Några tankar kring i5 2500K vs. i7 2600K och PC-spelens utveckling i framtiden

Permalänk
Medlem

Några tankar kring i5 2500K vs. i7 2600K och PC-spelens utveckling i framtiden

Tänkte bara kort redogöra för varför jag köpte en i5 2500K (fyra kärnor, fyra trådar) och inte en i7 2600K (fyra kärnor, åtta trådar).

Jag tror inte att fler kärnor än fyra kommer behövas inom de närmsta åren då spelen som släpps sällan är särskilt optimerade för den senaste PC-hårdvaran då de är utvecklade först och främst till en konsolgeneration med många år på nacken. Dual-core processorer funkar fortfarande fint, finns idag inte särskilt många spel som verkligen behöver en quad-core så i det avseendet så är jag redan ganska långt framme. Utvecklingen av hårdvaran går betydligt snabbare än utvecklingen av mjukvaran (spelen) för tillfället. DX11 används ju knappt ännu t.ex. så jag känner mig väldigt "framtidssäker" än så länge om inte en smärre revolution inträffar där alla utvecklare helt plötsligt börjar göra extremt avancerade PC-spel som kräver i7-processorer och inte Xbox-spel som portas till PC. Trenden är ju snarare att sänka kraven för att få en större marknad, jämför systemkraven för Crysis (2007, PC DX10) och Crysis 2 (2011, PC DX9, Xbox 360, PS3) så ser du tydligt varthän utvecklingen pekar under de fyra år som gått, inte går det med språng precis. Så min slutsats är att det inte är prisvärt eller nödvändigt att köpa en i7 2600K i syftet att spela PC-spel.

Liknande slutsatser kommer också Tom's Hardware fram till: http://www.tomshardware.com/reviews/best-gaming-cpu-core-i3-2...

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk

Men nu kommer Crysis 2 med DX11. Personligen tror jag att spel kommer optimeras för +4-kärniga/trådade processorer.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl