Komplett och Inet priskrigar på Prisjakt

Permalänk
Medlem

Jag håller mig till Inet, Komplett och Dustin. Om jag behöver nått köper jag från butiken som blir billigast med frakten. (Inet är inte billigast på allt även med gratis frakt + at de har inte allt!)

Permalänk
Medlem

JA såklart, visst köper jag inte ifall det är ett företag man inte känner till och har mindre erfarenhet av.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Komplett om det är mycket, inet / dustin om det är mindre grejor pga frakten. Har aldrig haft problem med kompletts support utan tycker de fungerar super. Även webhallen blir det prylar ifrån men då mer tillbehör / spel fungerar också super.

Visa signatur

Vad vore världen utan silvertejp?

Permalänk
Medlem

Enda gången jag behövt support var när en hårddisk pajjade, då hade jag handlat av Komplett och det va inga problem att ersätta den. Har handlat där flera gånger efter det. De har bra sortiment också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dustin, Inet och Alina täcker nästan alltid mina behov. Men kul att Komplett sänker priserna - fixar de bara gratis (eller billigare) frakt så har jag inget emot att handla där.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Visst flera som priskrigar.
Cdon krossar inet enligt prisjakt.

CdOn 81% mot inet 13%

http://www.prisjakt.nu/fight.php?ftgid1=429&ftgid2=141

Permalänk
Medlem

självklart kollar man priset först...

dock så blir det oftast komplett, inet, indomo, och väldigt sällan någon annan....

Permalänk
Medlem

Folk fokuserar lite för mycket på fri frakt eller ej.

Det är som när man byter bil, det man betalar som är intressant.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Visst flera som priskrigar.
Cdon krossar inet enligt prisjakt.

CdOn 81% mot inet 13%

http://www.prisjakt.nu/fight.php?ftgid1=429&ftgid2=141

CDON har riktigt bra priser på hårdvara, däremot är servicen under all kritik.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Att komplett legat lite snett i prissättning är väl ingen nyhet och nått priskrig är det ju inte komplett justerar ner sina priser till konkurensens priser så länge de ligger kvar. När det kompletts fraktkostnader her ju de en hämtbutik i Sthlm vilket gör att man kan komma ner rejält på den.

Nu har ju Inet öppnat butik i Sthlm och jag vet inte hur dom ligger i pris där gentemot komplett men det klart att komplett kan ha sett en dipp i beställningar från Sthlm och då det är en stor marknad så påverkar det naturligtvis och man är tvungen att göra nått. Men det tyder ju på att Sthlm haft dålig konkurens innan.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Det enda man kan utläsa är att Komplett blivit billigare än Inet på fler varor på senare tid.

Vad det är för varor framgår ju inte och inte heller hur mycket billigare, vilket gör det hela ganska ointressant.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Jag skulle valt komplett framför inet om de in hade så hög frakt :/
tex 400kr för ett Big tower chassi med förskotts betalning

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

CDON har riktigt bra priser på hårdvara, däremot är servicen under all kritik.

Det är sant, just att de inte har kundservice via telefon ser många som negativt.

Men ekvationen billigast, toppservice och bjudfrakt håller inte i längden för någon,
och särskilt inte på lågmarginalprodukter.

Permalänk
Medlem

Väljer Inet (eller Dustin) framför Komplett alla dagar i veckan pga anledningar som flera andra redan nämnt. Sedan har jag fått sjukt bra support från Inet, som bytt ut trasiga minnen/hårddisk direkt utan något tjafs

Permalänk
Medlem

CDON håller jag mig ifrån då jag aldrig mött sämre supportservice än vad dom har! Arrogant, otrevlig och väldigt okunniga...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det enda man kan utläsa är att Komplett blivit billigare än Inet på fler varor på senare tid.

Vad det är för varor framgår ju inte och inte heller hur mycket billigare, vilket gör det hela ganska ointressant.

Vartenda pryl är specificerad och du kan även välja produktgrupper.

http://www.prisjakt.nu/fight.php?ftgid1=33&ftgid2=141

Permalänk
Medlem

Att man har samma prissättning som en annan butik behöver inte innebära priskrig utan snarare tvärtom... kartellbildning!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Komplett blir ju nästan alltid dyrare än inet om man räknar in frakten, så att bara jämföra direkta priser är inte så givande.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Vartenda pryl är specificerad och du kan även välja produktgrupper.

http://www.prisjakt.nu/fight.php?ftgid1=33&ftgid2=141

Det är jag medveten om men sweclockers artikel säger inget om det.
Sticker man ut hakan och säger att det är ett priskrig kan en något djupare analys än bara antalet varor vara intressant.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Inet vinner ju lätt med sin billigare frakt. Komplett borde fatta att alla inte bor i Stockholm, Göteborg, Malmö eller Uppsala. Alla andra butiker kan ha vettiga fraktpriser, så varför Komplett ska ha så mycket dyrare förblir ett mysterium.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Inet är bäst. De har grym support och visar alltid goodwill när man har problem. Dessutom är de billigast. Kompletts frakt är ju skandal.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Handlar inte av någon av dessa två längre, blir de nåt blir de från dustinhome.
Dom har allt och det kommer fort hem.

