Mozilla Firefox 5 redan i juni

Permalänk
Melding Plague

Mozilla Firefox 5 redan i juni

Med Firefox 4 i hamn vider Mozilla upp utvecklingstakten rejält. Enligt senaste planeringen ska Firefox 5 lanseras redan runt den 21 juni.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför det ska göras nya versioner i sådan takt, varför inte enbart köra det som uppdateringar på fyran. Nåväl, blir det bra så skiter jag i vad det är för nummer. Bara de vet vad de ska göra så vi inte sitter på Firefox 128 snart.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Medlem

Håller med, karlsan. Varför går detta inte att ordna med uppdateringar? Integration med Facebook och Twitter finns väl redan i form av applikationer..? Och PDF läsare också?

Aja, whatever floats their boat.

Permalänk

Så många applikationer får nya versioner allt för ofta. Nytt är inte alltid bäst men tyvärr verkar majoriteten av användare tro/tycka det. Ibland slänger ju utvecklare bara ut nya versioner för att det ska kännas "fräsigt" och "nytt" utan några egentliga förbättringar.

Vad gäller webbläsare dock så behövs en ganska kontinuerlig uppdateringsintervall med tanke på internet och dess användades framfart. Så detta ger jag bara tummen upp för

Permalänk
Medlem

Man kan ju testa Firefox 5.0 redan nu. Gud vad snabbt

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte heller dessa snabba byten av versionsnummer. Google började med Chrome, nu följer både Microsoft och Mozilla efter. Nåja, om de anser att man gör så stora förbättringar att produkten förtjänar ett ny nummer så ska det väl vara så.

Visa signatur

. Computing happiness.

Permalänk
Medlem

men wtf? Hur ska alla tilläggs program hinna anpassa sig? :S:S:S Finns det en anledning till att släppa saker så snabbt? Hade varit skoj om det hade handlar om en film trilogi men ett program som detta måste ju ha en cooldown lol

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk

Hoppas de fixar minneshanteringen i firefoxen, efter några dagar utan omstart och med bara 4 filkar öppna för tillfället ligger firefox och slukar över 1 GB med minne helt sanslöst

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Integration av facebook och twitter? Det är två adresser bara...varför inte låta det vara så? Måste dessa två "sociala" sidor byggas in I ALLT?!

Gäsp...

Permalänk
Medlem

Men om det uppdateras så snabbt nu.. funkar det att installera 5.0 när det kommer ut rakt över 4.0 så att programmet bara uppdateras? eller blir det som med 3an till betan av 4an att du om du avinstallera betan så fanns 3an kvar precis som förut? orkar inte testa om det med release versionen så skulle va skönt om nån provat och kan svara hur det blir :)?

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Hela poängen med att skapa "nya" versioner är pga den stora massan som inte alltid tänker logiskt.

Permalänk
Medlem

enda anledningen till detta är att försöka skapa uppmärksamhet kring det egna varumärket.. vilket innebär att man tappat fokus på att göra en bra produkt.. plötsligt känns bytet till Opera än mer motiverat..

Permalänk
Medlem

bara jag som roas av "bästa pris på firefox" i slutet av artikeln?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Kommer det inte bli problem med rätt stor del av alla addons? För redan tidigare, 2>3, så upplevde jag att rätt många av de jag hade installerade inte uppdaterades på rätt lång tid efter uppdateringen av firefox. Om de börjar med att släppa nya versionen så snabbt så kanske utvecklingen av många addons läggs ner, för att de snart ändå inte fungerar med nästa version av firefox?

Permalänk
Medlem

Kan man ladda ner och testa redan nu? :3

Permalänk
Medlem

Photoshopad bild? Ser ju ut som Opera 9.0 med med en orange färg på översta knappen.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har sådana sjuka problem med flash genom firefox. Hoppas på bättring. Fler än mig som har det?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Photoshopad bild? Ser ju ut som Opera 9.0 med med en orange färg på översta knappen.

Nej, det ser faktiskt ut sådär.

Visa signatur

Mina inlägg kan innehålla spår av ironi och/eller sarkasm.
加油!

Permalänk
Medlem

Det är lite synd att de ger efter och börjar med samma barnsliga system som alla andra. Ett system som går ut på att lura vanligt folk som inte är insatta i vad sakerna egentligen betyder. Men det var väl oundvikligt, för många som går på detta från de andra webbläsarna. Själv hade jag föredragit att de kör vidare på tidigare namngivning med under-versioner vilket det för mig låter som dessa uppdateringarna är.

Permalänk
Medlem

Firefox med clintan ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozzyone:

Firefox med clintan ^^

Haha, skrattade gott åt det

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

det här är ju löjligt snart kommer man sitta med Google Crome 45 och Firefox 19

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

bara jag som roas av "bästa pris på firefox" i slutet av artikeln?

Bra vits och bra film

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk
Medlem

Jag fick plötsligt en släng av déjà vu.

Vred man inte upp utvecklingstakten inför släppet av Firefox 4 i november 2010 också? För att sedan låta det dröja till slutet av mars året därpå innan den var färdig. Och dessutom vred man väl dessförinnan upp takten inför Firefox 3.7 också? Den som aldrig släpptes.

Jag hoppas uppriktigt att Mozilla snart hittar formerna för utvecklingen av Firefox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Men om det uppdateras så snabbt nu.. funkar det att installera 5.0 när det kommer ut rakt över 4.0 så att programmet bara uppdateras? eller blir det som med 3an till betan av 4an att du om du avinstallera betan så fanns 3an kvar precis som förut? orkar inte testa om det med release versionen så skulle va skönt om nån provat och kan svara hur det blir :)?

Normalt är det nog så att releasekandidaterna och senare skriver över och uppdaterar tidigare versioner.

Om man vill testa det senaste kan man ju alltid testa Firefox Nightly Builds. De dyker upp som Minefield istället för Firefox och skriver därmed inte över Firefoxinstallationen. Däremot kan Minefiled leva rövare med din profil, så det kan vara idé att skapa en ny profil om du vill leka lite. https://support.mozilla.com/en-US/kb/Basic%20Troubleshooting#w_8-make-a-new-profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.Tilosius:

Hoppas de fixar minneshanteringen i firefoxen, efter några dagar utan omstart och med bara 4 filkar öppna för tillfället ligger firefox och slukar över 1 GB med minne helt sanslöst

Har du felanmält detta till Mozilla? Eller förlitar du dig på telepati, alternativt att någon annan ska ta ansvar och anmäla just dina problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

det här är ju löjligt snart kommer man sitta med Google Crome 45 och Firefox 19

Oh noes ! I got a whole extra digit in my browser name. My beautiful desktop is destroyed !!!

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Integration av facebook och twitter? Det är två adresser bara...varför inte låta det vara så? Måste dessa två "sociala" sidor byggas in I ALLT?!

Gäsp...

Här är allt(?) nytt som kommer i FF 5.
http://areweprettyyet.com/5/

Kolla under desktopApps. Mozilla har tänkt att det ska gå på fler sidor än facebook och twitter. Och sen kommer det väl att komma mer och mer sidor med stöd för deras idé och folk som kan göra addOns själva för att använda det på olika sidor.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Gör firefox snabbare och bygg in instant så är jag såld!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gnurk:

Har du felanmält detta till Mozilla? Eller förlitar du dig på telepati, alternativt att någon annan ska ta ansvar och anmäla just dina problem?

De borde väl rimligen känna till problemen; sådär har det ju varit i många år.