Komplett och Inet priskrigar på Prisjakt

Permalänk
Medlem

Jag hanDlar alltid på komplett eftersom att de har hämtbutik i Sthlm, men iom att inet öppnar butik här snart så kanske jag ska pröva dem.. Men jag har bara positiva erfarenheter av komplett..

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

Tycker det är värt att poängtera att Kompletts utbud är tusen gånger bättre än Inet, ska man handla hos Inet måste man ofta komplettera från andra butiker och då blir det fraktkostnader från olika ställen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Tycker det är värt att poängtera att Kompletts utbud är tusen gånger bättre än Inet, ska man handla hos Inet måste man ofta komplettera från andra butiker och då blir det fraktkostnader från olika ställen..

förutom att Inet har gratis frakt.. så du betalar tex inget extra om du beställer från komplett och inet än om du bara skulle beställa från komplett..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kare:

trololol ett Corsair chassi 600T kostar 1245kr på Komplett, kolla fraktpriset på det:
Best.ref.:
Varor: 1.245,00
Frakt: 249,00
Postförskott: 52,50
Total: 1.546,50
Moms: 309,30

600GB Western Digital VelociRaptor 10KRPM HLHX

Inet: 2371.- fraktfritt
Komplett: 1995 + 89kr i frakt: 2084kr
Dustinhome: 2175 + 59kr i frakt: 2234kr
Misco 2144 + 59kr i frakt: 2203kr
Webhallen 2190 + 49kr i frakt: 2239kr

Samtliga konkurrenter betydligt lägre i pris. "lololol"?

Edit: Inet har alltså ett 13,8% högre pris än Komplett, frakt inräknat. Väldigt stor skillnad i datorbranschen. Utan frakt blir det 18,8%, tämligen hårresande.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Man bör som sagt titta på totalpriset när man ska lägga en beställning (förutsatt att man vill komma undan så billigt som möjligt så klart), men även hur företaget sköter service. Om företag X har generellt billigare priser men högre fraktkostnad så behöver det ju inte betyda att företag Y som har högre priser men billigare frakt är billigare totalt sett.

Inet's gratis frakt för sweclockers är ett bra PR trick för att skapa lojalitet mot Sweclockers medlemmar. Medlemmarna känner sig privilegierade och Inet får en speciell plats i deras hjärta

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av SubMarine:

Inet's gratis frakt för sweclockers är ett bra PR trick för att skapa lojalitet mot Sweclockers medlemmar. Medlemmarna känner sig privilegierade och Inet får en speciell plats i deras hjärta

Och pingvinstången! precis vad som behövs innan man ska sätta i nya delar, en liten energikick!
Riktigt billig och bra marknadsförning/pricken över i:et av dem.
(( 2 st stänger när man drar med sweclockers fraktfritt, en före och en efter energikick? mkay? ))

Permalänk
Avstängd

Jag väljer butiken där man får fri frakt plus en pingvinstång. Har bra erfarenhet av både inet och komplett men pga fri frakt så krävs det ju ett väldigt bra erbjudande från komplett innan man handlar där.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Beställer alltid från inet så länge de har sakerna i lager.

Visa signatur

Intel i7 2600K 4,2ghz, GTX 460 1GB SLI, 120GB SSD Intel 320, Asus P8P67-M PRO, 8GB ram, ANTEC TP 750W, Fractal Design R3, Noctua NH-U12P, 226BW Samsung 22' ,Win 7 64bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leinhart:

Jag hanDlar alltid på komplett eftersom att de har hämtbutik i Sthlm, men iom att inet öppnar butik här snart så kanske jag ska pröva dem.. Men jag har bara positiva erfarenheter av komplett..

De har redan öppnat.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Oftast hos de billigaste. Dock väljer jag Webhallen om det skiljer 5-10kr p.g.a. deras poängsystem + att jag kan hämta det i stan.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Inet har det alltid fått blivigt för mig. Fri frakt (För oss) och sjukt snabb leverans.
Har nästan bara haft positiva intryck från Inet, det ända jag kan klaga på är att jag för ca 2,5 veckor sedan skickade in ett moderkort för reparation, hörde inget av dom förens jag skickat 3 st email (Med längre mellanrum), och då (I början av denna vecka) hade dom inte ens börjat titta på den :/ Kan ju förstå om dom har mycket att göra, men SÅ mycket...?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag har bodd i Sandefjord i Norge en stund, där Komplett sin HQ är. Tänker at jag har brukt tätt up mot 100k på komplett, om inte mer medräknad datorer jag har bygd för andra.

