Mozilla Firefox 5 redan i juni

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vitamin:

Gör firefox snabbare och bygg in instant så är jag såld!

Instant är ju fetast, anledningen till att jag använde Chrome innan, och radera dödytan ovanför flikarna som de gjort på Google chrome. Då kommer den feta tanten i operan sjunga, och således tar Eldräven över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

De borde väl rimligen känna till problemen; sådär har det ju varit i många år.

Har aldrig haft minnesproblem i firefox iallefall inget som folk skrämmer om här.. 1GB och vissa går över till 4GB o allt löjligt. jag har uppe newgrounds spel.. facebook spelet dragon age legends och kanske 20 youtube sidor i 720p, kotaku sidor och annat.. knappt så jag når 1GB där. firefox kommer typ upp i 300mb och flash plugin drar 650mb~ så hur tusan får folk sådant spratt att det går så högt med enstaka flikar?

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuCkY21:

Oh noes ! I got a whole extra digit in my browser name. My beautiful desktop is destroyed !!!

p12?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Hej
Alla människor, den som heter 4.2 i Mozilla build är den som kommer senare att bli 5. Som jag förstår det, bygger man vidare på gecko motorn för att göra foxen bättre, stabil och snabb. Enligt nya fasen av Mozilla vill man få ut nya versioner snabbare, nästa version kommer att bli snyggare ,om man tar en titt på areweprettyyet, Om man vill testa 4.2 så gör man det på egen risk, inte beta ännu, bara i första stadium, vad som kommer att vara nytt i versionen är ännu inte fastställt, man får vänta ett litet tag till innan man verkligen vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Har aldrig haft minnesproblem i firefox iallefall inget som folk skrämmer om här.. 1GB och vissa går över till 4GB o allt löjligt. jag har uppe newgrounds spel.. facebook spelet dragon age legends och kanske 20 youtube sidor i 720p, kotaku sidor och annat.. knappt så jag når 1GB där. firefox kommer typ upp i 300mb och flash plugin drar 650mb~ så hur tusan får folk sådant spratt att det går så högt med enstaka flikar?

Det är p.g.a. att den läcker vilket leder till att om man har webbläsaren uppe konstant, vilket många har så är man tillslut dömd att starta om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Har aldrig haft minnesproblem i firefox iallefall inget som folk skrämmer om här.. 1GB och vissa går över till 4GB o allt löjligt. jag har uppe newgrounds spel.. facebook spelet dragon age legends och kanske 20 youtube sidor i 720p, kotaku sidor och annat.. knappt så jag når 1GB där. firefox kommer typ upp i 300mb och flash plugin drar 650mb~ så hur tusan får folk sådant spratt att det går så högt med enstaka flikar?

Ofta verkar det vara buggar i tillägg som som får Firefox att knapra minne, och det är ju inget man kan lasta Firefox för. Exempelvis upptäcktes en läcka i Adblock Plus nyligen, men det finns gott om betydligt sämre kodade tillägg kan befaras orsaka pyspunka.

Ibland blir jag också lite fundersam över de påstående om kraftiga minnesläckor som poppar upp då och då, men om man häckar på Bugzilla så märker man snart att det endast är ett fåtal som beror på själva Firefox. Minnesläckor kan vara riktigt knepiga att felsöka och allra svårast att felsöka är allmänna påståenden som inte ens felanmäls.

Kraftig minneskonsumtion behöver dessutom inte bero på vare sig webbläsare eller tilläggsprogram. Det inte svårt att skriva en webbsida som får webbläsaren att glufsa i sig minne bara javascript är aktiverat, till exempel: https://bugzilla.mozilla.org/attachment.cgi?id=486311

Permalänk
Medlem

Versionerna 5, 6, och 7 var ju utlovat det här året så. Få se hur bra datumen håller bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inian:

Det är lite synd att de ger efter och börjar med samma barnsliga system som alla andra. Ett system som går ut på att lura vanligt folk som inte är insatta i vad sakerna egentligen betyder. Men det var väl oundvikligt, för många som går på detta från de andra webbläsarna. Själv hade jag föredragit att de kör vidare på tidigare namngivning med under-versioner vilket det för mig låter som dessa uppdateringarna är.

Precis, det är Opera och Chrome som gör så här. Tråkigt att Mozilla följer efter även om ökad takt är välkommen.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Hej
Enligt schemat som finns ute, 5 är i bygg stadium, när 5:an kommer i aurora som det tydligen heter då byggs 6:an och så vidare om man tar en titt på http://mozilla.github.com/process-releases/draft/development_... hänvisar alltid till mozilla, som det står ändringar kan förekomma, men som sagt 4.2 finns för den som vill ta risken och testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Nej, inte riktigt. Men jag tyckte att det inte fanns någon anledning bakom personen i frågas oro och därav så drog jag ett skämt som uppenbarligen du inte uppskattade.

