 2 komma om svaret var Nej ska det komma sluttext.

hoppas det går att fatta haha

Permalänk
Medlem

Kunde man lägga in bilder också?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

nej det gick inte, det var bara med text. Sen tror jag man kunde ändra färgen på texten.

Permalänk
Skrivet av LoTex94:

Hört talas om detta, dock i en episod av Big Bang Theory

Zork
Bra episode btw ^^

utöver detta har jag inget att tillägga tyvärr =/

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem

Är ju väldigt lätt att göra i vilket programmeringsspråk som helst i dagsläget dock

edit: jag är knäpp

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Skrivet av NisseG91:

Är ju väldigt lätt att göra i vilket programmeringsspråk som helst i dagsläget dock

edit: jag är knäpp

Fem lektioner i Programmering A på gymnasiet för att lära sig det i Java.

Offtopic: På vilket sätt menar du?

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna göra det i excel och vba ganska enkelt (om du vill slippa kompilatorer etc)

MsgBox() / InputBox() skapar en windows popupruta där du kan ha frågar med alternativ / textinmatning.
Googla för syntax etc.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Redundant:

Zork
Bra episode btw ^^

utöver detta har jag inget att tillägga tyvärr =/

Måste bara hålla med. Riktigt bra avsnitt!

OT: Vet att jag gjorde ett sådant typ av spel för ett tag sedan med hjälp av en guide. Kommer däremot inte ihåg vad sidan hette. Återkommer om jag hittar den.

Visa signatur

Phenom2 X6 1090t | Hyper 212 Plus | ASUS Crosshair V Formula | 8GB Corsair Vengeance | GTX 570 | HX 650W | Fractal Design Arc

DeviantArt: http://invation.deviantart.com/
YouTube: http://www.youtube.com/user/inVationGFX

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

Fem lektioner i Programmering A på gymnasiet för att lära sig det i Java.

Offtopic: På vilket sätt menar du?

Jag skrev någonting totalt superkomplicerat först haha

Men är ju bara använda sig utav en shitload av case/ifsatser

typ cout<<"Fråga"<<endl;
cin>>x;
if(x==a)
{

}
else if(x==a)
{

}

osvosvosvosv..

eller osm gamla stugan.. 1000stycken gotos

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Om det var en gammal DOS-burk så var det säkert Qbasic. Som gjutet för att göra textbaserade spel. Jag rekommenderar Qbasic med de senare versionsnumren, för då kan du kompilera egna .exe-filer av dina program.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

En kombination av arrays och if/case är en god början. Gör en nätbaserad tycker jag, javascript/php/mysql.
Lättast är nog att bygga upp en relationsdatabas så att flera svar kan komma till ett och samma ställe men vid olika tidpunkter i spelet - om man nu ska satsa hehe.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Nu gjorde jag ett textbaserat äventyrsspel i C++

http://dl.dropbox.com/u/7114232/%C3%84ventyraren.exe

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Nu gjorde jag ett textbaserat äventyrsspel i C++

http://dl.dropbox.com/u/7114232/%C3%84ventyraren.exe

Gaah alla dörrar is killing me. Finns det något påskägg måntro?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av save:

Gaah alla dörrar is killing me. Finns det något påskägg måntro?

säkerligen så kommer man in i dörren bakom sig när man passerar den framför eller liknande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av save:

Gaah alla dörrar is killing me. Finns det något påskägg måntro?

Nej. A kursen i C++ hade en uppgift att göra en case sats med fem alternativ eller liknande och jag gjorde inte mer än jag behövde.
Därför varje gång du skriver 1 till 4 så kommer du tillbaka till början och skriver du något annat förlorar du ett liv.

EDIT: Men hur som helst är det inte svårt att göra ett textbaserat spel med bara några timmars kurs i C eller C++ (eller vilket språk som helst)

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Redundant:

Zork
Bra episode btw ^^

utöver detta har jag inget att tillägga tyvärr =/

"It's the buggy beta version"

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Skrivet av KurreKula:

"It's the buggy beta version"

HAHA yush! blir till att ta sig en titt lite senare ikväll

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Nu gjorde jag ett textbaserat äventyrsspel i C++

http://dl.dropbox.com/u/7114232/%C3%84ventyraren.exe

sitter och pysslar med ett liknande spel (till formen) som del av en ai-kurs i ett grupparbete där man kan skriva in meningar som spelet förstår, förhoppningsvis lyckas vi få till något aningen mer sofistikerat

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Jag går Systemvetenskap och har hållt på med java i några veckor nu.
Verkligen jättekul! Har bara kodad väldigt lite i C++ förut och måste säga att man ser lite bättre resultat i java.

Själv funderar jag på att skapa ett text-baserat spel där man får lösa kluriga uppgifter för att komma vidare, hade tänkt mig att man är en karaktär som vaknar upp i ett rum och sedan får man genom text en bild av rummet, De olika föremålen som finns där ska man kunna interagera med och föremålen skall kunna interagera med varandra.

Nu kanske jag tagit vatten över huvudet men ska sätta igång i sommar för att hålla igång kodtänkandet, just nu tänker jag hur jag ska utforma vissa moment osv., om några veckor tänkte jag börja göra lite er-modelleringar för att enklare särskilja objekt osv.

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)