Hämtar alltid på butiken i Sthlm, och det kostar bara 39 spenn. Jag köpte ny dator på måndag, och komplett var klart det billigaste alternativet.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Det är nog inget mysterium. Komplett har högre fraktkostnader och subventionerar inte
frakterna på samma sätt som en del andra.

Men handlar du inget tungt så är frakten inte så farlig.

Ett moderkort, CPU, grafikkort, mus, hårddisk kostar 99kr i frakt.
Inte så farligt om de är billigare.

Det är väl ändå vad du betalar totalt som är intressant?

Dock är de ju sällan billigare än Inet. Och över 100kr för att frakta en dator som man får både billigare och med 59kr frakt, eller till och med gratis, från Inet är helt enkelt inte ursäktligt. De packar inte heller bättre än varesig Inet eller Misco. Första datorn jag köpte från Komplett kostade nästan 300kr i frakt - i delar. Inte acceptabelt helt enkelt, och hade mer eller mindre bojkottat dem om jag varit intelligentare den gången.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Handlade på Inet senast, snabb och gratis frakt samt lägre pris lockade då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DegJ:

Och pingvinstången! precis vad som behövs innan man ska sätta i nya delar, en liten energikick!
Riktigt billig och bra marknadsförning/pricken över i:et av dem.
(( 2 st stänger när man drar med sweclockers fraktfritt, en före och en efter energikick? mkay? ))

Jag blir glad när jag får med godis i paketet, känns som man är uppskattad som kund liksom.
Det är nåt speciellt med godiset haha...

Permalänk
Medlem

Komplett har för höga fraktpriser, men jag kollar alltid med dem ändå. ibland får man riktigt fina köpmöjligheter där.

som senast. Corsair 650W TX för... 448kr inkl frakt och PF. det hade ju inte gått att få från Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

1. Jag har inte tolkat sweclockers artikel, utan kommenterar endast var andra tyckt i frågan.

2. Jag har inte sågat Inet på något sätt. Skriver t o m att deras service är utmärkt! Däremot resonerar jag kring mitt eget handlande och vad som är viktigt för mig. "En webbaffärs fanboy"? Menar du mig? Jag räknade upp följande butiker jag handlar av: Inet, Komplett, Dustin, Misco, Webhallen och CDON. Även Alina ibland. En affär?

3. Jag hatar ingeting utom möjligen trångsynta människor som läser in annat i en text än det som finns där.

1. Så du har inte ens läst artikeln? Eller läser du utan att tolka vad du läser?

2. Njaa, du sa i stort sätt att nästan alla andra butiker var bättre än Inet. Fanboy måste inte innebära att du bara gillar en sak, kan även vara motvänt att man inte gillar just en sak, (som att vara anti apple, anti amd/nvidia/intel) i ditt fall verkar du som sagt vara väldigt anti Inet. Då de fortfarande är billigare på ungefär 50% av varorna och ligger lika på över 100varor (jämfört med komplett som artikeln handlar om) så verkar ditt påstående om att fraktpriset är pålagt på priset inte stämma så bra, vad är kompletts pålägg på de produkter som är dyrare OCH har extra fraktkostnad i så fall? Det är ju inte heller fri frakt för alla..

3. Visst hatar va lite väl och det trodde jag inte du skulle ta ordagrant, men faktum är att du verkar ogilla Inet av anledningar som inte ens existerar vilket är väldigt typiskt "fanboy hate"..

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

600GB Western Digital VelociRaptor 10KRPM HLHX

Inet: 2371.- fraktfritt
Komplett: 1995 + 89kr i frakt: 2084kr
Dustinhome: 2175 + 59kr i frakt: 2234kr
Misco 2144 + 59kr i frakt: 2203kr
Webhallen 2190 + 49kr i frakt: 2239kr

Samtliga konkurrenter betydligt lägre i pris. "lololol"?

Edit: Inet har alltså ett 13,8% högre pris än Komplett, frakt inräknat. Väldigt stor skillnad i datorbranschen. Utan frakt blir det 18,8%, tämligen hårresande.