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnurk:

Kraftig minneskonsumtion behöver dessutom inte bero på vare sig webbläsare eller tilläggsprogram. Det inte svårt att skriva en webbsida som får webbläsaren att glufsa i sig minne bara javascript är aktiverat, till exempel: https://bugzilla.mozilla.org/attachment.cgi?id=486311

Smart som man är trycker man på länken, FF drar snabbt 500 MB och fortsätter öka och det går knappt att göra någonting. xD

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Smart som man är trycker man på länken, FF drar snabbt 500 MB och fortsätter öka och det går knappt att göra någonting. xD

Joooo....

Men det är en ganska bra demo av att "minnesläckage" inte behöver bero på någon bugg i webbläsaren. Om skriptet hade tuggat minne tusen gånger långsammare, länken hade innehållit något vettigt att titta på och webbläsaren hade varit igång i ett antal dagar skulle folk börja skrika att webbläsaren är skit och att det är ett känt problem.

För övrigt är ursprungssyftet med länken att visa på just det du upplevde - att webbläsaren blir svår att kontrollera. Det jobbas på detta inför kommande versioner av Firefox. Just att det slirar till, kanske inte så kraftigt som i detta fallet, gör att man upplever webbläsaren långsammare - trots att den presterar jättefint i de vanliga mäta-snoppen-tävlingarna som nästan bara mäter prestandan i JavaScript. Problemet är inte unikt för Firefox, även om jag upplevt det lite, lite lättare att återfå kontrollen över Chromium.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av ChaosClocker:

Har aldrig haft minnesproblem i firefox iallefall inget som folk skrämmer om här.. 1GB och vissa går över till 4GB o allt löjligt. jag har uppe newgrounds spel.. facebook spelet dragon age legends och kanske 20 youtube sidor i 720p, kotaku sidor och annat.. knappt så jag når 1GB där. firefox kommer typ upp i 300mb och flash plugin drar 650mb~ så hur tusan får folk sådant spratt att det går så högt med enstaka flikar?

Om man inte stänger ned de utan låter de vara igång konstant så drar minnes användningen iväg till hiskeliga höjder, stänger man ned de med jämna mellanrum uppstår inte detta prblemet, men säger bara att de är något den borde kolla på då den uppenbarligen inte tömmer de minne den använt när de ej används längre utan bara samlar på sig, minnesläcka eller nått . ligger just nu på ca 1 GB för firefox och 120 MB för firefox plugin container med 4 flikar öppna, min bbb mail, facebook, 2 swec sidor. knappast normalt.

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem

Som gammal FF-fan är jag lite besviken på FF4 jämfört med Explorer 9.
Explorer känns mycket snabbare och dessutom funkar inte bankaffärerna längre i FF eller e-secure med Eurocard, utan då måste jag köra Explorer.
Om FFs långsamhet beror på alla applikationer typ adblock mm vet jag inte men besviken är jag. Att att bank- och internet betalningar inte funkar kan bero på TrackBlocker, BetterPrivacy, GoogleSharing mm men ändå.
Lite mer än missnöjd med resultatet av FF4 med tanke på alla beta och RC och irritationen med inte fungerande tillägg under den långa tiden är man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuCkY21:

Nej, inte riktigt. Men jag tyckte att det inte fanns någon anledning bakom personen i frågas oro och därav så drog jag ett skämt som uppenbarligen du inte uppskattade.

och nu pratar du om mig i 3:e person? och vad då oro? snarare irritation det är bara löjligt att slänga ut en ny version i månaden.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Precis, det är Opera och Chrome som gör så här. Tråkigt att Mozilla följer efter även om ökad takt är välkommen.

ehh va? Opera har släppt 11 versioner sen December 9, 1996 det är minde än 1 per år.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Hoppas de fixar minnes problemen.

http://youtu.be/klBywEfuej8

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paronfesken:

Hoppas de fixar minnes problemen.

http://youtu.be/klBywEfuej8

Det är åtminstone felanmält så då finns det hopp!
Bug 643651 - Huge memory usage by WebGL leads to crash

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnurk:

Joooo....

Men det är en ganska bra demo av att "minnesläckage" inte behöver bero på någon bugg i webbläsaren. Om skriptet hade tuggat minne tusen gånger långsammare, länken hade innehållit något vettigt att titta på och webbläsaren hade varit igång i ett antal dagar skulle folk börja skrika att webbläsaren är skit och att det är ett känt problem.

