Permalänk
Medlem

Fint stålnät

Hej! Jag tänkte skapa egna fläktfilter till mitt chassi då jag inte hittar
något filter som passar (tänkte ha framför fläktarna, innanför chassit)
så tänkte jag tillverka dessa själv utav nylontyg och ett fint stålnät.
Problemet är bara att jag inte hittar något stålnät på nätet.
Någon som vet vart man kan få tag i ett sådant? Helst svart.
Mvh Jonas

Permalänk
Medlem

När man bygger fritidshus använder man ett fint nät när man gör ventilationshål i väggar, för att inte insekter och liknande ska komma in, borde ju funka att använda och finns i svart iaf va jag sett. Du borde hitta de på typ Bauhaus eller K rauta. Annars tror jag de skulle funka att bara ha typ en nylonstrumpbyga som du trär över en ram och sätter framför fläkten, tror inte du behöver både nät och strumpa lixom.

Permalänk
Medlem

Testa söka runt efter "perforerad plåt" ifall du inte redan testat det.

Det räcker med ett nylontyg som filter, plåtens funktion är för att hindra större saker från att komma innanför datorn så som nyfikna fingrar. För att hindra damm räcker nylontyget.

Permalänk
Medlem

Annars kan du ju använda riktigt dammfilter... köpte på fredells (byggvaruhus) sånt som man har i vädringsfönster (det smala som ofta sitter bredvid vanliga fönster) kostade en 80lapp för typ 16x150cm. Det är visserligen lite tjockt ca 5mm men det har väldigt lågt motstånd så jag tror det e tusen ggr bättre än stålnät å nylonstrumpa som jag skulle tippa på skapar rejält med motstånd, (vilket inte axialfläktar klarar av).
Ett annat tipps är att försöka ha lite avstånd mellan fläkten och filtret då det gör att större del av filterarean utnyttjas och du får lägre hastighet genom filtret.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan köpa galler till bilgrillar, finns på biltema o liknande ställen, eller så tar du och köper industridamfillter och klipper till själv, de har det på rulle hos ventilationsfirmor.

Permalänk
Medlem

Finns nog på bauhaus också, min bror köpte sånt där om jag inte missminner mig.

Permalänk

Djungelapa-fläktfilter
Rätt schysst färdigt filter.
Helt i metall.

//BG

Permalänk

Titta här! Tom på chilled pc är riktigt sjysst. Annars som blackgoat har djungelapa fina galler också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

Annars kan du ju använda riktigt dammfilter... köpte på fredells (byggvaruhus) sånt som man har i vädringsfönster (det smala som ofta sitter bredvid vanliga fönster) kostade en 80lapp för typ 16x150cm. Det är visserligen lite tjockt ca 5mm men det har väldigt lågt motstånd så jag tror det e tusen ggr bättre än stålnät å nylonstrumpa som jag skulle tippa på skapar rejält med motstånd, (vilket inte axialfläktar klarar av).
Ett annat tipps är att försöka ha lite avstånd mellan fläkten och filtret då det gör att större del av filterarean utnyttjas och du får lägre hastighet genom filtret.

Dock bör man tänka på att luften som man vill ska passera filtret möter på mer motstånd än luften i glipan mellan fläkt och filter. Är det inte tätt mellan filtret och fläkten så kommer delvis luft som redan är i chassit istället att passera fläkten. Vill man ha så mycket luft som möjligt utifrån chassit så kan man täta mellan fläkt och filter, eltejp funkar alltid :).

Permalänk
Medlem

jag byggde med nylonstrumpa och IKEA papperskorg. Får inte designawards precis men temperaturerna är oförändrade, dammet stannar på utsidan och det hela är lätt att dammsuga och modda efter behov. Föredelen mot köpta filter är att jag har kunnat täcka in alla öppningar i HAF922 till mkt låg kostnad, och det tog inte mer än nån timme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Dock bör man tänka på att luften som man vill ska passera filtret möter på mer motstånd än luften i glipan mellan fläkt och filter. Är det inte tätt mellan filtret och fläkten så kommer delvis luft som redan är i chassit istället att passera fläkten. Vill man ha så mycket luft som möjligt utifrån chassit så kan man täta mellan fläkt och filter, eltejp funkar alltid :).

trodde det var uppenbart, men kanske inte