Visa signatur

Spelburken: Chassi Corsair Obsidian 800D, Moderkort MSI P55-GD85, CPU Intel i5 750 @ 3,8ghz, Minne 8gb luftkylda Corsair Dominator, Grafikkort 2st Vatten konverterade Zotac GTX 480, (Vattenkylning: Radiator XSPC RX360, uv blå slang, CPU Kylare EK-Supreme HF, Grafikkortskyl 2st EK-FC480 GTX, Brygga EK-FC Bridge Serial 3-slot, Pump Phobya DC12-400 Tank 300ml 5,25" från XSPC.) SSD Intel g2 80gb, HDD1 2tb Seagate, HDD2 500gb Western.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Inet vinner ju lätt med sin billigare frakt. Komplett borde fatta att alla inte bor i Stockholm, Göteborg, Malmö eller Uppsala. Alla andra butiker kan ha vettiga fraktpriser, så varför Komplett ska ha så mycket dyrare förblir ett mysterium.

Det är nog inget mysterium. Komplett har högre fraktkostnader och subventionerar inte
frakterna på samma sätt som en del andra.

Men handlar du inget tungt så är frakten inte så farlig.

Ett moderkort, CPU, grafikkort, mus, hårddisk kostar 99kr i frakt.
Inte så farligt om de är billigare.

Det är väl ändå vad du betalar totalt som är intressant?

Permalänk

3 förklaringar

Skrivet av KlosterKatten:

Jo, skulle beställa kylpasta för några månader sen, var likvärdigt pris, men frakten på inet var väl något sådär 59kr för paketet, komplett var 150kr, 150kr frakt för att handla kylpasta för 200kr? Nej tack.

Hur många kilo kylpasta köpte du då? Skickar man ett paket som brev med posten (utan spårbarhet) så kostar det 84 kronor om det är skrymmande, vilket det kanske är. (upp tom 2 kilo) Får brevbäraren ner paketet genom brevinkastet till din dörr om du bor i lägenhet så blir priset 59kr. Varför Komplett skulle ta ut höger fraktkostnader än så förstår jag inte, har dom annat leveranssätt kanske eller skickar dom med som ej spårbart brev med posten? Hur som helst det finns tre möjliga förklaringar.

1. Fulspel, dom ser en chans att ta igen lite extra pengar här
2. Något har blivit fel och leveranspriset är felaktigt
3. Dom har ett annat leveranssätt som kostar mer och borde förmodligen byta, bästa billigaste är nog att skicka kylpastan som brev

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Inaktiv

Själv har jag beställt från Dustin mina två senaste gånger, men mest för att jag vet, ryktesvägen, att dom skickar samma dag, även om man är sent ute. Hade jag inte själv varit sent ute och velat ha mina leksaker innan helgen så hade valet blivit efter pris och hur känd butiken är här på swec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loaded1mbimage:

Hur många kilo kylpasta köpte du då? Skickar man ett paket som brev med posten (utan spårbarhet) så kostar det 84 kronor om det är skrymmande, vilket det kanske är. (upp tom 2 kilo) Får brevbäraren ner paketet genom brevinkastet till din dörr om du bor i lägenhet så blir priset 59kr. Varför Komplett skulle ta ut höger fraktkostnader än så förstår jag inte, har dom annat leveranssätt kanske eller skickar dom med som ej spårbart brev med posten? Hur som helst det finns tre möjliga förklaringar.

1. Fulspel, dom ser en chans att ta igen lite extra pengar här
2. Något har blivit fel och leveranspriset är felaktigt
3. Dom har ett annat leveranssätt som kostar mer och borde förmodligen byta, bästa billigaste är nog att skicka kylpastan som brev

4. lägg på 50kr pf-avgift på inet, sen kan man jämföra på lika villkor.

Permalänk

Till er som tycker att Inet är så bra. Jag gick till en liten datorbutik runt hörnet där jag bor och köpte en dator för 16.100kr som hade kostat 14.500 på Inet. Skillnaden är att dom hade beställt och fått hem delarna och byggt datorn efter 2 arbetsdagar och byggde datorn gratis (800kr på Inet). Tycker man borde stödja dom lokala datorhandlarna lite, är priset för högt säg det då och fråga om dom kan gå ner i pris. Prisskillnaden blir förmodligen inte så stor och för det får man en person mellan två ögon och behöver inte skicka in datorn eller delar på "reparation" om det skulle va något fel. Hur länge får man vänta om man beställer en dator på Inet, 1 till 4 veckor? 800 kr mer för detta, det är det helt klart värt och då prutade jag inte ens.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem

det står 10dagar men då testar dom datorn oxå men hur som helst de flesta kan ju bygga ihop själv här på klockers tror jag sparar 795kr och får hem datorn på 2-3dagar halva nöjet är ju sätta ihop å mickla med det själv!
prisskillnaden mot lokala butiker där ja bor är enorm , köpte ett amd 6970 2gb och det var 820kr skillnad mot inet .. annars hade man ju slippa beställa å få det som paket om man kunde köpa det direkt där man bor!

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Om Komplett kunde trycka fram ett liknande erbjudande som Inet, gällande frakten, så skulle de nog vara lite mer jämt. De hävdar ju ändå att de är nordens största nätbutik?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Sötast

Komplett ftw...

Köp ett batteri för 19 :- och betala endast 89:- frakt.