För övrigt är ursprungssyftet med länken att visa på just det du upplevde - att webbläsaren blir svår att kontrollera. Det jobbas på detta inför kommande versioner av Firefox. Just att det slirar till, kanske inte så kraftigt som i detta fallet, gör att man upplever webbläsaren långsammare - trots att den presterar jättefint i de vanliga mäta-snoppen-tävlingarna som nästan bara mäter prestandan i JavaScript. Problemet är inte unikt för Firefox, även om jag upplevt det lite, lite lättare att återfå kontrollen över Chromium.

Jag klickade länken i Chrome på Linux och kan säga att det sänkte datorn totalt i flera minuter

Permalänk
Medlem

lol på att det är en film i prisjakt länken

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

FF4 blev tyvärr lite som windows vista...

Skrivet av Nyhet:

Med Firefox 4 i hamn vider Mozilla upp utvecklingstakten rejält. Enligt senaste planeringen ska Firefox 5 lanseras redan runt den 21 juni.

Läs artikeln

Jag såg verkligen fram emot FF4 men min slutgiltiga reaktion efter att ha använt den ett tag är ändå en besvikelse....HW baserade (direct2d) font renderingen blev inte riktigt så lyckad plus att browsern känns slöare fast den ska var snabbare

Jag får intrycket att utvecklarna stressades upp av IE9 och chrome och gav ut en halvfärdig något otestad produkt. Så jag förstår att de ger ut en version...Min förhoppning är "Gör om, gör rätt!".

Permalänk
Medlem

Det hänger väll på att de gör de nya versionerna kompatibla med gamla add-ons och att de verkligen ökar taken och inte bara byter versionsnummer

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk

Bara för att man byter versionsnummer snabbare går knappast utvecklingen snabbare.

Permalänk

Verkar vara lite väl snabb utvecklingstakt för att det ska vara trovärdigt. Man skulle ju kunna misstänka att mycket är lite ommöblering i gränssnittet och på med ett nytt versionsnummer. Rename is the game...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.Tilosius:

Om man inte stänger ned de utan låter de vara igång konstant så drar minnes användningen iväg till hiskeliga höjder, stänger man ned de med jämna mellanrum uppstår inte detta prblemet, men säger bara att de är något den borde kolla på då den uppenbarligen inte tömmer de minne den använt när de ej används längre utan bara samlar på sig, minnesläcka eller nått . ligger just nu på ca 1 GB för firefox och 120 MB för firefox plugin container med 4 flikar öppna, min bbb mail, facebook, 2 swec sidor. knappast normalt.

Har haft uppe mycket skit förr i en timma till kanske max 4 timmar då jag raidar i wow och låter det vara uppet och har inte stött på nått sådant så fortfarande snurrit. Måste vara något specifikt man pillar med för att det skall bli så fel. Sen om man gillar o ha uppe firefox dygnet runt så visst.. inte svårt o starta om programmet på 2sek.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Skrivet av ChaosClocker:

Har haft uppe mycket skit förr i en timma till kanske max 4 timmar då jag raidar i wow och låter det vara uppet och har inte stött på nått sådant så fortfarande snurrit. Måste vara något specifikt man pillar med för att det skall bli så fel. Sen om man gillar o ha uppe firefox dygnet runt så visst.. inte svårt o starta om programmet på 2sek.

Sedan jag installerade Firefox 4 så stannar inte flikarna kvar som de gjorde innan vidomstart av programmet, och vissa flikar vil jag ha öppna och inte behöva leta upp igen efter omstart därav är de irriterande att minnesanvändningen drar iväg.

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.Tilosius:

Sedan jag installerade Firefox 4 så stannar inte flikarna kvar som de gjorde innan vidomstart av programmet, och vissa flikar vil jag ha öppna och inte behöva leta upp igen efter omstart därav är de irriterande att minnesanvändningen drar iväg.

Det låter skumt. Något tilläggsprogram som soppar till det?

Mina flikar, app-tabbar, fönster, panoramalayout etc kommer tillbaka i princip i samma skick som då jag stängt ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.Tilosius:

Sedan jag installerade Firefox 4 så stannar inte flikarna kvar som de gjorde innan vidomstart av programmet, och vissa flikar vil jag ha öppna och inte behöva leta upp igen efter omstart därav är de irriterande att minnesanvändningen drar iväg.

Det finns ju om du klickar på oranga knappen sedan gå till history fliken "restore previous session". Funkar inte den om du låter dessa tabbar vara kvar när du stänger ner programmet och sedan startar upp och använder den funktionen? Jag testa nu igen och det funkar jättebra.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Hej
Firefox5 går snart in i aurora, firefox macaw(update for firefox 4.0) är planerad till 26april (nice nice)
https://wiki.mozilla.org/Releases/Firefox_4/Macaw
https://wiki.mozilla.org/WeeklyUpdates/2011-04-11 scrolla ner