Uppgradera laptop. Tablet PC.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

Uppgradera laptop. Tablet PC.

Hej.

Har nu blivit dags att fundera på att uppgradera min laptop.
Jag har en Convertible Tablet PC, en HP 2710p, versionen med långsammast CPU 1.06 Ghz.

Jag har inte tänkt mig köpa ny laptop nu, utan tänkte istället se om det är värt att byta sig upp till ssd och mer ram, samt byta kort till N-lan.

Datorn tar 1.8" diskar, så en SSD i det formatet är rätt dyr (ca 64 GB för 1500 kr), men skall enligt forumanvändare på Tabletpcreview.com ändå göra stor skillnad för bland annat batteritiden och prestandan när man använder sig av pennan för handskrift.

Så min fråga är riktad till dels de som är på högskola universitet, dels de som har UMPC's.

1. Har ni haft någon märkbar nytta för era studier av att investera i en SSD till laptopen?
2. Har ni haft någon märkbar fördel överlag av att ha SSD till laptopen.. dvs har ni kunnat använda den mer eller där ni tidigare drog er för att ta upp och starta datorn?

Vore kul med lite real-word erfarenheter innan man bestämmer sig.
För mig handlar det inte bara om starttider, utan även om vikt tex i och med att jag använder mig av internet över 3G, vilket suger batterier. Köper jag ett till batteri ökar vikten till 2.2 kg istället för 1.7 kg.

MVH

Regert

Laptop: HP Spectre X2 13.3.
WS : AMD PII X6 1100 Thuban. ASUS Crosshair IV Formula, 16 GB RAM, XFX Radeon HD 6970 Ref, SSD + HDD i en mix.
WS II: i7 , Gigabyte mb, 12 GB RAM, HD 5970. Windows 10 Tech Preview.