Intel 320 120 Gb

Inet 1 799:- Fraktfritt
Komplett: 1887:- (med 89:- i frakt)
Dustin 1 894:- (med frakt)

Ja prisjakt är vår vän Vad var det du ville säga?
(Priset utan frakt skiljer väll några tior mellan de stora butikerna på Intel SSD:n)

Självklart kan man hitta varor där en butik har prisat bort sig, och det är bara dumt att av lathet handla på samma butik varje gång.
Och jag håller med dig, finns ingen anledning att "slaviskt" handla från samma butik varje gång.

Men då Komplett håller ungefär samma priser som Inet, enligt diagrammen, så blir ju Komplett normalt några hundra dyrare på grund av frakten.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Jag beställde ett TVkort från Komplett för 1.5år sedan och fick vänta på det i 1 månad för dom skickade fel 3 gånger och klantade sig hela tiden.

Jag har handlat ofta från komplett innan det och har varit lite problem då och då men detta tog priset och jag har nu slutat handla där och handlar bara på Inet.se eller ebay för dom är billigast.

Jag köpte ett HP batteri på inet som var DOA och fick det utbytt på 5 dagar :)! det är lite skillnad.

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem

Har handlat datorkomponenter på komplett för ett hemmabygge för några år sedan. Leveransen strulade och allt blev bara ett helvete efter det. Jag blev rekomenderad att makulera paketet och lägga ny beställning, sen trillade det in mängder med fakturor som inte skulle betalas. Jag hade bra kontakt med supporten, men då deras ekonomiavdelning sitter i norge och man inte kan nå dem på telefon fick vi inte löst det på bra länge. Värt att nämna är att det ett år efter att affären äntligen var klar trillade in ett inkassokrav. Detta blev avskrivet och det löste sig, men aldrig mer komplett.
Med butiken nära till hands här i gbg är Inet ett givet val. Lätt värt någon hundralapp extra om det skulle vara dyrare. Maken till service får man leta efter

Visa signatur

MSI Z97-S02 || Intel Core i7, 4790K || Corsair H80 || 32 GB DDR3, 1600MHz || 1000W, BeQuiet || GeForce GTX 780Ti SLI || Taurus HAF Miditower || 1 TB SSD Samsungs 840 EVO, 2st 3TB i RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leinhart:

Jag hanDlar alltid på komplett eftersom att de har hämtbutik i Sthlm, men iom att inet öppnar butik här snart så kanske jag ska pröva dem.. Men jag har bara positiva erfarenheter av komplett..

Okej och fraktfritt från Inet är sämre än hämtbutik eller? Tar ju bara 1 dag, med Komplett har jag behövt vänta 4 dagar för att få åka dit och hämta det... Inte imponerad.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

600GB Western Digital VelociRaptor 10KRPM HLHX

Inet: 2371.- fraktfritt
Komplett: 1995 + 89kr i frakt: 2084kr
Dustinhome: 2175 + 59kr i frakt: 2234kr
Misco 2144 + 59kr i frakt: 2203kr
Webhallen 2190 + 49kr i frakt: 2239kr

Samtliga konkurrenter betydligt lägre i pris. "lololol"?

Edit: Inet har alltså ett 13,8% högre pris än Komplett, frakt inräknat. Väldigt stor skillnad i datorbranschen. Utan frakt blir det 18,8%, tämligen hårresande.

Måste du välja en produkt som var utdaterad för 2 år sedan?

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CoZalon:

Måste du välja en produkt som var utdaterad för 2 år sedan?

I lager hos de flesta inklusive Inet, så knappast utdaterad. En mycket bra produkt som både jag och andra fortfarande köper och använder eftersom SSD är alldeles för dyrt/GB.

Om du ska gripa efter halmstrån kan du väl iaf hitta på någon relevant kommentar?

Edit: Du kan också roa dig med att jämföra WD Elements 2TB som kostat över >=1000kr på Inet i 6 månader när konkurrenter tagit/tar 600-900. Är det också en "utdaterad" produkt enligt dig? Vilka är godkända för prisjämförelser? Att butikerna har produkterna i lager räcker tydligen inte?

Jag är inte fanboy av någon butik men eftersom forumet är så uppenbart fyllt av ett stort blåögt kollektiv som bara ryggdunkar varandra och Inet oavsett vad det gäller, tycker jag det är lämpligt med lite vanlig upplysning. Jag gillar enpartistater lika lite som enbutiksforum.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

I lager hos de flesta inklusive Inet, så knappast utdaterad. En mycket bra produkt som både jag och andra fortfarande köper och använder eftersom SSD är alldeles för dyrt/GB.

Om du ska gripa efter halmstrån kan du väl iaf hitta på någon relevant kommentar?

Det är ju du som griper efter ett halmstrå när du väljer en produkt som visar din poäng och försöker få det att låta som den är normen! Det kommer alltid finnas extremfall där ena eller andra butiken är betydligt billigare, men att ta ett sådant som exempel är ju bara tragiskt. Enligt diagrammet i artikeln så ligger Inet och Komplett på väldigt liknande priser (ungefär 50% varor som är billigare på respektive affär samt över 100 som har samma pris) och då gör självklart Inets avsaknad av frakkostnad att de överlag är billigare, enkel matte (x+0 < x+frakt)!
Sedan kommer självklart enskillda produkter ibland vara betydligt billigare på ena eller andra sidan och man bör inte ha en butik man handlar allt i utan kolla upp lite om man är smart.

Du verkar ha ett behov att bevisa något som inte ens är sant och du har blivit motbevisad flera gånger nu, vari ligger detta problem du verkar ha med Inet?

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem

Alltid från Inet pga Kompletts fraktpriser som är så otroligt höga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin:

Du tolkar tyvärr diagramet helt fel och skriver en vägg på detta felaktiga antagande..
Inets priser är inte på väg upp, men då Komplett sänkt sina priser för att matcha Inet så går deras % billigare varor (i antal varor) självklart ner mot 50 jämfört med de 80 de låg på innan.

Du säger att du inte har något anledning att stödja Inet vilket du självklart helt bestämmer själv, men du verkar däremot ha någon anledning att tolalt såga dom utan vettig grund. Verkar som du är något så ovanligt som en webaffärs fanboy! Du hatar något bara för att, utan saklig grund (för dina så kallade argument är bara...)

Fanboy? Jag köper fortfarande saker därifrån (typ hela min dator), men sist hade det mest att göra med tillgängligheten på varan, men att folk anser deras service är bra begriper jag mig inte på. Och utan grund? På vilket sätt då. Tillbaka till HoN med dig nu.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Jag bor i Stockholm så det är ingen nämnvärd frakt från komplett. Därför är bägge butiker goda alternativ för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Fanboy? Jag köper fortfarande saker därifrån (typ hela min dator), men sist hade det mest att göra med tillgängligheten på varan, men att folk anser deras service är bra begriper jag mig inte på. Och utan grund? På vilket sätt då. Tillbaka till HoN med dig nu.

Alexei din gamle ryss! Kan ju inte spela HoN utan dig
Jag vet inte varför du svarar på det där då det inte ens är riktat mot dig, det är hans s.k. argument som inte håller, inte dina. Och självklart kan alla ha dåliga upplevelser av alla supporter utan att det för den skull behöver vara normen, jag har inte behövt sända något tillbaka så kan inte uttala mig i frågan dock.

För Herrn (multiman) som gillar att jämföra random priser så tog jag bara en på måfå och det blev en Benq W600+ projektor.

Inet: 4790kr (ingen frakt)
Komplett: 5190kr (5289 med frakt)

Jag hoppas vi kan lägga ner denna larviga prisjämförelse på detaljnivå nu och istället se på diagrammet som visar att priserna över hela sortimentet ligger i stort sätt lika och det kommer som jag redan sagt innebära att Inets avsaknad av frakt gör dem till de överlag billigare alternativet..

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem

Ow sorry essin, lät som det var riktat helt mot mig :S jag är nyvaken. Du får bli sämre på HoN innan du kan spela med mig......

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leinhart:

Jag hanDlar alltid på komplett eftersom att de har hämtbutik i Sthlm, men iom att inet öppnar butik här snart så kanske jag ska pröva dem.. Men jag har bara positiva erfarenheter av komplett..

Jag tycker det är dåligt att de tar en avgift för att man ska hämta i butiken som dessutom ligger off (om man inte har bil).
Använder ofta Webhallen t ex just för att det inte kostar att hämta i butik (gäller alla varor, även de som t ex bara finns på postorder).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9